مدیرعامل سابق ASML: رقابت آمریکا و چین در حوزه تراشه ادامه خواهد یافت

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
پیتر ونینک
مدیرعامل سابق ASML، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات تراشه‌سازی جهان، پیش‌بینی کرد جنگ تراشه‌ها میان آمریکا و چین تا سال‌ها ادامه خواهد یافت.
تبلیغات

مدیرعامل سابق ASML، غول صنعت تولید تجهیزات نیمه‌رسانا، در مصاحبه‌ای با رادیوی هلندی BNR، اختلافات آمریکا و چین بر سر تراشه‌‌های کامپیوتری را ایدئولوژیک توصیف کرد و گفت این درگیری همچنان ادامه خواهد یافت.

پیتر ونینک پس‌ از ۱۰ سال فعالیت به‌عنوان مدیرعامل ASML که باعث شد این برند به بزرگ‌ترین شرکت فناوری اروپا تبدیل شود، در آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) گذشته، وی از سِمَت خود کناره‌گیری کرد. به‌‌گزارش رویترز، آمریکا از سال ۲۰۱۸ به‌بهانه‌ی مسائل امنیتی، محدودیت‌های بیشتری روی صادرات تجهیزات این شرکت به چین اعمال کرده‌ است؛ کشوری که بعد از تایوان، دومین بازار بزرگ ASML محسوب می‌شود. آمریکا اخیراً تلاش کرد تا از سرویس‌دهی AMSL به تجهیزاتی که قبلاً به مشتریان چینی فروخته شده است، نیز جلوگیری کند.

ونینک می‌گوید: «بحث‌های آمریکا و چین در حوزه‌ی تراشه‌سازی براساس واقعیت، محتوا، اعداد یا داده‌ها انجام نمی‌شود؛ بلکه بر‌پایه‌ی ایدئولوژی استوار است. هرطور که می‌خواهید، می‌توانید در این زمینه فکر کنید؛ اما ما کسب‌وکار هستیم که منافع ذی‌نفعانمان باید به‌صورت متعادل مدیریت شود. اگر ایدئولوژی به‌طور مستقیم این تعادل را برهم زند، با آن مشکل دارم.»

ونینک با اشاره به سابقه‌ی ۳۰ ساله‌ در ارتباط با مشتریان و کارکنان چینی گفت: «شما درقبال آن‌ها تعهداتی دارید.» او در توضیح تلاش‌هایش برای برقراری تعادل اعلام کرد: «تاحدممکن برای جلوگیری از اعمال محدودیت‌های صادراتی سخت‌گیرانه لابیگری کرده‌ام و درعین‌حال، زمانی‌که احساس می‌کردم به مالکیت فکری شرکت احترام گذاشته نمی‌شود، اعتراضم را به گوش مقام‌های بلندپایه‌ی چین رساندم.»

ونینک می‌گوید: «فکر می‌کنم در واشنگتن، شاید گاهی‌ اوقات فکر می‌کردند که دوست چین هستم. خیر. من دوست مشتریانم، تأمین‌کنندگانم، کارکنانم و سهام‌دارانم هستم.» مدیرعامل سابق ASML با‌توجه‌به منافع سیاسی‌جغرافیایی، پیش‌بینی می‌کند که جنگ تراشه‌ها میان آمریکا و چین احتمالاً تا ده‌ها سال دیگر طول خواهد کشید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات