همبنیانگذار فیسبوک موفقیتهای ایلان ماسک در تسلا و اسپیسایکس را حاصل کلاهبرداری میداند
بهنظر میرسد مارک زاکربرگ، تنها بنیانگذار فیسبوک نیست که دربرابر ایلان ماسک محتاطانه رفتار نمیکند؛ زیرا داستین موسکوویتز، یکی دیگر از بنیانگذاران این شبکهی اجتماعی و مدیرعامل کنونی Asana، نیز از مدیرعامل تسلا انتقاد کرده است.
طبق گفتهی موسکوویتز، مردم اغلب استدلال میکنند که ماسک مشکلاتش را با ارزشی برطرف میکند که شرکتهای تسلا و اسپیسایکس او برای جهان بهارمغان میآورند؛ اما همبنیانگذار فیسبوک از قانونیبودن موفقیت میلیاردر پرحاشیهی حوزهی فناوری مطمئن نیست. موسکوویتز افزود:
نکته این است که واقعاً بهاندازهی دیگران ماسک را قبول ندارم. اگر تسلا و اسپیسایکس واقعاً براساس دروغهای ظاهری ساخته شدهاند، باید این شرکتها را بهعنوان کلاهبرداریهایی در نظر گرفت که ماسک از آنها فراری است.- موسکوویتز
ازنظر موسکوویتز، ایلان ماسک توسعهی خودروهای برقی را حداکثر یک تا دوسال سرعت بخشیده است؛ اما درحالحاضر، امکان دارد با امیدبخشی بیشازحد، این فرایند را به تأخیر انداخته باشد. مدیرعامل Asana میگوید ماسک مشتریان و کارگران و بودجههای موردنیازش را ازطریق وعدههای بلندپروازانهی خود در صنعت خودروهای الکتریکی و سیستم رانندگی خودران و کارخانههای مونتاژ رباتیک جذب کرد.
موسکوویتز با استناد به گزارش اخیر رویترز، اشاره کرد که ماسک دربارهی شارژدهی خودروهای برقی تسلا اغراق کرده است. بنیانگذار فیسبوک درادامه گفت اعلام اینکه خودروهای تسلا با هربار شارژ مسافت طولانیتری میپیمایند، باعث میشود این محصولات درمقایسهبا رقبا در جایگاه بالاتری قرار گیرند و چنین دیدگاهی درست نیست.
ایلان ماسک با وعدههای اغراقآمیز سعی میکند جایگاه تسلا را در ذهن مشتریان در سطح بالاتری قرار دهد
اینسایدر مینویسد مشخص نیست آمار اعلامشدهی تسلا دربارهی شارژدهی خودروهای این شرکت با واقعیت چقدر تفاوت دارد؛ اما آزمایشهای غیررسمی نشان میدهد که تفاوت معناداری بین این دو آمار دیده میشود.
سازندهی خودروهای برقی تا حد زیادی بر بازار ایالات متحده تسلط دارد؛ زیرا شرکتهای خودروسازی قدیمی مثل فورد و جنرال موتورز قیمت محصولات الکتریکی خود را افزایش دادهاند.
ناگفته نماند که تسلا در بازار آمریکا رکورد بیشترین شارژدهی را ندارد؛ زیرا خودرو برقی Lucid Air اکنون با هربار شارژ حدوداً ۸۳۰ کیلومتر را میتواند بپیماید؛ درحالیکه مدل S تسلا با هربار شارژ کامل نزدیک به ۶۵۰ کیلومتر را میپیماید.
موسکوویتز اشاره کرد که وعدههای بزرگ ماسک دربارهی سیستم رانندگی خودران به جذب سرمایهی بیشتر برای تسلا کمک کرده است. میلیاردر معروف از سالها قبل وعده داده است که قابلیت رانندگی کاملاً خودران را به خودروهای تسلا اضافه خواهد کرد؛ البته بهدلیل تصمیمات احمقانهی او همچنان مشکلاتی دارد و برای استفاده از آن راننده باید حتماً در خودرو حضور داشته باشد.
بهطورکلی، موسکوویتز اعتقاد دارد که ماسک با وعدههای اغراقآمیز و کمفروشی در تلاش است تا منابع مالی شرکتهای دیگری مثل تویوتا و نیکولا و BYD را جذب کند. باید اشاره کنیم که تسلا اولین خودرو برقی خود را سال ۲۰۰۸ عرضه کرد؛ درحالیکه بسیاری از شرکتها ازجمله BYD چین سال ۲۰۱۰ به جمع تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی اضافه شدند.
موسکوویتز افزود که ماسک روند مشابهی را در اسپیسایکس دنبال میکند؛ شرکتی که ارزش خصوصی آن حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است. البته همه با دیدگاه بنیانگذار فیسبوک موافق نیستند؛ زیرا برخی کاربران دیدگاههای مخالفی را زیر پست تردز او منتشر کردند.
بهعنوان مثال، یکی از کاربران تردز ضمن مخالفت با دیدگاه موسکوویتز نوشت: «من طرفدار ایلان ماسک نیستم؛ اما میتوان گفت بدون حضور تسلا و فشاری که به صنعت وارد کرد (حتی با وعدههای دروغین)، هیچیک از خودروسازان کنونی تلاشی برای بهروزرسانی محصولاتشان نمیکردند.»
نظرات