واکنش گوگل به طرح تجزیه شرکت: راهکار وزارت دادگستری، نسنجیده و افراطی است

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
آیکون گوگل Google روی نمایشگر زیر ذره بین
وزارت دادگستری آمریکا گوگل را به انحصار در جستجوی آنلاین متهم کرد و خواستار تجزیه‌ی کروم و اندروید شد اما گوگل این اقدام را افراطی می‌داند.
تبلیغات

وزارت دادگستری ایالات‌متحده (DOJ) احتمالاً به یک قاضی فدرال پیشنهاد کند که اندروید و کروم به‌عنوان بخشی از راه‌حل‌های احتمالی ضد انحصار، از گوگل جدا شوند و غول جستجوی اینترنت امروز با این پیشنهاد مخالفت کرد.

گوگل در ماه آگوست (مرداد و شهریور ۱۴۰۳)، به انحصار در جستجوی آنلاین متهم شد. قاضی دادگاه می‌خواهد سال آینده درباره‌ی راه‌حل‌های رفع این مشکل تصمیم‌گیری کند و وزارت دادگستری آمریکا گزینه‌های احتمالی را ارائه کرده است.

وزارت دادگستری ایالات‌متحده، پیش‌از دادگاه سرنوشت‌ساز در بهار، خلاصه‌ای از آنچه امکان دارد در نهایت به قاضی پیشنهاد دهد، ارائه کرد: «این خلاصه شامل بررسی اقدامات اصلاح رفتاری و ساختاری می‌شود که به گوگل اجازه نمی‌دهند از محصولاتی مانند کروم، پلی‌استور و اندروید برای برتری بخشیدن به خدمات موتور جستجو و محصولات و قابلیت‌های مرتبط با این سرویس استفاده کند.»

گوگل می‌گوید جدا‌کردن کروم یا اندروید باعث نابودی آن‌ها می‌شود: «این جداسازی مدل‌های کسب‌وکار پلتفرم‌های مذکور را تغییر و هزینه‌ی ساخت دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد و رقابت شانه‌به‌شانه‌ی اندروید و پلی‌استور با آیفون و اپ‌استور اپل را تضعیف می‌کند.»

وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد گوگل را به ارائه‌ی رابط برنامه‌نویسی (API) ملزم کند که به رقبای این شرکت اجازه می‌دهد به موارد زیر دسترسی داشته باشند:

  • فهرست‌ها، داده‌ها، فیدها و مدل‌های استفاده‌شده برای جستجوی گوگل؛
  • نتایج جستجوی گوگل، قابلیت‌ها و ابزارهای تبلیغاتی ازجمله سیگنال‌های رتبه‌بندی زیربنایی، به‌ویژه روی موبایل.

علاوه‌بر راه‌حل‌های اختصاصی تبلیغات، گزینه‌های احتمالی دیگر وزارت دادگستری آمریکا به‌شرح زیر است:

  • گوگل نمی‌تواند از قراردادها یا سایر روش‌ها برای تضعیف دسترسی رقبا به محتوای وب استفاده کند؛
  • بررسی روش‌هایی که گوگل را به ارائه‌ی پشتیبانی برای کمپین‌های آگاهی‌بخشی آموزشی ملزم و به کاربران در انتخاب بهترین موتور جستجوی عمومی کمک کند.

گوگل می‌گوید که روش‌های پیشنهادی وزارت دادگستری آمریکا نسنجیده و افراطی هستند. این شرکت در توضیحاتش اعلام کرد: «باور داریم که طرح کلی امروز فراتر از چارچوب قانونی تصمیم دادگاه درمورد قراردادهای توزیع جستجو است. دخالت بیش‌ازحد دولت در یک صنعت پرشتاب می‌تواند پیامدهای منفی برای نوآوری در آمریکا و همچنین کاربران آمریکایی داشته باشد. ما مشتاقانه منتظر ارائه‌ی استدلال‌های خود در دادگاه هستیم.»

قاضی ناظر بر پرونده‌ی طرح تجزیه‌ی گوگل قرار است پس‌از برگزاری دادگاه، تا آگوست ۲۰۲۵ (مرداد و شهریور ۱۴۰۴) تصمیم‌گیری نهایی را اعلام کند. پس از آن، گوگل می‌تواند فرآیند تجدیدنظر را آغاز کند و این راه‌حل‌ها احتمالاً تا پایان فرایند مورد اشاره به حالت تعلیق درآیند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات