درگیری غول‌های هوش مصنوعی؛ مایکروسافت و انویدیا درباره تراشه‌های B200 اختلاف‌نظر دارند

شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده هوش مصنوعی B200 انویدیا ترکیب‌شده با تراشه گریس
انویدیا و مایکروسافت بر سر روش استفاده از پردازنده‌های هوش مصنوعی مخصوص دیتاسنتر با یکدیگر درگیری‌هایی داشته‌اند.
تبلیغات

انویدیا با کارت‌های گرافیک قدرتمند گیمینگ و پردازنده‌های هوش مصنوعی پیشرو شناخته می‌شود و سابقه‌ای طولانی در کنترل دقیق نحوه‌ی استفاده از محصولاتش دارد. برای مثال، این شرکت می‌تواند در طراحی محصولات شرکای تولیدکننده‌ی کارت گرافیک (AIB) محدودیت‌های زیادی اعمال کند. جای تعجب ندارد که این سطح از کنترل به مشتریان هوش مصنوعی تیم سبز ازجمله مایکروسافت نیز گسترش یافته است.

طبق اعلام وب‌سایت The Information، درگیری‌هایی بر سر روش نصب پردازنده‌های هوش مصنوعی جدید بلک‌ول B200 انویدیا در دیتاسنترهای مایکروسافت ایجاد شده است. انویدیا می‌خواهد سهم بیشتری از بازار دیتاسنتر به‌دست آورد و این هدف باتوجه‌به نحوه‌ی معرفی قطعات بلک‌ول B200 کاملاً واضح به‌نظر می‌رسد. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا اعلام کرد دیگر به پردازنده‌های گرافیکی مجزا فکر نمی‌کند. این اقدام تلاش نسبتاً آشکاری برای کسب درآمد بیشتر از محصولات هوش مصنوعی شرکت مذکور به‌حساب می‌آید و بر نحوه‌ی نصب پردازنده‌های B200 جدید برای مشتریان نیز تأثیر می‌گذارد.

پیش‌ از این، مشتریان انویدیا مسئول خرید و ساخت رک‌های سرور مناسب برای استفاده از محصولات این شرکت بودند. اکنون انویدیا مشتریانش را به خرید رک‌های مجزا و حتی سوپرپادهای کامل که همگی مستقیماً از این شرکت تهیه می‌شوند سوق می‌دهد. تیم سبز می‌گوید این کار باعث بهبود عملکرد پردازنده‌های گرافیکی می‌شود و ادعایش با در نظر گرفتن همه‌ی ارتباطات بین پردازنده‌های گرافیکی مختلف، سرورها، رک‌ها و حتی سوپرپادها، قابل قبول به‌نظر می‌رسد، اما راه‌اندازی دیتاسنتر در مقیاس بزرگ با چنین روشی، هزینه‌های زیادی دارد.

پردازنده هوش مصنوعی B200 انویدیا در کنار H100 در دست

مشتریان کوچک‌تر انویدیا احتمالاً با پیشنهادهای این شرکت مشکلی نداشته باشند، اما شرایط برای مایکروسافت تفاوت دارد. طبق گزارش‌ها، اندرو بل، معاون انویدیا از مایکروسافت درخواست کرده است تا طراحی رک سرور خاصی برای پردازنده‌های گرافیکی جدید B200 خریداری کند که از نظر ابعاد چند اینچ با رک‌های کنونی سرورهای مایکروسافت تفاوت دارد.

مایکروسافت با توصیه‌ی انویدیا مخالفت و اعلام کرد رک‌های سرور جدید مانع جابه‌جایی آسان پردازنده‌های هوش مصنوعی انویدیا با محصولات رقیب مانند پردازنده‌های گرافیکی MI300X شرکت AMD می‌شود. در نهایت انویدیا عقب‌نشینی کرد و به مایکروسافت اجازه داد رک‌های سرور سفارشی خود را برای استفاده از پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی B200 طراحی کند، اما بحث میان دو غول فناوری احتمالاً آخرین اختلاف‌نظر از این نوع نخواهد بود.

اختلاف انویدیا و مایکروسافت نشان‌دهنده‌ی رشد و ارزش عظیمی است که تیم سبز در مدت یک‌ سال گذشته به‌دست آورد. انویدیا چند روز قبل عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان را به‌طور موقت تصاحب کرد؛ جایگاهی که احتمالاً در ماه‌های آینده بارها دست‌به‌دست خواهد شد. رک‌های سرور تنها حوزه‌ای نیست که تیم سبز می‌خواهد آن را کنترل کند، زیرا این شرکت برای حفظ تقاضا، موجودی پردازنده‌های گرافیکی‌ای را که به هر مشتری اختصاص می‌یابد نیز مدیریت می‌کند و از موقعیت غالب خود در عرصه‌ی هوش مصنوعی برای ترویج نرم‌افزار و سیستم‌های شبکه‌ای اختصاصی بهره می‌برد تا جایگاهش را به‌عنوان رهبر بازار حفظ کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات