دردسرهای ادامه‌دار خرید ۴۴ میلیاردی توییتر؛ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌دنبال تحریم ایلان ماسک است

شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک / Elon Musk با کت شلوار و اسکورت مامور
ایلان ماسک به‌دلیل حضور نیافتن در دادگاه با خطر تحریم توسط کمیسیون بورس آمریکا مواجه است.
تبلیغات

پس از اینکه ایلان ماسک برای شهادت در دادگاه مرتبط با تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در مورد خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر حاضر نشد، این نهاد قصد دارد تحریم‌هایی علیه مالک ایکس (توییتر سابق) اعمال کند.

SEC در اسنادی که در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو ارائه شد، اعلام کرد که دلیل درخواست اعمال تحریم این است که چرا ماسک نباید به‌دلیل بی‌احترامی مدنی به دادگاه بازخواست شود. او فقط سه ساعت قبل از زمان تعیین‌شده برای شهادت در دادگاه در ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۴۰۳)، به کمیسیون اطلاع داد که حاضر نخواهد شد.

ایلان ماسک، مالک تسلا و اسپیس‌ایکس است و به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود. او در روز دادگاه برای نظارت بر پرتاب مأموریت پولاریس داون به فلوریدا رفت.

SEC استدلال می‌کند که ماسک به‌عنوان مدیر ارشد فنی اسپیس‌ایکس، قطعاً قبل از پرتاب برنامه‌ریزی‌شده از اقدام مذکور آگاه بوده است، زیرا این شرکت دو روز قبل درمورد پرتاب جدیدش صحبت کرده بود. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنین اعلام کرد که اقدامات ماسک، حکم دادگاه در ۳۱ می (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) را نقض کرده است؛ حکمی که او را ملزم به شهادت می‌کرد.

رابین اندروز، وکیل SEC نوشت: «بهانه‌ی ماسک به بازی با قوانین شباهت دارد. دادگاه باید به‌صراحت اعلام کند که بازی با قوانین و تأخیرهای تاکتیکی ماسک باید متوقف شود.»

الکس اسپیرو، وکیل ماسک، تحریم‌ها علیه موکل خود را غیرضروری و افراطی خواند و گفت که حضور نداشتن ماسک در پرتاب می‌توانست جان فضانوردان را به خطر بیندازد. اکنون ماسک باید در ۳ اکتبر (۱۲ مهر ۱۴۰۳) در دادگاه شهادت دهد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بررسی می‌کند که آیا ماسک در اوایل سال ۲۰۲۲ و با شروع انباشت سهام توییتر، قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است یا خیر. علاوه‌براین سهامداران توییتر به این دلیل که ماسک خبر خریداری سهام این شبکه‌ی اجتماعی را حداقل ۱۰ روز دیرتر از زمان مقرر اعلام کرد، او را به باد انتقاد گرفتند.

هنگامی‌ که سرمایه‌گذاران به مالکیت ۵ درصدی سهام شرکت‌های عمومی می‌رسند، باید خبر آن را اعلام کنند. ماسک در نهایت مالکیت ۹٫۲ درصدی سهام توییتر را فاش کرد و مدت کوتاهی پس‌ از آن، پیشنهاد خرید کل شرکت را ارائه داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات