ایلان ماسک: از کودکی در جستجوی معنای زندگی بوده‌ام

جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک / Elon Musk در حال فکر کردن با دست های به هم چسبیده
ایلان ماسک در مصاحبه‌‌ با نیویورک تایمز گفته که از کودکی در پی «معنای زندگی» و پاسخ به سوالات فلسفی بوده است.
تبلیغات

ایلان ماسک در جریان مصاحبه‌ی مفصل و عجیب خود در نشست دیل‌بوک نیویورک تایمز گفت که تقریباً از ۱۲ سالگی دچار «بحران وجودی» شده بود.

بنیانگذارِ میلیاردر شرکت اسپیس ایکس، مدیرعامل تسلا و مالک شبکه‌ی اجتماعی X (توئیتر سابق) در کودکی با چنین سؤال‌هایی مواجه شده بود: «معنای زندگی چیست؟ آیا همه چیز بیهوده نیست؟ چرا وجود داریم و زندگی می‌کنیم؟»

ماسک که پیش از این نیز در مورد روابط تیره و تار با پدرش، ارول ماسک و آزار و اذیت شدیدِ دوران کودکی‌اش صحبت کرده بود، در این مصاحبه گفت که در دوران کودکی به خواندن متون مذهبی و کتاب‌های فلسفی روی آورده است.

ماسک گفت: «کتاب‌های فلسفیِ آلمانی مرا کاملاً افسرده کردند. در نوجوانی نباید [ آرتور ] شوپنهاور و [فردریش] نیچه خواند.» سپس گفت که بعدها به کتاب کمدی علمی-تخیلی مورد علاقه‌اش یعنی «راهنمای مسافران کهکشان» نوشته داگلاس آدامز برخورد کرد که در آن یک ابرکامپیوتر تعیین می‌کند که پاسخ به معنای زندگی عدد «۴۲» است.

ماسک در مصاحبه با روزنامه‌نگار نیویورک تایمز، اندرو راس سورکین گفت: «نکته‌ی مهمی که در این کتاب مطرح شد، این بود که سوالاتِ درستی که باید در مورد جهان پرسیده شود چیست.» ماسک ادامه داد: «اگر بتوانیم دامنه‌ و مقیاس آگاهیِ خود را گسترش دهیم، می‌توانیم به درک بهتری از معمای جهان برسیم.»

در طول مصاحبه، ماسک در مورد ابعاد تاریک ذهن خود نیز صحبت کرد و توضیح داد که چگونه ذهن او اغلب مانند طوفانی بسیار سهمگین است. ماسک گفت: «من حتی در لحظات شاد کودکی‌ام دائماً احساس می‌کردم امواجی از خشم در ذهنم می‌خروشد. در حال حاضر این نیروی ذهنی، در بیشتر موارد خود را در فناوری و ساخت‌وساز در این حوزه نشان می‌دهد.»

اگر شما یا کسی که می‌شناسید، افسردگی را تجربه می‌کند یا به فکر آسیب رساندن به خود و گرفتن زندگی‌اش است، حتما درخواست کمک کنید. در ایران با شماره ۱۲۳ (مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور) تماس بگیرید یا با سامانه نوشتاری بحران به صورت آنلاین گفت‌وگو کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات