دولت چین ۴ نفر از کارمندان بزرگ‌ترین کارخانه آیفون در جهان را بازداشت کرد

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
لوگو و بنر شرکت فاکسکان
چین چهار نفر از کارکنان تایوانی بزرگ‌ترین کارخانه‌ی مونتاژ آیفون در جهان را بازداشت کرد و دلیل آن احتمالاً سیاسی است.
تبلیغات

چهار کارمند تایوانی در بزرگ‌ترین کارخانه‌ی مونتاژ آیفون جهان بازداشت شدند. این کارخانه به شرکت فاکسکان تعلق دارد و حدود ۸۰ درصد از تولید جهانی گوشی آیفون در این کارخانه انجام می‌شود.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، کارمندان کارخانه‌ی فاکسکان با استفاده از اختیارات جدیدی که دولت چین سال گذشته به خود اعطا کرده بود بازداشت شده‌اند. هنوز دلیل این اقدام را نمی‌دانیم، اما به‌نظر می‌رسد بازداشت آن‌ها با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.

مقامات تایوانی درمورد بازداشت چهار کارمند فاکسکان می‌گویند این جدیدترین مورد از بازداشت‌های شرکتی محسوب می‌شود و اعتماد کسب‌وکارها به کشور چین را کاهش می‌دهد. یکی از سازمان‌های تایوانی می‌گوید کارمندان به جرمی شبیه به نقض اعتماد متهم شده‌اند، هرچند ماهیت دقیق اتهامات آن‌ها مشخص نیست.

شورای امور قاره‌ای تایوان (MAC) اتهامات کارکنان بازداشت‌شده‌ی فاکسکان را عجیب‌و‌غریب توصیف کرد و گفت: بازداشت غیرقانونی می‌تواند به اعتماد سرمایه‌گذاران به چین آسیب بزرگی بزند.

روابط چین و تایوان در سال‌های اخیر به‌شدت تیره شده است. حتی چین تمرین‌های نظامی را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خود برای حمله به این جزیره انجام می‌دهد. مقامات اطلاعاتی و نظامی ایالات‌متحده و انگلیس باور دارند خطر جدی حمله در سال ۲۰۲۷ یعنی صدمین سالگرد تأسیس ارتش آزادی‌بخش خلق چین وجود دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند TSMC برنامه‌هایی برای از کار انداختن از راه‌دور ماشین‌های خود آماده کرده است تا در صورت حمله‌ی چین، از دستیابی آن‌ها به فناوری پیشرفته‌ی تراشه‌سازی جلوگیری کند.

بازداشت کارکنان، سلاح نسبتاً جدیدی است که چین برای ارسال پیام هشدارآمیز به کسانی که از استقلال تایوان حمایت می‌کنند به‌کار می‌برد. این کشور با ایجاد قوانین جدید، افرادی که آن‌ها را «سرسختان استقلال تایوان» می‌نامد، با مجازات اعدام تهدید می‌کند.

شورای امور قاره‌ای تایوان در ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۳) هشدارهای جدی‌تری برای سفر به چین داد و گفت مردم تایوان باید از سفرهای غیرضروری به چین خودداری کنند. این شورا اعلام کرد قوانین سختگیرانه‌ی امنیت ملی چین منجر به بازداشت یا بازجویی غیرقانونی شهروندان تایوانی شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات