تاکسی اینترنتی «لیفت» باید درآمد راننده‌ها را شفاف‌تر اعلام کند

شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
تاکسی اینترنتی الکتریکی لیفت تسلا
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به‌دلیل تبلیغات گمراه‌کننده و غیرواقعی از لیفت شکایت کرد.
تبلیغات

اداره‌ی دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) به‌دلیل تبلیغات گمراه‌کننده درمورد درآمد رانندگان لیفت، از پلتفرم مذکور شکایت کرده‌اند. براساس شکایت این دو نهاد، لیفت در تبلیغات خود که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ منتشر شد‌ه‌اند، ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده‌ای درمورد درآمد رانندگان مطرح کرده است.

طبق ادعای FTC، لیفت در تبلیغات خود به رانندگان برخی مناطق وعده‌ی درآمد تا ساعتی ۴۳ دلار می‌دهد، اما به‌طور واضح بیان نمی‌کند که درآمد اعلامی براساس کارکرد رانندگان برتر محاسبه شده است. به‌بیان دیگر، نرخ‌های اعلام‌شده ازطرف لیفت نه‌تنها میانگین درآمد رانندگان را نشان نمی‌دهد، بلکه تا ۳۰ درصد بیشتر از درآمد واقعی رانندگان محسوب می‌شود.

FTC می‌گوید لیفت در تبلیغات خود، جزئیات دقیقی ارائه نداده است و عدد اعلام‌شده برای درآمد رانندگان شامل انعامی که مسافران پرداخت می‌کنند نیز می‌شود. لیفت همچنین در تبلیغات خود وعده داده بود که رانندگان درصورت تکمیل تعداد مشخصی از سفرها در بازه‌ی زمانی خاص، مبلغ ثابتی دریافت خواهند کرد. به‌عنوان مثال، به راننده‌ای که ۴۵ سفر در آخر هفته انجام دهد، وعده‌ی پرداخت مبلغ ۹۷۵ دلار داده شده بود.

FTC ادعا می‌کند لیفت توضیح درستی درمورد درآمد ثابت تضمین‌شده نداده است، زیرا این شرکت فقط تفاوت درآمد راننده از سفرها و درآمد تضمین‌شده را به آن‌ها پرداخت می‌کند. رانندگان تصور می‌کردند مبالغ تضمینی، به‌طور جداگانه از درآمد حاصل از سفرها و به‌عنوان پاداش به آن‌ها پرداخت می‌شود.

براساس شکایت مطرح‌شده علیه لیفت، این شرکت حتی پس‌ از دریافت اخطار از کمیسیون تجارت فدرال در سال ۲۰۲۱ مبنی‌بر نگرانی‌های موجود، همچنان به ارائه‌ی ادعاهای فریب‌آمیز درمورد درآمدزایی رانندگان ادامه داده است.

لیفت در اوایل ماه جاری بخش جدیدی در نرم‌افزار خود راه‌اندازی کرد که نرخ ساعتی تخمینی درآمد رانندگان برای هر سفر را به‌همراه درآمد روزانه، هفتگی و سالانه‌ی آن‌ها نشان می‌دهد. البته براساس توافق صورت‌گرفته، لیفت ملزم خواهد بود به‌صراحت درمورد درآمد واقعی رانندگان به آن‌ها توضیح دهد. این شرکت باید انعام را از محاسباتش حذف و به‌طور شفاف اعلام کند که فقط تفاوت بین درآمد راننده از سفرها و درآمد تضمین‌شده‌ را پرداخت خواهد کرد. در نهایت لیفت همچنین باید جریمه‌ی نقدی ۲٫۱ میلیون دلاری پرداخت کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات