دادگستری کل استان تهران به پلتفرم‌ها تذکر داد: فروش آنلاین دخانیات ممنوع!

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
ممنوعیت سیگار
دادگستری کل استان تهران در تذکری به اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی فروش دخانیات توسط فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی را ممنوع اعلام کرد.
تبلیغات

دادگستری کل استان تهران درباره فروش دخانیات در بعضی فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تذکر داد.

در حال حاضر پلتفرم‌های فروش دخانیات با ارائه کد ملی صاحب سیم‌کارت، بخش فروش دخانیات را فعال می‌کنند اما گزارش‌هایی که به دادگستری کل تهران رسیده، خلاف این ماجرا را نشان می‌دهد.

گزارش‌های رسیده به دادگستری کل استان تهران حاکی از این است که بعضی فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی با وجود ممنوعیت فروش مواد دخانی در فضای مجازی، این مواد را به افراد زیر ۱۸ سال می‌فروشند که خلاف ماده ۱۲ قانون جامع «کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی این قانون، است.

اینطور که روابط عمومی دادگستری کل استان تهران گزارش داده است، در همین راستا، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی را مکلف کرد که از استمرار این موضوع جلوگیری کند و در غیر این صورت برابر قوانین و مقررات، برخورد قانونی و قضایی لازم با متخلفان به عمل خواهد آمد.

پلتفرم‌ها اگرچه بخش فروش دخانیات را با ارائه شماره ملی فعال می‌کنند اما فرایند احراز هویت با استفاده از تلفن و شماره ملی دیگران به‌راحتی قابل سوءاستفاده است

ماده 12 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، به ممنوعیت فروش یا عرضه مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال یا به‌واسطه این افراد اختصاص دارد که در این صورت علاوه بر ضبط فرآورده‌های دخانی کشف شده نزد متخلف، به جزای نقدی از یکصدهزار ریال تا پانصدهزار ریال محکوم می‌شود، تکرار یا تعدد تخلف، مستوجب جزای ده میلیون ریال مجازات است.

در آیین‌نامه این قانون هم تاکید شده است که فروش محصولات دخانی به افراد از طریق اینترنت و دستگاه‌های خودکار فروش ممنوع است و فروشنده باید در صورت مشکوک بودن سن خریدار، مدرک شناسایی مبنی بر داشتن حداقل ۱۸ سال سن را از او تقاضا کند.

پلتفرم‌های فروش اگرچه بخش فروش دخانیات را با ارائه شماره ملی فعال می‌کنند اما فرایند احراز هویت با استفاده از تلفن و شماره ملی دیگران (به‌طور مثال والدین) به‌راحتی قابل سوءاستفاده است و همین روند خرید سیگار برای افراد در همه سنین را تسهیل کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات