تسلا برای تعلیم ربات انسان‌نمای Optimus، نیروی انسانی استخدام می‌کند

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
نمونه پیش تولید ربات انسان نما تسلا اپتیموس Tesla Optimus رندر
تسلا برای آموزش ربات انسان‌نمای Optimus، از طریق فناوری موشن کپچر، از نیروی انسانی استفاده می‌کند.
تبلیغات

تسلا برای تعلیم ربات انسان‌نمای اپتیموس خود، نیروی انسانی استخدام می‌کند. این افراد با پوشیدن لباس‌هایی با فناوری ضبط حرکت و تقلید رفتار انسان‌گونه، به آموزش ربات انسان‌نمای تسلا کمک خواهند کرد.

تسلا این موقعیت شغلی را اپراتور جمع‌آوری داده‌ها می‌نامد و به کسانی که این شغل را می‌پذیرند، ساعتی ۴۸ دلار پول می‌پردازد؛ اما آن‌ها باید روزانه تا ۷ ساعت پیاده‌روی داشته باشند و بتوانند وزن ۱۳٫۵ کیلوگرمیِ وسایل متصل به خود را تحمل کنند و به‌طور مداوم یک هدست واقعیت مجازی روی سر و چشمان خود قرار دهند.

البته تسلا یک‌سری پارامتر دیگر برای انتخاب داوطلبان در نظر دارد، مثلاً قد آن‌ها باید در محدوده‌ی ۱۷۰ سانتی‌متر تا ۱۸۰ سانتی‌متر باشد؛ چراکه ربات انسان‌نمای اپتیموس، ۱۷۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد و برای آموزش آن، داوطلبان باید در محدوده‌ی قدی‌اش باشند. تسلا تاکنون بیش از ۵۰ نفر را برای این موقعیت شغلی، استخدام کرده است.

تصویر یک انسان در کنار یک ربات
Tesla

موشن کپچر (Motion Capture) روشی معمول و مقرون‌به‌صرفه برای آموزش ربات‌های انسان‌نما جهت تقلید حرکات انسان‌ها است و شرکت‌های زیادی از این روش برای آموزش ربات‌های خود استفاده می‌کنند، اما تسلا یکی از اولین شرکت‌هایی محسوب می‌شود که چنین کاری را در مقیاس کلان، انجام می‌دهد.

محقق ارشد انویدیا معتقد است که ویدیو‌های منتشرشده از حرکت ربات اپتیموس در کارخانه‌ی تسلا، تقلبی هستند و برای اینکه ربات بتواند در دنیای واقعی حرکات مذکور را انجام دهد، به میلیون‌ها ساعت داده جهت آموزش نیاز خواهد داشت. او می‌گوید تسلا برای جمع‌آوری این حجم از داده، باید حداقل نیم میلیارد دلار هزینه کند؛ البته مشخص نیست پس از صرف آن هزینه نیز کاربران از اپتیموس استقبال کنند یا نه.

با این اوصاف، ایلان ماسک پیش‌بینی می‌کند که ربات انسان‌نمای اپتیموس، به‌زودی می‌تواند برخی از وظایف کارگران را انجام دهد. همچنین تسلا قصد دارد تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ از اپتیموس در تأسیسات تولیدی خود استفاده کند و تا پایان سال ۲۰۲۵ آن را به مشتریان احتمالی بفروشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات