تماشا کنید: ربات‌های کوچک دوست‌داشتنی‌ای که سعی دارند فوتبال بازی کنند

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
ربات مینیاتوری فوتبالیست
ربات‌های مینیاتوری فوتبالیست تیم تحقیقاتی DeepMind، توانایی بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.
تبلیغات

تیمی از محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی دیپ‌مایند، ربات‌های انسان‌نمای کوچکی ساخته‌اند که هدف آن‌ها فوتبال بازی کردن است و عملکرد بسیار خوبی در این زمینه نشان داده‌اند.

ویدیو منتشرشده از ربات‌های کوچک و دوست‌داشتنی تیم تحقیقاتی DeepMind، سرعت چشم‌گیر و روش حرکت انسان‌مانند آن‌ها را نشان می‌دهد. البته حرکات این ربات‌ها بیشتر شبیه حرکت کودک‌های نوپا است تا یک فوتبالیست حرفه‌ای.

ربات‌های کوچک تیم DeepMind بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند و مهارت‌های بسیار خوبی از خود نمایش می‌دهند. به گزارش فیوچریسم، این ربات‌ها می‌توانند راه بروند، بدوند، بچرخند و با نرمی خاصی جابه‌جا شوند. این ربات‌ها به‌لطف بهره گرفتن از فناوری پیشرفته‌ی یادگیری ماشینی می‌توانند توپ را به سمت دروازه شوت کنند اما قابلیت دریبل زدن هنوز فراتر از توانایی آن‌ها است.

البته نباید ربات‌های مینیاتوری دیپ‌مایند را با ربات‌های انسان‌نمای پیشرفته‌ی بوستون داینامیکس مقایسه کرد. هدف این پروژه که با نام OP3 Soccer شناخته می‌شود، نشان دادن اثربخشی شکلی از یادگیری ماشینی به‌نام «یادگیری تقویتی عمیق» در سخت‌افزارهای نسبتاً ارزان‌قیمت است. بدین ترتیب محققان به‌جای طراحی ربات از ابتدا، از پلتفرم منبع‌باز مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌کنند.

واضح است که پروژه‌ی OP3 Soccer موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌شود. به‌گفته‌ی محققان، ربات‌های کوچک آن‌ها بسیار چابک هستند و درک خوبی از بازی فوتبال دارند. آن‌ها می‌توانند بازیکن‌های دیگر را شناسایی و از دروازه دفاع کنند. این ربات‌ها می‌توانند شوت‌های حریف را مهار و توپ را به سمت دروازه‌ی آن‌ها شوت کنند.

محققان می‌گویند ربات‌های فوتبالیست کوچک ازطریق شبیه‌سازی آموزش دیده‌اند و از سیستم جریمه و پاداش برای بهینه‌سازی رفتار آن‌ها استفاده شده است. این ربات‌ها به‌تدریج یاد گرفتند حتی کارآمدتر از آموزش‌های شبیه‌سازی اولیه عمل کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات