AMD با تصاحب شرکت ۴٫۹ میلیارد دلاری، به دنبال رقابت با انویدیا در نبرد هوش مصنوعی است

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
لوگو AMD در جلو یک ساختمان شیشه‌ای
گام جدید و مهم AMD برای رقابت با انویدیا در صنعت هوش مصنوعی، خرید ۴٫۹ میلیادر دلاری ZT Systems است.
تبلیغات

ای‌ام‌دی در اقدامی عجیب با پرداخت ۴٫۹ میلیارد دلار برای خرید زدتی سیستمز (ZT Systems) موافقت کرد؛ شرکتی آمریکایی که در زمینه‌ی طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز برای مراکز داده‌ی هوش مصنوعی (AI) و محاسبات ابری فعالیت می‌کند. این خرید، یکی از بزرگ‌ترین معاملات تاریخ AMD محسوب می‌شود و باتوجه‌به تمرکز آن بر زیرساخت‌های هوش مصنوعی، به‌طور مستقیم شرکت انویدیا را هدف قرار داده است.

ZT Systems که در سال ۱۹۹۴ در نیوجرسی تأسیس شد، به طراحی و تولید سرورها رک‌های سرور و سایر تجهیزات حیاتی برای مراکز داده می‌پردازد. این شرکت یکی از اصلی‌ترین برندها در عرصه‌ی تأمین زیرساخت‌های محاسباتی هوش مصنوعی و مصارف عمومی برای ارائه‌دهندگان خدمات ابری در مقیاس عظیم (Hyperscale) به‌شمار می‌رود.

طبق گفته‌ی لیزا سو، مدیرعامل AMD، زدتی سیستمز درآمد سالانه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار دارد. این عدد تقریباً نیمی از کل درآمد ۲۲٫۷ میلیارد دلاری AMD در سال ۲۰۲۳ است. سو باور دارد خرید زدتی سیستمز، سرمایه‌گذاری‌های AMD در توسعه‌ی نقشه‌ی راه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هوش مصنوعی را به‌طرز چشمگیری تقویت خواهد کرد.

پس از نهایی‌شدن معامله‌ی میان AMD و ZT Systems، فرانک ژانگ مدیرعامل زدتی سیستمز به بخش کسب‌وکار راهکارهای مراکز داده‌ی ای‌ام‌دی ملحق خواهد شد. ژانگ رهبری بخش تولید را برعهده خواهد گرفت، درحالی‌که داگ هوآنگ، رئیس زدتی سیستمز، تیم‌های طراحی و توانمندسازی مشتری را هدایت خواهد کرد. این دو نفر به‌طور مستقیم به فارست نوریس، معاون اجرایی ارشد و مدیرکل AMD گزارش خواهند داد.

AMD قصد ندارد بخش تولید زدتی سیستمز را حفظ کند. قرارا است بخش تولید به شریک استراتژیک فروخته شود و از تخصص زدتی سیستمز در طراحی اختصاصی خوشه‌های آموزشی هوش مصنوعی و مراکز داده برای تقویت توانایی ای‌ام‌دی در این زمینه استفاده شود. سو اقدام مورد بحث را به‌عنوان اصلی‌ترین ارزش افزوده‌ی زدتی سیستمز برای AMD توصیف می‌کند.

مدیرعامل ای‌ام‌دی، خرید ZT Systems را گام مهم بعدی در استراتژی بلندمدت شرکتش در حوزه‌ی هوش مصنوعی برای ارائه‌ی راهکارهای پیشرو در زمینه‌ی آموزش و استنتاج توصیف کرد که به‌سرعت در سرتاسر فضای ابری و سازمان‌های مختلف قابل استقرار هستند.

خرید زدتی سیستمز جدیدترین مورد از مجموعه‌ سرمایه‌گذاری‌های ای‌ام‌دی برای تقویت توانایی‌های هوش مصنوعی این شرکت به‌شمار می‌رود.

AMD فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ی داخلی خود را افزایش داده و بیش از یک میلیارد دلار برای گسترش اکوسیستم هوش مصنوعی و بهبود قابلیت‌های نرم‌افزاری خود در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است.

انتظار می‌رود معامله‌ی میان ای‌ام‌دی و ZT Systems تا نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۵ نهایی شود، به شرطی که هیچ مانع قانونی یا شرایط خاصی وجود نداشته باشد. در صورتی که همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، این خرید احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۵ باعث افزایش درآمد AMD خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات