جان بی گودناف، خالق باتری لیتیوم-یونی در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت

سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
جان بی گودناف مخترع باتری لیتیوم یونی
باتری‌های لیتیوم-یونی که امروزه در بسیاری از محصولات الکترونیکی مورداستفاده قرار می‌گیرند، حاصل تلاش‌های شخصی به‌نام جان بی گودناف است.
تبلیغات

متأسفانه دانشمند مشهور، جان بی گودناف، ذهن پیشگام توسعه‌دهنده‌ی باتری لیتیوم-یونی، در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت؛ کسی که کمک‌های او، انقلاب بزرگی در حوزه‌ی فناوری ایجاد کرد. امروزه همه‌ی مردم جهان از این باتری‌ها در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. گفتنی است این دانشمند برجسته، سال ۲۰۱۹ جایزه‌ی معتبر نوبل شیمی را نیز دریافت و نام خود را به‌عنوان مسن‌ترین شخص دریافت‌کننده‌ی جایزه‌ی مذکور در تاریخ ثبت کرد.

گودناف به‌مدت ۳۷ سال به‌عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس در دانشکده‌ی مهندسی کوکرل آستین خدمت کرد و ریاست کرسی مهندسی ویرجینیا اچ کورکل را برعهده داشت. او عمیقاً به کاوش در راهکارهای نوآورانه‌ی ذخیره‌ی انرژی و بررسی چالش‌های این حوزه علاقه داشت. فداکاری تحسین‌برانگیز این دانشمند به تولید باتری‌های قابل‌شارژ پیشرفته منجر شد؛ فناوری جذابی که انرژی قابل‌توجهی را برای گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و حتی وسایل نقلیه‌ی برقی فراهم می‌کند.

تأثیر گودناف، فراتر از تحقیقات پیشگامانه‌ بود. او به‌عنوان معلم و مربی محبوب شناخته می‌شد که با درایت و تشویق، دانشجویان و اعضای هیئت علمی را راهنمایی می‌کرد. سخاوت و علاقه‌ی او به تحصیل، ازطریق کمک‌های مالی به دانشگاه و ارائه‌ی بورسیه‌ و صندوق‌های تحقیقاتی مشخص شد.

ممنوعیت هوش مصنوعی برای دریافت جایزه موسیقی گرمی
ممنوعیت هوش مصنوعی برای دریافت جایزه موسیقی گرمی
مطالعه '2

به‌نوشته‌ی گیزموچاینا، گودناف سال ۱۹۲۲ در آلمان به‌دنیا آمد و مدرک ریاضیات و فیزیک خود را در مؤسسات معتبری مثل دانشگاه ییل و دانشگاه شیکاگو دریافت کرد. او در دوران زندگی حرفه‌ای خود در مؤسسات مشهوری مثل آزمایشگاه لینکلن MIT و دانشگاه آکسفورد، سمت‌های مهمی داشت. گودناف تا دهه‌ی ۹۰ زندگی‌اش، به‌خوبی به کار خود ادامه داد. تأثیر این دانشمند بزرگ در جوامع علمی و مهندسی، باقی خواهد ماند و الهام‌بخش نوآوران و محققان آینده خواهد شد.

جهان اکنون ذهنی خارق‌العاده و روحیه‌ای سخاوتمند را از دست داده است. کار و میراث پیشگامانه‌ی گودناف، همچنان به شکل دادن به چشم‌انداز فناوری ادامه خواهد داد و مشارکت‌های او در علم و مهندسی برای نسل‌های آینده، به‌یادگار باقی خواهد ماند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات