هم‌زمان‌ با افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی، تایوان به انرژی هسته‌ای چراغ سبز نشان داد

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
نیروگاه اتمی
تایوان در پاسخ به تقاضای روزافزون هوش مصنوعی به استقبال انرژی هسته‌ای می‌رود.
تبلیغات

بنابر گزارش بلومبرگ، تایوان در‌حال بررسی استفاده از انرژی هسته‌ای برای تأمین نیازهای روزافزون برق خود است. این تصمیم در پی افزایش تقاضای تولیدکنندگان تراشه‌ها و توسعه فناوری هوش مصنوعی برای برق اتخاذ شده است.

چو جونگ‌تای، رئیس‌جمهور تایوان، امروز اعلام کرد که دولت به‌طور جدی به استفاده از انرژی هسته‌ای برای رفع این نیازها فکر می‌کند؛ به‌شرطی‌که توافق عمومی و موافقت‌های لازم درباره ایمنی و مدیریت زباله‌های هسته‌ای حاصل شود. او در‌ادامه بیان کرد که تایوان تا سال ۲۰۳۰ مشکلی در تأمین برق صنایع خود نخواهد داشت.

این اظهارات نشان‌دهنده تغییر رویکرد مهمی در سیاست‌های انرژی تایوان است. پس از حادثه فوکوشیما در ژاپن، مخالفت عمومی با انرژی هسته‌ای در تایوان به‌شدت افزایش یافت و دولت این کشور تصمیم گرفت تا به‌تدریج از انرژی هسته‌ای فاصله بگیرد. بااین‌حال، افزایش تقاضا برای مصرف برق در سال‌های اخیر، به‌ویژه در صنعت تولید تراشه که نقش محوری در اقتصاد تایوان ایفا می‌کند، دولت را به تجدیدنظر در این سیاست مجبور کرده است.

مدیرعامل شرکت TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های پیشرفته در جهان، اعلام کرد که به‌دلیل افزایش تقاضا برای تراشه‌های مورداستفاده در سیستم‌های هوش مصنوعی، با کمبود برق مواجه شده است. دولت تایوان برای حمایت از این شرکت و سایر صنایع تراشه‌سازی، امسال دو دفعه قیمت برق را افزایش داد که آخرین مرتبه‌ی آن افزایش ۱۲٫۵ درصدی برای کاربران صنعتی بود که از اوایل این ماه آغاز شد.

تایوان، تنها کشوری نیست که به‌دنبال استفاده مجدد از انرژی هسته‌ای است. کشورهای دیگری مانند فیلیپین و کره‌جنوبی نیز در حال بررسی امکان احیای نیروگاه‌های هسته‌ای خود هستند. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل و آمازون نیز سرمایه‌گذاری‌هایی را در‌زمینه فناوری‌های هسته‌ای نسل جدید انجام داده‌اند.

به‌طورکلی، تغییر رویکرد تایوان درقبال انرژی هسته‌ای، پیامدهای مهمی برای این کشور و بازار جهانی انرژی خواهد داشت. تغییر مذکور می‌تواند از‌یک‌سو، به تأمین انرژی موردنیاز صنایع تراشه‌سازی تایوان و از‌سوی‌دیگر، به احیای صنعت هسته‌ای در سطح جهانی کمک کند. با‌این‌حال، این تصمیم با مشکلاتی نیز همراه است که از‌جمله آن‌ها می‌توان‌ به نگرانی‌های زیست‌محیطی و ایمنی، مخالفت‌های عمومی و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان اشاره کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات