۳۰۰ میلیون دلار برای نوآوری در نیمه‌رساناها! کاخ سفید نخستین برندگان طرح تحقیق و توسعه «لایحه CHIPS» را اعلام کرد

یک‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
پرچم آمریکا روی تراشه با خطوط برد الکترونیکی
دولت ایالات‌ متحده، به مراکز تحقیق‌ و توسعه‌ی منتخب تحت حمایت قانون CHIPS، مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار کمک مالی می‌کند.
تبلیغات

کاخ سفید روز جمعه از انتخاب سه مرکز برتر تحقیق‌ و‌ توسعه‌‌ی لایحه‌ی CHIPS خبر داد. دولت آمریکا قبلاً میلیاردها دلار را برای حمایت از تولیدکنندگان تراشه‌ ازجمله اینتل، سامسونگ و TSMC اختصاص داده بود، اما بخشی از این لایحه به بودجه‌ی مراکز تحقیق و توسعه اختصاص دارد و حالا دولت آمریکا برای اهدای حمایت‌های مالی آماده می‌شود.

خبر انتخاب سه مرکز تحقیق‌ و توسعه‌ی برتر حوزه‌ی تراشه‌سازی آمریکا را وزارت بازرگانی و مرکز ملی فناوری نیمه‌رسانا (NSTC) ایالات متحده اعلام کردند و هدف آن کاهش فاصله‌ی بین تحقیقات و صنعت است. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد برای اینکه کشورش بتواند جایگاه برتر خود را در حوزه‌ی نیمه‌رسانا پس بگیرد، علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در تولید، باید اکوسیستم تحقیق و توسعه‌ را نیز تقویت کند.

مراکز تحقیق و توسعه‌ی تحت قانون CHIPS به آمریکا کمک خواهند کرد به جایگاه رهبری حوزه‌ی تراشه‌سازی دست یابد. این قانون تا سقف ۱۱ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه در حوزه‌ی تراشه‌سازی اختصاص می‌دهد و دولت قصد دارد تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار به مراکز منتخب یعنی مرکز آزمایشی مشترک NSTC و NAPMP، مرکز اداری و طراحی NSTC و مرکز فرابنفش (EUV) NSTC اهدا کند.

به گفته‌ی مقامات دولتی آمریکا، راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه‌ی تراشه‌سازی به احیای تحقیق و توسعه‌ی نیمه‌رسانا و رفع شکاف‌های حیاتی در اکوسیستم کنونی کمک خواهد کرد. شرکت تایوانی TSMC و سامسونگ کره‌ی جنوبی پیشگامان بخش بزرگی از پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌ی نیمه‌رسانا بوده‌اند، درحالی‌که شرکت آمریکایی مایکرون هم در این مسیر حضور داشته، اما به‌اندازه‌ی تولیدکنندگان خارجی موفق نبوده است.

مرکز آزمایشی مشترک NSTC و NAPMP خدمات ساخت و بسته‌بندی پیشرفته ارائه خواهد کرد. این مرکز تحقیق‌وتوسعه همچنین بستر توسعه‌ی نسل بعدی فناوری را فراهم می‌کند. اعضای NSTC و محققان تحت‌ حمایت NAPMP می‌توانند روی تحقیق، نمونه‌سازی و بسته‌بندی ۳۰۰ میلی‌متری کار کنند.

با ادغام واحد‌های تحقیق، توسعه و نمونه‌سازی NSTC با قابلیت‌های بسته‌بندی NAPMP در یک مرکز، این تأسیسات ارزش منحصربه‌فردی در زمینه‌ی همکاری در تحقیق‌وتوسعه‌ی نیمه‌رسانا و بسته‌بندی پیشرفته به اکوسیستم نیمه‌رسانای آمریکا ارائه خواهد کرد.

واحد اداری و طراحی NSTC، مرکز چندمنظوره‌ای برای عملیات حیاتی NSTC خواهد بود. این مرکز میزبان سازوکارهای اداری و گردهمایی اعضای کنسرسیوم است و همچنین امکان انجام تحقیقات پیشرفته درمورد نیمه‌رساناها در طراحی تراشه، اتوماسیون طراحی الکترونیکی، معماری تراشه و سیستم و امنیت سخت‌افزار را فراهم می‌کند.

مرکز (EUV) NSTC به اعضای NSTC اجازه می‌دهد به فناوری EUV دسترسی داشته باشند؛ تکنولوژی مهمی که برای مجموعه‌ی گسترده‌ای از تحقیقات و تجاری‌سازی آن‌ها ضروری است. فناوری مورد بحث برای تکنولوژی‌هایی با ترانزیستورهای بسیار کوچک، حیاتی به نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات