لوگو اپل مایکروسافت گوگل نایکی اوپن‌ای‌آی

اپل و همکاری‌های غیرمنتظره؛ برون‌سپاری ۵ پروژه به برندهای بزرگ

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 6 دقیقه
همکاری اخیر اپل با OpenAI شاید غیرمنتظره به نظر برسد، اما اپل همکاری‌های غیرمنتظره‌ی زیادی با شرکت‌های بزرگ داشته است.
تبلیغات

اپل در کنفرانس WWDC 2024 به‌طور رسمی اعلام کرد که برای هوشمند‌تر شدن گوشی آیفون و سایر دستگاه‌های خود با شرکت OpenAI، یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی و خالق ChatGPT همکاری می‌کند. تا پیش از این اعلام، برخی بر این باور بودند که اپل هرگز این کار را انجام نمی‌دهد، به‌ویژه چون مدت زیادی است که شاهد همکاری‌ کوپرتینونشین‌ها با شرکت‌های بزرگ نبوده‌ایم.

اما حالا چت‌بات ChatGPT به سیستم‌عامل iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia اضافه شده و جالب اینکه اپل هیچ پولی به OpenAI پرداخت نمی‌کند. کوپرتینویی‌ها معتقدند صرف حضور چت‌بات ChatGPT در اکوسیستم اپل می‌تواند از پرداخت هر پولی برای شرکت تحت مدیریت سم آلتمن بهتر باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این اولین بار نیست که اپل برای برون‌سپاری یکی از ویژگی‌های محصولات خود، دست به چنین معامله‌ی بزرگی می‌زند. درواقع، اپل هر زمان که فکر کند توانایی توسعه‌ی قابلیتی را ندارد، آن را به شرکت دیگری برون‌سپاری می‌کند تا اینکه در نهایت بتواند آن قابلیت را خودش توسعه دهد. تا دنیا منتظر تجربه‌ی اپل اینتلیجنس در آیفون ۱۵ پرو و مدل‌های جدیدتر است، بیایید با هم برخی از مهم‌ترین و غیرمنتظره‌ترین همکاری‌های اپل با شرکت‌های دیگر را مرور کنیم.

۱. سرویس جست‌وجوی گوگل

وب‌گردی با مک‌بوک ایر
زومیت

موتور جست‌وجوی پیش‌فرض مرورگر سافاری در تمام پلتفرم‌های اپل، گوگل سرچ است. این موتور جست‌وجو همچنین نتایج وب در سراسر سیستم‌عامل‌های اپل، ازجمله در بخش‌هایی مانند اسپات لایت و سیری را نمایش می‌دهد.

براساس اسناد دادگاه، گوگل مبلغ هنگفتی را به اپل پرداخت کرده است تا به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سافاری باقی بماند؛ این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۲۰ میلیارد دلار رسیده بود. این معامله برای هر دو طرف مفید است، چراکه گوگل یک میلیارد کاربر به دست می‌آورد و اپل نیز یک موتور جست‌وجوی قابل‌ اعتماد و مقدار زیادی پول نقد دریافت می‌کند. حتی پس از توافق با OpenAI، گوگل سرچ بزرگ‌ترین همکاری در جریان اپل به شمار می‌رود.

۲. یوتیوب

نصب پیش‌فرض اپلیکیشن یوتیوب در آیفون و آیپد و در ادامه، حذف آن از این پلتفرم‌ها، داستان جالبی دارد. زمانی که اولین آیفون عرضه شد، چیزی به‌عنوان اپلیکیشن جانبی یا حتی اپ استور وجود نداشت. اما کوپرتینونشین‌ها خیلی زود متوجه شدند که اپلیکیشن‌ها برای بهبود تجربه‌ی کاربری گوشی‌های هوشمند ضروری هستند؛ بنابراین، به ایجاد اپ استور و رشد اکوسیستمی برای توسعه‌دهندگان روی آوردند.

آن زمان، یکی از اولین برنامه‌های غیراپل نصب‌شده روی آیفون، یوتیوب بود که تا iOS 6 به‌عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض ارائه می‌شد. آیکون این اپلیکیشن که شبیه یک تلویزیون CRT قدیمی به نظر می‌رسید، برای اولین کاربران آیپاد، آیفون و آیپد خاطره‌انگیز است. هنگامی‌ که اپل برای اولین بار این محصولات را عرضه کرد، به کمک نیاز داشت و طبق گزارش‌ها، اپلیکیشن ویدیومحوری می‌خواست که بتواند با آن محصولات خود را خاص‌تر کند.

آیکون یوتیوب اولیه در آیفون

نکته‌ی جالب این معامله‌ این است که اریک اشمیت، مدیرعامل وقت گوگل ‌آن زمان عضو هیئت‌مدیره‌ی اپل بود. در نهایت، عرضه‌ی اندروید توسط گوگل، اپل را به‌شدت عصبانی کرد تا جایی که اشمیت از هیئت‌مدیره‌ی این شرکت اخراج شد. سپس، کوپرتینونشین‌ها از بسیاری از مشارکت‌‌های خود با گوگل، از جمله ارائه‌ی اپلیکیشن یوتیوب به‌صورت پیش‌فرض، فاصله گرفتند. البته یوتیوب کماکان در اپ استور وجود دارد، اما آن روزها، حذف این اپلیکیشن از iOS 6 سروصدای زیادی به پا کرد.

۳. اینترنت اکسپلورر

قبل از پیدایش سافاری، اپل از اینترنت اکسپلورر به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض محصولات خود استفاده می‌کرد. شاید بتوان توافق اپل با مایکروسافت در سال ۱۹۹۷ را عجیب‌ترین همکاری کوپرتینونشین‌ها در این فهرست دانست.

براساس این توافق، اینترنت اکسپلورر به‌مدت پنج سال به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض مک‌اواس (و بعداً مک‌اواس ایکس) انتخاب شد. از حق نگذریم، اینترنت اکسپلورر یکی از بهترین مرورگر‌های موجود برای مک‌اواس در آن زمان به شمار می‌رفت.

اینترنت اکسپلورر روی سیستم عامل مک او اس

اگرچه اینترنت اکسپلورر متعلق به شرکت مایکروسافت بود، چند قابلیت انحصاری برای مک داشت که باعث برتری آن نسبت‌ به مرورگر نت‌‌اسکیپ می‌شد. یکی از این ویژگی‌ها، رابط کاربری آکوا (Aqua) بود که با تم مک‌او‌اس آن زمان مطابقت داشت. اینترنت اکسپلورر از سال ۱۹۹۸ تا زمان انتشار مک‌او‌اس ایکس پنتر (نسخه ۱۰.۳) در سال ۲۰۰۳، مرورگر پیش‌فرض مک بود. در نهایت، اپل سافاری را همراه با ایکس پنتر منتشر کرد که تا این لحظه، مرورگر اختصاصی تمام محصولات اپل است.

۴. Nike+ iPod

همکاری اپل با گوگل و مایکروسافت غیرمنتظره بود، زیرا آن‌ها رقبای مستقیم اپل به شمار می‌روند؛ اما مشارکت با نایکی از این جنبه بسیار عجیب بود که بازار فعالیت این دو شرکت کاملاً متفاوت است. اولین همکاری اپل و نایکی، عرضه‌ی کیت ورزشی Nike+iPod با قیمت ۲۹ دلار در سال ۲۰۰۶ بود که با نسل اول آیپاد نانو کار می‌کرد.

کیت Nike+iPod قطعه‌ کوچکی داشت که داخل کفش نایکی مخصوصی قرار می‌گرفت و با دانگل ۳٠-پین Dock Connector به‌صورت بی‌سیم به آیپاد نانو وصل می‌شد. استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل در مورد این کیت گفته بود که انگار یک مربی شخصی یا یک هم‌تیمی در هر مرحله از تمرین به شما انگیزه و دلگرمی دهد.

کیت Nike+iPod در داخل کفش نایک

همکاری غیرمنتظره‌ی اپل و نایکی تا سال‌ها به قوت خود باقی ماند. در نهایت، محصولات اپل به حدی پیشرفت کردند که می‌توانستند از برنامه‌‌ی پیش‌فرض Nike+iPod بدون نیاز به قطعه‌ی اضافی، پشتیبانی کنند. درحالی‌که امروزه هیچ برنامه‌ی پیش‌فرض نایکی روی دستگاه‌های اپل وجود ندارد، همکاری نایکی با اپل همچنان ادامه دارد. این شرکت اوایل در ساخت و طراحی ساعت‌های هوشمند اپل همکاری کرد و همچنان بند‌های ورزشی و واچ‌فیس‌های انحصاری برای اپل واچ طراحی می‌کند.

۵. گوگل مپس

لوگو گوگل مپس / Google Maps روی نمایشگر اپل کارپلی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

اپل در زمان عرضه‌ی اولین آیفون، اپلیکیشن مسیریاب اختصاصی خودش را نداشت؛ بنابراین، برای ارائه‌ی این قابلیت با گوگل وارد همکاری شد. گوگل مپس تا زمان انتشار iOS 6، مسیریاب پیش‌فرض برای سیستم‌عامل آیفون بود. اما همان‌طور که یوتیوب از iOS 6 حذف شد، اپل گوگل مپس را هم از گوشی‌های خود کنار گذاشت. با این حال، گوگل مپس به مدت چهار سال، عملکرد بسیار خوبی روی گوشی‌های آیفون داشت، درحالی‌که اپلیکیشن اختصاصی اپل که با iOS 6 منتشر شد، فوق‌العاده ضعیف و پر از اشکال بود.

توافق اپل با OpenAI

توافق اپل با OpenAI از بسیاری از جهات با دیگر همکاری‌های گذشته‌ی این شرکت متفاوت است. شاید بتوان نزدیک‌ترین شباهت این قرارداد را با توافق گوگل سرچ مقایسه کرد، چراکه استفاده از چت‌بات ChatGPT کاملاً اختیاری است و هر بار کاربری بخواهد از آن استفاده کند، درباره‌ی رضایت او سؤال خواهد شد. درواقع، اپل اینتلیجنس کاملاً از ChatGPT جدا است و اکثر قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل از پردازش محلی یا سرور شخصی اپل به‌نام «Private Cloud Compute» استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، همان‌طور که دیدیم، این توافق اصلاً موضوع جدیدی برای اپل نیست و در گذشته به‌دفعات اتفاق افتاده و در آینده هم ادامه خواهد داشت. شرکت OpenAI صرفاً یکی دیگر از شرکت‌های مطرحی محسوب می‌شود که به فهرست همکاری‌های غیرمنتظره‌ی اپل پیوسته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات