اپل ممکن است به‌ زودی بریدگی بالای نمایشگرهای مک و آیفون را حذف کند

جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
نمایی از مک بوک پرو M1 Max روی میز
اپل به تازگی پتنتی را در اروپا ثبت کرده است که نشان می‌دهد به‌دنبال حذف بریدگی و کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگرها است.
تبلیغات

امروزه بسیاری از دستگاه‌های اپل در بالای نمایشگر خود بریدگی جهت جانمایی دوربین و تجهیزات دیگر دارند، به نوعی که می‌توان گفت در حال حاضر این بریدگی به یکی از ویژگی‌های طراحی محصولات برند اپل تبدیل شده است. البته این طراحی انتقادهای زیادی نیز به همراه داشته است. اپل همواره در محصولاتش تلاش می‌کند تا این بریدگی را تا جایی که امکان دارد از چشم بیننده پنهان کند. به نظر می‌رسد هم‌اکنون این شرکت به دنبال روشی برای حذف این بریدگی در محصولاتش است.

اپل به تازگی با ثبت پتنتی در اروپا، مسیر طراحی محصولات جدیدش را ترسیم کرده است. در این پتنت اپل تلاش کرده تا با حذف بریدگی و کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر، تجربه کاربری در محصولات خود را به سطح جدیدی ارتقا دهد.

صفحه نمایش آیفون ۱۴
آیفون ۱۴

براساس گزارش دیجیتال‌ترندز، در حال حاضر صفحه نمایش مک بوک و آیفون از فناوری‌ها و حسگرهای مختلف بهره می‌برند. کاربران در محیط کار، خانه یا محیط‌های عمومی مانند کتابخانه به صورت روزانه از ابزارهایی مانند وب‌کم، حسگر تشخیص چهره، حسگر نور محیط و ... استفاده می‌کنند. اپل احتمالا با ثبت پتنت جدیدش، آینده را در زمینه‌ی تجربه کاربری از آنِ نمایشگرهای بدون بریدگی و با حاشیه‌های بسیار نازک دیده است.

اپل برای حذف حاشیه‌ها و بریدگی بالای نمایشگر، چالش خواهد داشت. باید تمامی حسگرها به زیر نمایشگر منتقل شود، اما این کار با فناوری‌هایی که حداقل امروزه می‌شناسیم، باعث کاهش دریافت نور توسط دوربین و حسگر سنجش نور محیط می‌شود و عملکرد آن‌ها را به طور جدی محدود می‌کند.

اپل راه حل این چالش را با افزودن مناطقی شفاف به نمایشگر یافته است. حسگرها می‌توانند از طریق این مناطق شفاف نور مورد نیاز خود را دریافت کنند. به این ترتیب تمامی اجزا و حسگرهایی که در حال حاضر روی نمایشگر قرار دارند، در پتنت جدید در زیر نمایشگر پنهان می‌شوند و همچنان نور مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

ممکن است فکر کنید وجود مناطق شفاف روی نمایشگر باعث زشت شدن طراحی محصولات اپل می‌شود؛ در این پتنت اشاره شده که نواحی شفاف می‌تواند بسیار کوچک باشند، برای مثال چند میلیونیم میلی‌متر. این نواحی شفاف به طور متراکم کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به عنوان یک سطح شفاف واحد عمل می‌کنند، اما به صورت انفرادی آنقدر کوچک هستند که کاربر در زمان استفاده متوجه آن‌ها نمی‌شود.

اگر اپل تصمیم بگیرد این پتنت را تجاری کند، سرانجام فناوری سنسور‌ تشخیص چهره در زیر نمایشگر که کاربران سال‌ها انتظار آن را می‌کشیدند به حقیقت خواهد پیوست؛ همچنین براساس برخی از اخبار، اپل مدتی است که در حال توسعه فناوری تشخیص چهره مخصوصِ لپ‌تاپ‌های مَک خود است.

تمام مطالبی که در این مقاله بررسی شد، درباره پتنتی بود که ممکن است اپل هرگز آن را تجاری نکند. با این حال تا زمانی که شکافی در نمایشگرهای اپل وجود دارد باید آن را تحمل کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات