دانشآموزان ژاپنی ازطریق این رباتها در مدارس حاضر میشوند
یکی از شهرهای ژاپن به دانشآموزان اجازه میدهد با ربات آواتار خود از راه دور در مدرسه حضور یابند. این درواقع روشی نوین برای یادگیری از محیط خانه است. این اقدام درحالی صورت میگیرد که ژاپن با نرخ فزایندهی غیب دانشآموزان دستوپنجه نرم میکند و این وضعیت با همهگیریهای اخیر تشدید شده است.
روزنامهی Mainichi Shimbun مینویسد هیئت آموزشی کوماموتور، شهری در جنوب غربی ژاپن، ابتکار رباتهای آواتار را بهعنوان راهی برای کاهش اضطراب کودکان غایب و با امید ترغیب آنها به کلاس درس بهکار بسته است.
رباتهای آواتار در مدارس ژاپن کمی بیشاز ۹۰ سانتیمتر ارتفاع دارند و با یک تبلت متصل همراه، دوربین و میکروفون عرضه میشوند. دانشآموزان همچنین میتوانند ازطریق لپ تاپ خود، این رباتها را آزادانه در محیط مدرسه حرکت دهند.
رباتهای ژاپنی به دانشآموز اجازه میدهند بهجای تماشای استاد ازطریق دوربین ثابت، تجربهای نزدیک به حضور واقعی در کلاس درس را داشته باشد. دانشآموزان علاوهبر شرکت در بحثهای کلاس میتوانند با دوستان خود صحبت و در رویدادها شرکت کنند.
تصمیم هیئتمدیره برای استفاده از رباتها پساز آن اتخاذ شد که تعداد دانشآموزان غایب برای چهارمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و این مشکل پساز کووید ۱۹ بدتر هم شد.
این هیئت اعلام کرد درسال تحصیلی ۲۰۲۲ تعداد ۲۷۶۰ کودک در سنین ابتدایی و متوسطه در کلاسهای درس شرکت نکردند، درحالیکه این عدد در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۲۸۳ بود.
غیبت دانشآموزان یک مشکل بزرگ در ژاپن است. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش این کشور، ۲۴۴۹۴۰ دانشآموز مقطع ابتدایی و متوسطه اول در ماههای منتهی به مارس ۲۰۲۲ بهمدت ۳۰ روز یا بیشتر از رفتن به مدرسه خودداری کردهاند؛ مشکلات روحی و جسمی ناشی از همهگیری بهعنوان اصلیترین عامل این غیبتها ذکر شده است.
قبلاً با استفاده از دستیارهای آموزشی برای کمک به برگزاری کلاسهای مجازی، آزمایشهایی انجام شده است که دانشآموزان میگویند به اضطراب آنها در برقراری ارتباط کمک کرده و عزت نفس آنها را افزایش داده است.
بخش آموزش برای شرکتها بسیار مهم است. در ماه سپتامبر شنیدیم که اسپیسایکس در تلاش است سرویس استارلینک را به مسیرهای اتوبوس مدرسه بیاورد تا بچهها بتوانند تکالیف خود را در اتوبوس انجام دهند.
ChatGPT و سایر چتباتهای هوش مصنوعی اکنون بهموضوع مهمی در حوزهی آموزش تبدیل شدهاند؛ هرچند که معمولاً موضوع اصلی یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از استفادهی دانشآموزان از ابزارهای تقلب در امتحانات است.
نظرات