وب‌سایت Internet Archive پس از قطعی چند روزه بار دیگر در دسترس قرار گرفت

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
مطالعه 1 دقیقه
لوگو اینترنت آرشیو / The Internet Archive  روی سیستم
وب‌سایت Internet Archive و ابزار Wayback Machine آن که اخیراً به‌دلیل حمله‌ی هکری آفلاین شده بودند، بار دیگر دردسترس کاربران قرار گرفتند.
تبلیغات

وب‌سایت Internet Archive، کتابخانه‌ی دیجیتال عظیمی که ابزار بسیار جذاب Wayback Machine را نیز ارائه می‌دهد، پس از حمله‌ی سایبری هفته‌ی گذشته، از دسترس خارج شد. این وب‌سایت اکنون بار دیگر در حالت Read Only (فقط خواندن) آنلاین شده است.

حمله‌‌ی سایبری شامل سرقت اطلاعات و حمله‌ی DDoS بود که باعث شد سایت مذکور در تاریخ ۹ اکتبر (۱۸ مهر ۱۴۰۳) از دسترس خارج شود. پایگاه‌ داده‌ی احراز هویت کاربران وب‌سایت مورد اشاره که حاوی ۳۱ میلیون رکورد منحصربه‌فرد بود نیز در همین هفته‌های اخیر به‌سرقت رفته است.

براساس اعلام بروستر کاله بنیانگذار Internet Archive، این وب‌سایت اکنون به‌صورت موقت و در حالت Read Only آنلاین شده است. کاله می‌گوید: «وبسایت اکنون در حالت امنی قرار دارد، اما شاید به تعمیرات بیشتری نیاز داشته باشد که موجب تعلیق دوباره‌ی آن شود.»

درحال‌حاضر می‌توانید از ابزار Wayback Machine برای جست‌وجو در میان ۹۱۶ میلیارد صفحه‌ی وب آرشیوشده در طول زمان استفاده کنید، اما امکان آرشیوکردن صفحه‌ی وب جدید وجود ندارد.

تیم Internet Archive طی روزهای اخیر به‌تدریج خدمات Archive.org را بازیابی کرده‌اند که شامل بازگرداندن حساب‌های ایمیل تیم و خزنده‌های وب برای کتابخانه‌های ملی می‌شود. سرویس‌های این وب‌سایت به‌صورت آفلاین درآمده بودند تا کارکنان بتوانند آن‌ها را بررسی و در برابر حملات آینده تقویت کنند.

هفته‌ی گذشته، هکرها پس‌ از نفوذ به Internet Archive، پاپ‌آپی نمایش دادند که از هک‌شدن این پلتفرم خبر می‌داد. وب‌سایت Have I Been Pwned نیز تأیید کرد اطلاعاتی مثل آدرس ایمیل، نام‌های مستعار، رمزهای عبور هش‌شده و سایر اطلاعات داخلی مربوط به ۳۱ میلیون اکانت منحصربه‌فرد در این وب‌سایت به‌سرقت رفته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات