وردپرس پیش از آغاز نبرد با WP Engine، درخواست هشت درصد از درآمد این شرکت هاستینگ را مطرح کرده بود

پنج‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
کاور وردپرس
اختلاف Automattic و WP Engine بر سر پرداخت حق امتیاز و استفاده از نشان تجاری WordPress به نبردی علنی در زمینه‌ی حقوق متن‌باز تبدیل شد.
تبلیغات

Automattic که مالکیت WordPress.com را دراختیار دارد از سرویس هاستینگ WP Engine خواسته بود که ۸ درصد از درآمد ماهانه‌اش را به این شرکت پرداخت کند. این درخواست باعث شد در زمینه‌ی حقوق استفاده از پروژه‌های متن‌باز اختلافات عمومی بین دو شرکت ایجاد شود. پیشنهاد Automattic شامل قراردادی هفت ساله بود که به WP Engine اجازه می‌داد از نام تجاری وردپرس استفاده کند، به‌شرطی که یا حق امتیاز پرداخت کند یا کارمندانش در پروژه‌ی متن‌باز WordPress.org همکاری داشته باشند.

اگر WP Engine تصمیم به پرداخت حق امتیاز می‌گرفت، Automattic بخشی از این مشارکت را تحت برنامه‌ی Five for the Future عمومی می‌کرد تا تعهد آن‌ها به پیشرفت وردپرس مشخص شود. Automattic همچنین حق نظارت کامل بر سوابق و زمان‌بندی‌های کارمندان WP Engine را درخواست کرده بود. علاوه‌بر این، توافق مذکور شامل محدودیت‌هایی در ایجاد تغییرات در نرم‌افزارهای Automattic بود.

به‌هرحال، WP Engine پیشنهاد Automattic را نپذیرفت و معتقد بود استفاده از نام تجاری وردپرس و پیشوند WP، براساس اصول استفاده‌ی منصفانه است. مالک وردپرس به‌دلیل رفتار و فریب‌کاری WP Engine، این شرایط را لغو کرد. اختلاف عمومی دو شرکت در کنفرانس WordCamp شدت گرفت؛ جایی‌که مدیرعامل Automattic به‌دلیل مشارکت‌نکردن WP Engine در پروژه‌ی WordPress.org از رقیب خود انتقاد و او را تهدید به اقدام قانونی کرد.

WP Engine در پاسخ به Automattic دستور توقف و انصراف ارسال کرد. این شرکت هاستینگ همچنین مدیرعامل Automattic را به ارسال پیام‌ها و تماس‌های آزاردهنده متهم کرد. البته Automattic با رد این ادعا توضیح داد فقط به‌دنبال توافقی بوده است که شرکت هاستینگ بخشی از درآمد خود را به وردپرس اختصاص دهد.

در نهایت، WordPress.org از یک اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۳) دسترسی WP Engine به به‌روزرسانی‌ها و افزونه‌ها را قطع کرد. البته، WP Engine راه‌حلی جایگزین ارائه داد تا مشتریانش همچنان بتوانند به‌طور عادی از خدمات آن استفاده کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات