مایکروسافت ۲۷ قابلیت پیچیده را از بینگ حذف کرد؛ تمرکز روی ساده‌سازی موتور جست‌وجو

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
طرحی از نوار جستجوی بینگ جدید مجهز به هوش مصنوعی مایکروسافت
بینگ با حذف پیچیدگی‌های موتور جستجوی بینگ در تلاش است تا تجربه‌ی کاربری بهتری ارائه دهد و به‌طور جدی‌تر با گوگل رقابت کند.
تبلیغات

بینگ اوایل سال جاری موفق شد به رکورد ۱۴۰ میلیون کاربر فعال روزانه دست یابد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت این موفقیت را در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی جاری این شرکت اعلام کرد و گفت دلیل دستیابی به چنین رکوردی، تلاش‌های شرکت متبوعش در حوزه‌ی هوش مصنوعی بوده است.

باوجود تلاش‌های مایکروسافت برای بهبود بینگ، گوگل همچنان در عرصه‌ی جستجو تسلط دارد. اکنون این شرکت به‌دنبال رویکرد جدیدی برای رشد بیشتر پلتفرم و بهبود تجربه‌ی کاربری خود است.

مصطفی سلیمان، مدیرعامل واحد هوش مصنوعی مایکروسافت می‌گوید تیم بینگ با حذف ۲۷ ویژگی پیچیده‌، تجربه‌ی کاربری این موتور جستجو را بهبود داده است. سلیمان ادعا کرد اقدام تیم بینگ به حذف پیچیدگی‌ها از موتور جستجوی مایکروسافت کمک می‌کند.

هنوز نمی‌دانیم کدام ویژگی‌ها از پلتفرم بینگ حذف شده‌اند. به‌نظر می‌رسد این اقدام تجربه‌ی کاربری بینگ را بهبود خواهد داد، زیرا کاربران اغلب از پیچیدگی‌های آن شکایت دارند.

درحال حاضر، گوگل با سهم بازار ۹۰٫۰۱ درصدی در عرصه‌ی جستجو غالب است، درحالی‌که بینگ فقط ۳٫۹۵ درصد از بازار را در اختیار دارد. ظاهراً این واقعیت مانع بسیار بزرگی در مسیر مایکروسافت قرار می‌دهد، اما دستیابی به سهم بیشتر در بازار جستجو برای غول فناوری اهل ردموند غیرممکن نیست.

ساتیا نادلا، در جریان پرونده‌ی ضد انحصاری گوگل در سال گذشته ادعا کرد که غول جستجوی اینترنت رفتار منصفانه‌ای با بینگ ندارد. او همچنین اشاره کرد که قرارداد اپل با گوگل برای استفاده از موتور جستجوی آن در دستگاه‌های متنوعش، روی بینگ تأثیر منفی دارد. نادلا می‌گوید آماده است سالانه تا ۱۵ میلیارد دلار برای تأمین قرارداد مشابه با اپل هزینه کند و این اقدام را تغییردهنده‌ی بازی برای بینگ توصیف کرد.

جالب اینکه اپل تقریباً بینگ را از مایکروسافت خرید، اما مشکلات کیفی اساسی، برنامه‌ها را به‌هم ریخت. به‌دلیل مشکلات کیفیت جستجو، اپل به‌طور قاطع اعلام کرد مایکروسافت با پرداخت هیچ قیمتی نمی‌تواند آن‌ها را از گوگل جدا کند. براساس ادعای سازنده‌ی گوشی آیفون، مایکروسافت حتی موتور جستجوی بینگ را به‌صورت رایگان به آن‌ها ارائه داد، اما باز هم این پیشنهاد را رد کردند.

سال گذشته، نهادهای نظارتی خدمات اج و بینگ مایکروسافت را زیر ذره‌بین بردند که می‌توانست آن‌ها را درمعرض خطر مقررات شرکت‌های دربان قرار دهد. به‌هرحال، نهادهای ناظر پس از تحقیقات بیشتر متوجه شدند این خدمات در بازار دیجیتال به اندازه‌ی کافی غالب نیستند و از مقررات معاف شدند.

شاید جالب‌تر از همه، ظهور ابزار جستجوی OpenAI به نام SearchGPT باشد که می‌تواند باعث ایجاد اختلال و شکستن سلطه‌ی گوگل در بازار جستجو شود. کارشناسان می‌گویند که پذیرش سریع هوش مصنوعی درحال ایجاد انقلاب در نحوه‌ی تعامل کاربران با اینترنت و جستجو است. درحالی‌که گوگل با چندین پرونده‌ی حقوقی درگیری دارد، آروند جین مهندس سابق این شرکت می‌گوید: «فکر می‌کنم درحال حاضر هوش مصنوعی برای گوگل موضوع بسیار بزرگ‌تری از حکم دادگاه باشد. هوش مصنوعی به‌طور بنیادی نحوه‌ی کارکرد محصول جستجو را تغییر می‌دهد.»

باید دید آیا اقدام مایکروسافت برای ساده‌سازی تجربه‌ی کاربری بینگ می‌تواند به رشد بیشتر این پلتفرم کمک کند و احتمالاً به رقیب جدی‌تری برای گوگل تبدیل شود یا خیر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات