نیروی دریایی آلمان در تلاش برای کنار گذاشتن فلاپی‌دیسک‌ها است

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
فلاپی دیسک در سه سایز
نیروی دریایی آلمان همچنان از فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی قدیمی استفاده می‌کند و اکنون به‌ فکر راهکار جایگزین برای این فناوری قدیمی است.
تبلیغات

نیروی دریایی آلمان از اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی با فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی (حدود ۲۰ سانتی‌متر) کار می‌کنند؛ اما طبق اسناد مناقصه‌ی رسمی، نیروی دریایی آلمان به‌دنبال کنار گذاشتن فلاپی‌دیسک‌های قدیمی است. بر اساس گزارش وب‌سایت Golem.de، راه‌حل ایدئال برای این مشکل، جایگزینی فلاپی‌دیسک‌ها با سیستم شبیه‌ساز محسوب می‌شود که به‌صورت یکپارچه با سیستم‌های کنونی کار کند.

فراموش نکنیم ناوچه‌های کلاس Brandenburg آلمان در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ ساخته شده‌اند. در آن زمان، فلاپی‌دیسک‌ها به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات با قابلیت‌ حمل بالا به‌شمار می‌رفتند. این فلاپی‌دیسک‌ها بخشی از سیستم دریافت اطلاعات کشتی هستند و نقش بسیار مهمی در کنترل عملکردهای پایه‌ای کشتی ازجمله سیستم رانش و تولید نیرو ایفا می‌کنند.

جایگزینی سخت‌افزار کامپیوتری سی‌ساله با حفظ کامل کارکرد فلاپی‌دیسک‌های قدیمی، کار ساده‌ای نخواهد بود؛ بااین‌حال در سال‌های اخیر شرکت‌های دیگری نیز با مشکلات مشابهی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. علاوه‌براین، علاقه‌مندان به حوزه‌ی شبیه‌ساز (Emulator) راهکارهای متنوعی مثل درایوهای Gotek را توسعه داده‌اند که با استانداردها و فرمت‌های مختلف فلاپی‌دیسک سازگاری دارد. بنابراین راه‌حل‌های کاربردی دیگری نیز در دسترس هستند، اما موفقیت نهایی پروژه به انتخاب نیروی دریایی آلمان بستگی دارد.

پیش‌ از این سان‌فرانسیسکو که سیستم کنترل قطارهای آن به فلاپی‌دیسک وابسته بود، به نوسازی تجهیزات مذکور روی آورد. علاوه‌براین مدتی قبل راه‌آهن آلمان هم روند مشابهی را برای استفاده از فناوری به‌روز به‌جای فلاپی‌دیسک در پیش گرفت.

سیستم فرماندهی و کنترل خودکار استراتژیک آمریکا (SACCS) تا سال ۲۰۱۹ میلادی همچنان به فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی وابسته بود. این سیستم در نهایت جایش را به SSD داد. فلاپی‌دیسک‌های بزرگ IBM Diskette 1 که به استاندارد صنعتی تبدیل شده بودند، ظرفیتی در حدود ۲۴۲٫۹۴۴ بایت داشتند، اما فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی می‌توانستند تا ۱٫۲ مگابایت اطلاعات ذخیره کنند که برای آن زمان عدد بزرگی بود.

احتمالاً برجسته‌ترین برنامه‌ی حذف فلاپی‌دیسک‌ها را می‌توان به دولت ژاپن نسبت داد. تارو کونو، وزیر دیجیتال ژاپن، اوایل این ماه نابودی فلاپی‌دیسک‌ها را جشن گرفت. فلاپی‌دیسک‌ها قبلاً بخش مهمی از فرایندهای ثبت مقررات رسمی در این کشور به‌شمار می‌رفتند. اقدام مهم دولت ژاپن، حذف نهایی ۱٬۰۳۴ مورد از مقررات باقی‌مانده بود که باید اطلاعات را روی فلاپی‌دیسک ارائه می‌دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات