اپل، پیکسار و انویدیا به‌دنبال ایجاد استانداردی جدید برای پروژه‌های 3D هستند

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
SDK هدست ویژن پرو اپل
اتحادیه‌ی OpenUSD متشکل از انویدیا، ادوبی، اتودسک و پیکسار قصد دارد استانداردی برای ابزارها و داده‌های سه‌بعدی ایجاد کنند.
تبلیغات

اپل، ادوبی، پیکسار، انویدیا و اتودسک برای ارتقای استانداردهای باز ابزارها و داده‌های سه‌بعدی با یکدیگر همکاری می‌کنند. این شرکت‌ها با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی، اتحاد OpenUSD را معرفی کردند که استانداردسازی، توسعه، تکامل و رشد فناوری Universal Scene Description (USD) پیکسار را هدایت می‌کند.

پیکسار USD را به‌عنوان اولین پلتفرم نرم‌افزاری منبع‌باز توصیف می‌کند که توانایی زیادی در ارائه‌ی صحنه‌های سه‌بعدی و مقیاس‌پذیر دارد. این شرکت می‌گوید فناوری مذکور داده‌ها و منابع و انیمیشن‌های مختلف را دربر می‌گیرد و برای افرادی که محتوای متاورس تولید می‌کنند، نیازی اساسی است.

USD این امکان را فراهم می‌کند برنامه‌های مختلفی مثل Maya و 3Ds Max و Substance 3D Designer که برای ایجاد محتوای سه‌بعدی استفاده می‌شوند، از گردش کار یکدیگر پشتیبانی کنند. همان‌طور‌که انویدیا توضیح داده است، OpenUSD الزامات ساخت جهان‌های مجازی مثل هندسه، دوربین‌ها، نور و مواد پشتیبانی می‌کند.

ورج می‌نویسد که OpenUSD نیز ویژگی‌هایی برای مقیاس‌بندی به مجموعه‌ داده‌های بزرگ و پیچیده دارد که می‌توان آن‌ها را توسعه داد. درواقع، نرم‌افزار مذکور می‌تواند با جریان‌های کاری فراتر از جلوه‌های بصری نیز سازگار شود.

اتحادیه OpenUSD

زمان اعلام این خبر فقط چند ماه قبل‌ از عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل به بازار است و اکنون غول فناوری اهل کوپرتینو نیز به‌جمع اتحاد OpenUSD پیوسته است. مایک راکول، معاون اپل در گروه محصولات ویژن، می‌گوید که OpenUSD به تسریع ارائه‌ی نسل بعدی تجربیات واقعیت افزوده، از خلق آثار هنری گرفته تا ارائه‌ی محتوا و تولید مجموعه‌ای از برنامه‌های محاسباتی پیچیده، کمک خواهد کرد.

اپل در توسعه‌ی USD فعالانه مشارکت کرده و این فناوری ضروری‌ای برای پلتفرم پیش‌گامانه‌ی visionOS و ابزار جدید توسعه‌دهنده‌‌ی Reality Composer Pro است.
- مایک راکول، اپل

OpenUSD به این موضوع توجه می‌کند که بسیاری از برنامه‌های کاربردی کنونی صنعت سه‌بعدی‌سازی مثل ابزارهای مدل‌سازی، سایه‌زنی، انیمیشن و نورپردازی اغلب برای هدفی خاص طراحی شده‌اند و نمی‌توان فایل‌های پروژه‌های آن‌ها را در نرم‌افزارهای دیگر اجرا یا ویرایش کرد.

بدین‌ترتیب، فناوری OpenUSD برای رفع این مشکل قصد دارد زبانی مشترک برای تعریف، بسته‌بندی، مونتاژ و ویرایش داده‌های سه‌بعدی ایجاد کند که همه‌ی نرم‌افزارهای مطرح سه‌بعدی‌ساز با آن سازگار باشند.

OpenUSD در بنیاد توسعه‌ی مشترک لینوکس قرار خواهد گرفت تا توسعه‌ی باز . کارآمد و مؤثر مشخصات پروژه را فراهم و به شناسایی آن در سازمان بین‌المللی استاندارد کمک کند.

سایر شرکت‌های بزرگ صنعت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مثل Unity و Epic Games با انتشار بیانیه‌ی در وب‌سایت بنیاد لینوکس توضیحاتی درباره‌ی OpenUSD ارائه دادند. مارک پتیت، معاون اکوسیستم Unreal Engine اپیک گیمز، اعلام کرده است که این شرکت اهمیت USD را در ایجاد استانداردهای محتوای سه‌بعدی و جهان‌های مجازی و متاورس باز می‌داند. آلن پور، معاون Unity، نیز می‌گوید شرکت متبوعش به ادامه‌ی پذیرش استاندارد USD تعهد دارد.

دراین‌میان، حتی Ikea که از رندر سه‌بعدی برای ایجاد تصاویری از مبلمان و سایر محصولات خود استفاده می‌کند، درباره‌ی شکل‌گیری اتحاد OpenUSD حرف‌هایی برای گفتن داشت. مارتین انتد، مدیر نوآوری این شرکت می‌گوید:

«ما به‌دنبال قالبی استاندارد و غیرانحصاری برای ایجاد و ذخیره‌سازی محتوای سه‌بعدی هستیم تا راهکارهای مبلمان خانه را با قیمت ارزان‌تر توسعه دهیم و OpenUSD گامی بزرگ در این مسیر محسوب می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات