فناوری FSR4 ای‌ام‌دی برای آپ‌اسکیل بازی‌ها به‌طور کامل از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
نمای گرافیکی از پردازنده‌ی AMD Radeon روی مادربرد قرمز
AMD اعلام کرد که فناوری FSR4 به‌طور کامل از هوش مصنوعی برای ارتقای تجربه‌ی گیمینگ استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

تامز هاردور در حاشیه‌ی نمایشگاه IFA 2024 با جک هاین، معاون ارشد و مدیر کل گروه کسب‌وکار محاسبات و گرافیک AMD، گفت‌وگو کرد. افزون‌بر اولویت‌بندی پایین‌تر GPU-های گیمینگ پرچمدار و اعلام ایجاد یک معماری واحد با نام UDNA برای رقابت با هسته‌های CUDA انویدیا، موضوع مهم دیگری که هاین اشاره کرد، FSR4 یا FidelityFX Super Resolution 4.0 بود. FSR4 به‌طور کامل مبتنی‌بر هوش مصنوعی خواهد بود.

صحبت در مورد FSR4 زمانی مطرح شد که هاین در مورد کنسول‌های دستی و شارژدهی باتری صحبت می‌کرد؛ اما با توجه به سابقه‌ی تیم قرمز در زمینه‌ی الگوریتم‌های متن‌باز و مستقل از معماری، FSR4 احتمالاً کاربردی فراتر از کنسول‌های دستی خواهد داشت.

هاین می‌گوید: «در بخش کنسول‌های دستی، اولویت اصلی من شارژدهی است. شارژدهی دستگاه‌هایی مانند ROG Ally یا Legion Go کافی نیست. من به چندین ساعت نیاز دارم. باید بتوانم سه ساعت بازی Black Myth: Wukong را اجرا کنم، نه فقط ۶۰ دقیقه. FSR4 برای همین هدف طراحی شده است.»

«FSR2 و FSR3 بر اساس تحلیل‌های ساده‌تر و فیلترها کار می‌کردند؛ چراکه می‌خواستیم خیلی سریع به بازار بیاییم؛ اما به تیم گفتم که این روش آینده‌ای ندارد، بنابراین حدود ۹ تا ۱۲ ماه پیش تصمیم گرفتیم کل تیم را روی هوش مصنوعی متمرکز کنیم.»

«ما در حال تولید فریم براساس هوش مصنوعی، درون‌یابی فریم و ایده‌ی افزایش کارایی برای به‌حداکثر رساندن شارژدهی باتری هستیم. فکر می‌کنم [شارژدهی پایین] بزرگ‌ترین انتقاد کاربران باشد.»

اینتل نیز رویکرد مشابهی را با فناوری XeSS اتخاذ کرده؛ این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که روی کارت‌های گرافیک Arc که از حالت XMX پشتیبانی می‌کنند، عملکرد بهینه‌ای داشته باشد.

فناوری XeSS برای کارت‌های گرافیک شرکت‌های دیگر مانند ای‌ام‌دی و انویدیا با بهره‌گیری از دستورالعمل‌های DP4a که عملکرد پایین‌تری نسبت به XMX دارند نیز قابل اجرا است. اینتل به‌طور مستمر تلاش می‌کند تا کیفیت و عملکرد فناوری XeSS را روی کارت‌های گرافیک غیر از Arc بهبود بخشد.

فعلاً مشخص نیست که فناوری FSR4 تیم قرمز چه زمانی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات