رشد ۱۰ درصدی فروش مک هم‌زمان با کاهش فروش برندهای مطرح سازنده کامپیوترهای شخصی

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 1 دقیقه
طراحی مک بوک ایر M2
فروش کلی کامیپوترهای شخصی برای ۶ سه‌ماهه‌ی متوالی همچنان روند کاهشی دارد.
تبلیغات

براساس گزارش‌های جدید، میزان فروش مک‌های اپل در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ بیش‌ از ۱۰ درصد رشد کرده است. همه‌ی برندهای بزرگی که کامپیوتر شخصی تولید می‌کنند، در همین بازه‌ی زمانی با کاهش فروش مواجه شده‌اند.

براساس اعلام IDC، بازار کامپیوترهای شخصی به‌طور‌کلی برای ۶ سه‌ماهه‌ی متوالی کاهشی بوده است:

آمارهای اولیه‌ی IDC از کاهش ۱۳٫۴ درصدی میزان فروش کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی دوم سال قبل حکایت می‌کند. اکنون ۶ سه‌ماهه‌ی متوالی است که شاهد کاهش فروش در بازار مذکور هستیم و دلیل آن تقاضای اندک مصرف‌کنندگان عادی و تجاری و نیز کاهش بودجه‌ی واحدهای فناوری اطلاعات شرکت‌ها بوده است.
- IDC

ادامه‌ی کاهش تقاضا برای خرید کامپیوترهای شخصی باعث شده است تا بسیاری از تأمین‌کنندگان همچنان موجودی فروخته‌نشده در انبارهایشان داشته باشند.

جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات IDC می‌گوید: «فزونی موجود انبارها و مؤلفه‌های دیگر باعث کاهش رشد بازار کامپیوترهای شخصی شده است و با اینکه مشکلات مذکور در حال کم‌رنگ‌شدن هستند، بسیاری از تأمین‌کنندگان قطعات همچنان به ارائه‌ی قیمت‌های تخفیفی ادامه می‌دهند تا موجودی‌های کنونی خود را بفروشند.

به‌نوشته‌ی 9to5Mac، رشد فروش مک‌های اپل تا حدود زیادی نشان‌دهنده‌ی عرضه‌ی محدود این محصولات در سال گذشته است. غول فناوری اهل کوپرتینو با مقایسه‌ی سال‌به‌سال میزان فروش مک، وضعیت بسیار خوبی دارد؛ زیرا در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ به‌دلیل تعطیلی‌های مرتبط با شیوع کووید در زنجیره‌ی تأمین، با مشکلات عرضه‌ مواجه شده بود.

سیل اخراج‌های دسته‌جمعی کارکنان بسیاری از شرکت‌های فناوری نیز باعث کاهش تقاضا برای خرید کامپیوترهای شخصی در بخش تجاری شده است؛ درحالی‌که رفتار مصرف‌کنندگان عادی به‌مرور در حال بازگشت به‌ دوران قبل‌ از همه‌گیری کرونا است.

شرکت

فروش سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳

سهم بازار سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳

فروش سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲

سهم بازار سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲

رشد سالانه سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲

لنوو

۱۴٫۲

۲۳٫۱ درصد

۱۷٫۴

۲۴٫۵ درصد

منفی ۱۸٫۴ درصد

اچ‌پی

۱۳٫۴

۲۱٫۸ درصد

۱۳٫۵

۱۹٫۱ درصد

منفی ۰٫۸ درصد

دل

۱۰٫۳

۱۶٫۸ درصد

۱۳٫۲

۱۸٫۶ درصد

منفی ۲۲ درصد

اپل

۵٫۳

۸٫۶ درصد

۴٫۸

۶٫۸ درصد

۱۰٫۳ درصد

ایسر

۴

۶٫۴ درصد

۴٫۹

۶٫۹ درصد

منفی ۱۹٫۲ درصد

سایر شرکت‌ها

۱۴٫۴

۲۳٫۳ درصد

۱۷٫۲

۲۴٫۲ درصد

منفی ۱۶٫۵ درصد

جمع کل

۶۱٫۶

۱۰۰ درصد

۷۱٫۱

۱۰۰ درصد

۱۳٫۴ درصد

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات