دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون؛ محدودیت بودجه اصلی‌ترین چالش متخصصان روابط عمومی است

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
مطالعه 6 دقیقه
گزارش جامع روابط عمومی
طبق گزارش تریبون، شکاف جنسیتی قابل توجهی در میزان حقوق و دستمزد نیروهای روابط عمومی در سازمان‌های دولتی وجود دارد و حقوق زنان کمتر از مردان است.
تبلیغات

دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون با‌ هدف بررسی وضعیت حوزه روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. میزان مشارکت متخصصان روابط عمومی در پژوهش دومین گزارش جامع روابط عمومی، با ۴۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۳۶۸ نفر رسید.

۶۴ درصد از مشارکت‌کنندگان آقا و ۳۶ درصد خانم هستند. همچنین ۵۲ درصد از مشارکت‌کنندگان در تیم‌های روابط عمومی شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند. ۸۲ درصد از متخصصان روابط عمومی مشارکت‌کننده بالای ۳۰ سال سن و ۸۳ درصد از آن‌ها بالای دو سال سابقه کار دارند. 

حقوق و دستمزد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۲

۳۰ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام‌ کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ زیر ۱۵ میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند. این در حالی است که در این سال ۲۵ درصد از متخصصان بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان، ۲۳ درصد بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و ۲۲ درصد بالای ۳۰ میلیون تومان درآمد ماهانه داشته‌اند.

در سال گذشته، میانگین درآمد ماهانه متخصصان روابط عمومی با ۵ تا ۱۰ سال سابقه کار ۲۹ میلیون تومان بوده است و این متخصصان نسبت به بقیه درآمد بیشتری داشته‌اند.

حقوق شاغلان در حوزه روابط عمومی
تریبون

میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی در شرکت‌های خصوصی نسبت به سازمان‌های دولتی بالاتر است. همچنین برخلاف سازمان‌های دولتی، در شرکت‌های خصوصی، جنسیت تأثیری بر درآمد متخصصان روابط عمومی آقا و خانم ندارد؛ در سازمان‌های دولتی، میانگین درآمد «رئیس اداره» روابط عمومی آقا و خانم به‌ترتیب ۲۲ و ۱۴ میلیون تومان بوده است؛ درحالی‌که میانگین درآمد ماهانه مدیران روابط عمومی آقا و خانم در شرکت‌های خصوصی ۲۹ میلیون تومان بوده است.

بودجه تیم‌های روابط عمومی در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته، بودجه روابط عمومی ۲ درصد از سازمان‌های دولتی، ۱۴ درصد از شرکت‌های خصوصی و ۱۶ درصد از شرکت‌های خصوصی/دولتی بین ۵ تا ۲۰ میلیارد تومان بوده است. ۴ درصد از سازمان‌های دولتی، ۲ درصد از شرکت‌های خصوصی و ۲ درصد از شرکت‌های خصوصی/دولتی در سال ۱۴۰۲ بودجه روابط عمومی بالای ۲۰ میلیارد تومان داشته‌اند.

میزان بودجه حوزه روابط عمومی
تریبون

سه اولویت برتر اختصاص بودجه تیم‌های روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ یکسان است. متخصصان روابط عمومی اولویت‌های اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۲ را به‌ترتیب «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «رویدادها»، «شبکه‌های اجتماعی»، «ارتباط با ذی‌نفعان»، «مسئولیت اجتماعی»، «آموزش» و «پژوهش‌های اجتماعی و افکارسنجی» اعلام کردند.

بزرگ‌ترین چالش متخصصان حوزه روابط عمومی چیست؟

در سال گذشته، ۲۹ درصد از تیم‌های روابط عمومی تک‌نفره بوده‌اند. میزان تیم‌های روابط عمومی تک‌نفره در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی/دولتی به‌ترتیب ۲۵، ۳۰ و ۲۳ درصد بوده است.

چالش‌های حوزه روابط عمومی
تریبون

در سال ۱۴۰۲ مانند سال ۱۴۰۱، بزرگ‌ترین چالش متخصصان روابط عمومی فارغ از محل کار، «محدودیت‌های بودجه» بوده است. دومین چالش بزرگ متخصصان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی/دولتی، «جذب و حفظ نیروی متخصص» و در شرکت‌های خصوصی «اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی» بوده است.

۶۵ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که برای فعالیت‌هایشان استراتژی روابط عمومی تدوین‌ شده است. ۵۹ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام‌ کرده‌اند در سازمان‌های محل فعالیتشان برای متخصصان روابط عمومی مسیر شغلی تدوین نشده است.

وضعیت متخصصان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی 

۷ درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمان‌های دولتی «متصدی»، ۲۹ درصد کارشناس، ۲۲ درصد کارشناس ارشد، ۳۰ درصد رئیس اداره، ۵درصد معاون مدیرکل و ۷ درصد مدیر کل روابط عمومی بوده‌اند. در سازمان‌های دولتی، ۹۱ درصد از رئیس‌های اداره، ۸۰ درصد از مدیران کل و ۷۵ درصد از معاونان مدیرکل روابط عمومی بالای پنج سال سابقه کار دارند.

نمودار فعالیت‌های حوزه روابط عمومی
تریبون

«ارتباط با رسانه»، «مدیریت شبکه‌های اجتماعی»، «ارتباطات درون سازمانی»، «تبلیغات» و «برگزاری رویداد»، ۵ فعالیت اصلی روابط عمومی سازمان‌های دولتی در سال ۱۴۰۲ بوده است.

۵۷ درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمان‌های دولتی زیر مجموعه «وزیر یا رئیس سازمان» و ۳۷ درصد زیر مجموعه «مدیرکل حوزه مدیریت» هستند. همچنین بیشترین تعامل متخصصان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی با «وزیر یا رئیس سازمان» انجام می‌شود.

وضعیت متخصصان روابط عمومی در شرکت‌ها

۵۰ درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی/دولتی اعلام کرده‌اند که در شرکت‌های B2B فعالیت می‌کنند. 

 ۱۳ درصد از متخصصان روابط عمومی در شرکت‌ها «کارشناس»، ۲۷ درصد کارشناس ارشد، ۷ درصد استراتژیست، ۳۵ درصد مدیر، ۱۵ درصد مدیر ارشد، ۲ درصد عضو هیئت مدیره و یک درصد معاون بوده‌اند. ۷۲ درصد از مدیران ارشد روابط عمومی در شرکت‌ها بالای پنج سال سابقه کار دارند.

«ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «برگزاری رویداد»، «مدیریت شبکه‌های اجتماعی» و «برندینگ»، به‌ترتیب پنج فعالیت اصلی تیم‌های روابط عمومی شرکت‌ها است. 

در شرکت‌ها ۵۶ درصد از متخصصان روابط عمومی زیرمجموعه «مدیر عامل» و ۳۲ درصد زیرمجموعه «تیم مارکتینگ» هستند. همچنین بیشترین تعامل تیم‌های روابط عمومی در شرکت‌ها به‌ترتیب با «هیئت‌مدیره یا مدیرعامل» و «تیم مارکتینگ» انجام می‌شود.

ارزش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها

۵۱ درصد از بالاترین مقام‌های روابط عمومی، عضو تیم رهبری یا مدیران ارشد سازمان نیستند. همچنین، ۶۲ درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند که بالاترین مقام تیم روابط عمومی/ارتباطات، سخنگوی سازمانشان نیست. به‌علاوه، ۴۴ درصد از تیم‌های روابط عمومی در جلسات تعیین استراتژی سازمان حضور ندارند. 

با وجود این، ۶۹ درصد از متخصصان روابط عمومی، عملکرد تیم روابط عمومی/ارتباطات را برای تیم رهبری سازمان‌شان «ارزشمند» و «خیلی ارزشمند» ارزیابی کرده‌اند. ۵۱ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند با «خلق ارزش برای تیم‌های مختلف و کمک به‌ آن‌ها» می‌توان ارزش روابط عمومی در سازمان را بالا برد.

 بزرگ‌ترین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت خود در سال ۱۴۰۲ «ارتباط خوش‌نامی برند و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» بوده است.

نمودار معیار سنجش موفقیت در حوزه روابط عمومی
تریبون

دو معیار برتر متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت در شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی دولتی، به‌ترتیب «ارتباط خوش‌نامی برند و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» و «افزایش آگاهی از برند» بوده است؛ درحالی‌که دو معیار برتر متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمان‌های دولتی برای سنجش میزان موفقیت، به‌ترتیب «تعامل در رسانه‌های اجتماعی (Social Media Engagement)» و «اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Shares)» بوده است.

روابط عمومی و ارتباط با رسانه

۷۷ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که اخبار خود را از طریق پیام‌رسان‌ها برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند. 

در سال ۱۴۰۲ بزرگ‌ترین چالش‌های متخصصان روابط عمومی با رسانه‌ها جنس مالی داشته‌ است. ۴۵ درصد از متخصصان روابط عمومی بزرگ‌ترین چالششان با رسانه‌ها را «فشار برخی رسانه‌ها برای شروع همکاری غیر رایگان» اعلام کرده‌اند.

۶۱ درصد از متخصصان روابط عمومی «ارزش خبری بالا» را مهم‌ترین عامل افزایش احتمال انتشار اخبار در رسانه‌ها دانسته‌اند.

ورود و خروج از حوزه روابط عمومی

۳۳ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که از حوزه «رسانه و روزنامه‌نگاری» پا به عرصه «روابط عمومی» گذاشته‌اند. تنها ۱۶ درصد از متخصصان روابط عمومی از طریق «تحصیل در رشته مرتبط در دانشگاه» به حوزه روابط عمومی وارد شده‌اند.

براساس داده‌های دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون، «ساختار نامشخص و مبهم روابط عمومی در سازمان‌ها»، «ناعادلانه بودن حقوق دریافتی نسبت به سختی کار» و «بسته‌بودن مسیر پیشرفت متخصصان روابط عمومی در سازمان‌ها»، به‌ترتیب سه دلیل عمده خروج متخصصان روابط عمومی از سازمان‌ها است.

‌همچنین ۱۸ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ اقدامی برای مهاجرت انجام داده‌اند.

آینده متخصصان روابط عمومی

۴۴ درصد از متخصصان روابط عمومی، «هوش مصنوعی» را به‌عنوان بزرگ‌ترین مهارت برای موفقیت حوزه کاری‌شان در دو سال آینده در نظر گرفته‌اند. همچنین، ۶۲ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند در سال ۱۴۰۲ از هوش مصنوعی برای «تولید محتوا» استفاده کرده‌اند.

نمودار مهارت‌های لازم در حوزه روابط عمومی
تریبون

تیم‌‌های روابط عمومی در پنج سال آینده برای موفقیت بیشتر روی «مهارت‌های نرم»، «کار با داده و تحلیل داده» و «درهم‌تنیدن تکنولوژی و ارتباطات» تمرکز خواهند داشت.

برای مطالعه نسخه کامل دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون، اینجا کلیک کنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات