خالق فورتنایت دوباره از گوگل و سامسونگ شکایت کرد؛ تبانی برای تخریب فروشگاه‌های جانبی اپلیکیشن

دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
طرح مفهومی اپیک گیمز استور در اندروید
اپیک گیمز در پرونده‌ی حقوقی جدید علیه سامسونگ و گوگل، این دو شرکت را به تبانی برای تخریب و تضعیف فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه متهم کرد.
تبلیغات

چهار سال پس از شکایت اپیک گیمز از گوگل به‌دلیل انحصار غیرقانونی فروشگاه اپلیکیشن، این شرکت بار‌دیگر علیه غول جست‌وجوی اینترنت و اکنون سامسونگ شکایت کرده است. خالق فورتنایت در این شکایت ادعا می‌کند که سامسونگ و گوگل به‌طور غیرقانونی برای تضعیف و تخریب فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه تبانی کرده‌اند. شکایت مذکور روی قابلیت Auto Blocker سامسونگ تمرکز دارد که به‌صورت پیش‌فرض مانع نصب اپلیکیشن‌ها از منابعی غیر از گوگل‌پلی و گلکسی‌استور می‌شود.

اپیک ادعا می‌کند فعال‌بودن پیش‌فرض Auto Blocker در گوشی‌های جدید سامسونگ، نصب فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه را بسیار دشوار کرده است و درنتیجه، کاربران به استفاده از فروشگاه‌های اپلیکیشن گوگل و سامسونگ محدود می‌شوند. اپیک می‌افزاید که فرایندی برای تبدیل‌شدن فروشگاه‌های رقیب به «منابع معتبر برای نصب اپلیکیشن‌ها» وجود ندارد و این محدودیت رقابت منصفانه را نقض می‌کند.

زمانی‌که اپیک گیمز در سال ۲۰۲۰ برای اولین‌بار از گوگل و اپل شکایت کرد، هنوز فروشگاه موبایل خود را راه‌اندازی نکرده بود. اکنون با آغاز فعالیت فروشگاه اپیک‌گیمز برای اندروید و گوشی آیفون، این شرکت با محدودیت‌های بیشتر سامسونگ مواجه شده است. اپیک ادعا می‌کند که دارندگان گوشی سامسونگ برای دانلود فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه باید فرایند پیچیده‌ی ۲۱ مرحله‌ای را طی کنند.

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک ادعا می‌کند که سامسونگ و گوگل برای محدودکردن فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه با یکدیگر همکاری و تبانی کرده‌اند؛ اما هنوز مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نداده است. همچنین، او تأکید می‌کند که نبرد حقوقی جدید فقط به‌نفع اپیک گیمز نیست؛ بلکه به‌طور کلی برای حمایت از همه‌ی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن انجام می‌شود.

سامسونگ هنوز به ادعاهای اپیک گیمز پاسخ نداده است؛ اما در صفحه‌ی پشتیبانی خود اشاره می‌کند که کاربران می‌توانند هنگام راه‌اندازی اولیه‌ی گوشی خود، قابلیت Auto Blocker را غیرفعال کنند. به‌هر‌حال، اپیک باور دارد که این قابلیت همچنان برخلاف رقابت عادلانه و به‌ضرر کاربران و توسعه‌دهندگان است.

اپیک ادعا می‌کند فروشگاه اپلیکیشن این شرکت ۱۰ میلیون نصب در دستگاه‌های موبایل داشته است؛ اما انتظار دارد این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ میلیون نصب برسد. به‌هر‌حال، سامسونگ با فعال‌سازی Auto Blocker احتمالاً باعث کاهش نصب فروشگاه اپلیکیشن اپیک گیمز در گوشی‌های جدید شده است.

در‌نهایت، نتیجه‌ی دعوای حقوقی قبلی اپیک و گوگل که در آن دادگاه به‌نفع اپیک رأی داد، احتمالاً تأثیر بسزایی بر پرونده‌ی جدید خالق فورتنایت علیه گوگل و سامسونگ خواهد گذاشت. این پرونده همچنان در جریان است و اپیک سعی می‌کند درمقابل محدودیت‌های بیشتر مقاومت کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات