عملکرد کامپیوتر آنالوگ مایکروسافت می‌تواند چندبرابرِ بهترین رایانه‌های امروزی باشد

پنج‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
کامپیوتر نوری آنالوگ مایکروسافت AIM
مایکروسافت یک کامپیوتر آنالوگ دارد که برای امور پردازشی از هیچ ترانزیستوری استفاده نمی‌کند.
تبلیغات

AIM مایکروسافت شباهت زیادی به کامپیوترهای معمولی ندارد زیرا برای پردازش داده‌ها و انجام محاسبات از بیت‌ها یا بایت‌ها بهره نمی‌برد. البته این سیستم پتانسیل خود را برای پیشی گرفتن از فناوری دیجیتال مبتنی‌بر سیلیکون پیشرفته یا حتی قدرتمندترین کامپیوترهای کوانتومی نشان داده است.

مایکروسافت می‌گوید AIM با استفاده از فناوری اپتو الکترونیک ساخته شده که هزینه‌ی کمی دارد و مقیاس‌پذیر است. درواقع این راهکار براساس معماری جریان داده‌ی ناهمزمان کار می‌کند که نیازی به تبادل داده بین واحد‌ ذخیره‌سازی و محاسباتی ندارد.

اگرچه AIM برای کارهای محاسباتی با هدف عمومی طراحی نشده اما مایکروسافت می‌گوید این کامپیوتر نوری آنالوگ برای حل مشکلات بهینه‌سازی دشوار که در قلب بسیاری از صنایع ریاضی فشرده ازجمله مالی، تدارکات، حمل‌ونقل، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی و تولید وجود دارد مفید است.

کامپیوتر نوری آنالوگ مایکروسافت AIM

مایکروسافت توضیح می‌دهد که AIM برای مدیریت دو روند همزمان طراحی شده است؛ فرآیندی که از قانون مور برای رفع محدودیت‌های ماشین‌های تخصصی و حل مسائل بهینه‌سازی بهره می‌برد. غول فناوری ردموندی بیان می‌کند که رویکردهای مبتنی‌بر سخت‌افزار غیرمتعارف، از طیف محدودی از کاربردهای عملی استفاده می‌کنند، درحالی‌که رویکردهای پیشرفت‌های الگوریتمی پیشرو AIM می‌توانند طیف گسترده‌تری از مشکلات بهینه‌سازی را حل کنند.

به‌نوشته‌ی تِک‌اسپات، AIM با سرعت نور کار می‌کند و ظاهراً عملکرد آن درمقایسه با پیشرفته‌ترین روش‌های دیجیتالی امروزی تا ۱۰۰ برابر بهتر است. درحال حاضر این کامپیوتر پروژه‌‌ای تحقیقاتی محسوب می‌شود که فقط دردسترس تعداد محدودی از مشتریان بالقوه‌ی مایکروسافت قرار دارد. اکنون شرکت مالی بریتانیایی Barclays به‌طور آزمایشی از AIM برای ردیابی معاملات در بازار سهام بهره می‌برد. به‌زودی نسخه‌ی ابری این کامپیوتر آنالوگ نیز دردسترس قرار خواهد گرفت که الگوریتم‌های خود را روی پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند شبیه‌سازی می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات