اپل بالأخره با ورود فروشگاه بازی اپیک‌گیمز به اپ‌استور اروپا موافقت کرد

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
اپیک گیمز روی گوشی موبایل با پس زمینه لوگو اپ استور
فروشگاه بازی‌ اپیک‌گیمز ازطریق اپ‌استور دردسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ البته فقط در اروپا.
تبلیغات

اپل پس‌ از کشمکش‌های حقوقی طولانی با اپیک‌گیمز، سازنده‌ی بازی محبوب فورتنایت، تسلیم قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا شد و مجوز انتشار اپلیکیشن فروشگاه بازی‌های اپیک را برای گوشی آیفون و آیپد در اروپا صادر کرد.

درگیری میان اپل و اپیک‌گیمز بر سر اپلیکیشن Epic Sweden AB Marketplace بود و ارتباطی به بازی فورتنایت که قبلاً مجوز انتشار در اپ‌استور را دریافت کرده بود، ندارد. کنترل شدید اپل بر اکوسیستم اپ‌استور iOS همواره با انتقاد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و سازمان‌های تنظیم مقررات مواجه بوده است.

اپیک قبل‌ از موافقت اپل اعلام کرده بود که غول فناوری کوپرتینویی درخواست انتشار فروشگاه بازی‌هایش را دو بار به‌دلیل شباهت طراحی برخی دکمه‌ها و برچسب‌ها با اپ‌استور، رد کرده است.

اپیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از همان نام‌گذاری‌های استاندارد Install و In-app purchases استفاده می‌کنیم که در فروشگاه‌های محبوب اپلیکیشن روی پلتفرم‌های مختلف به‌کار می‌رود و همچنین در اپلیکیشن‌های iOS از استانداردهای رایج برای دکمه‌ها پیروی می‌کنیم. رد درخواست ما از طرف اپل، خودسرانه، مانع‌تراشی و نقض قوانین DMA است و ما نگرانی‌های خود را با کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا در میان گذاشته‌ایم.»

اپیک گیمز و اپل از سال ۲۰۲۰ درگیر نبرد حقوقی هستند؛ جایی‌ که شرکت بازی‌ساز، سیاست‌های اپل را برای دریافت کارمزد ۳۰ درصدی روی تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای در سیستم‌عامل iOS، نقض قوانین ضدانحصار آمریکا می‌داند.

به گزارش رویترز، اپل اوایل سال جاری، به‌منظور تطابق با قوانین DMA، تغییراتی در قوانین اپ‌استور خود اعمال کرد. ازجمله‌ی این تغییرات می‌توان به اجازه‌ی انتشار فروشگاه‌های جایگزین روی آیفون و اختیاری بودن استفاده از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل اشاره کرد. البته همچنان هزینه‌ای تحت عنوان «کارمزد فناوری‌های زیربنایی» در‌ نظر گرفته شده بود که از نظر بسیاری از توسعه‌دهندگان نوعی استثمار محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات