محبوبیت سرویس «اپل پی» باعث شده است که این شرکت کوپرتینویی تحت بررسی و نظارت ادارهی حفاظت مالی مصرفکننده ایالات متحده (CFPB) قرار گیرد. نقش این نهاد نظارتی معمولاً مربوطبه بانکها و شرکتهای خدمات مالی میشود.
به گزارش بلومبرگ، تصمیم جدید درمورد اپل به این معنی است که این اداره قدرت نظارت و تنظیم سیاستها و رویههای اپل در رابطه با خدمات کیف پول موبایلی خود را خواهد داشت.
CFPB یک نهاد آمریکایی است که مسئولیت اجرای قوانین مالی مصرفکنندهی فدرال را دارد؛ اما همچنین نقش گستردهتری بهعنوان یک نهاد نظارتی برای اطمینان از «عادلانه، شفاف و رقابتی» بودن محصولات مالی مصرفکننده دارد.
CFPB در توصیف اقدامات خود میگوید:
«هدف ما این است که بازارهای مالی مصرفکنندگان برای مصرفکنندگان، ارائهدهندگان خدمات که مسئولیتپذیر هستند و سایر اجزای اقتصاد، کار کند. ما از مصرفکنندگان در برابر اقدامات ناعادلانه، فریبکارانه یا سوءاستفاده محافظت میکنیم و علیه شرکتهایی که قانون را زیر پا میگذارند، اقدام میکنیم. ما به مردم اطلاعات، مراحل و ابزارهایی را میدهیم که برای اتخاذ تصمیمات مالی هوشمند نیاز دارند.»
CFPB قادر است اطمینان حاصل کند که خدمات کیف پول موبایلی مانند «اپل پی» و «گوگل پی» از قوانین پیروی میکنند. اما CFPB سال گذشته پیشنهاد کرد که با این خدمات، بیشتر شبیه بانکها رفتار شود. این موضوع به CFPB اختیارات گستردهتری برای اجرای عدالت و رسیدگی به شکایات مصرفکنندگان را خواهد داد.
بلومبرگ گزارش میدهد که پیشنهاد اعطای اختیارهای گستردهتر به CFPB نهایی شده است و از ماه آینده اجرایی خواهد شد.
بالاترین نهاد نظارتی مصرفکننده ایالات متحده بر اپل و سایر شرکتهای بزرگ فناوری که کیف پولهای دیجیتال و برنامههای پرداخت ارائه میدهند، نظارت خواهد کرد.
ادارهی حفاظت مالی مصرفکننده ایالات متحده اکنون با شرکتهای ارائه دهندهی کیف پولهای دیجیتال مانند اپل، بیشتر شبیه بانکها رفتار خواهد کرد؛ البته این موضوع درصورتی است که شرکتها سالانه بیش از ۵۰ میلیون تراکنش با دلار آمریکا انجام دهند.
مدیر CFPB میگوید این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده است که خدمات کیف پول موبایلی اکنون بخشی جداییناپذیر از زندگی مالی مردم هستند.
روهیت چوپرا، مدیر CFPB در بیانیهای گفت: «پرداختهای دیجیتال از یک پدیدهی جدید به یک ضرورت تبدیل شدهاند و نظارت ما باید این واقعیت را منعکس کند.»
بیشاز ۶۰ درصد از جمعیت ایالات متحده اکنون از کیف پول موبایلی استفاده میکنند و اپل پی محبوبترین آنهاست.
اپل معمولاً سیاستهای خود را برای رسیدگی به نگرانیهای قانونگذاری تغییر نمیدهد؛ مگر اینکه مجبور شود این کار را در هر یک از کشورها و مناطقی که در آن فعالیت میکند انجام دهد. اما در این مورد اپل تصمیم گرفته تا پیشدستی کند.
اتحادیه اروپا از اپل خواست تا دسترسی به تراشهی پرداخت NFC را برای بانکها و شرکتهای کارت پرداخت باز کند و احتمالاً CFPB نیز همین الزام را به این شرکت تحمیل میکند. سازنده آیفون به جای محدود کردن این تغییر به اتحادیه اروپا، آن را در سطح جهانی اعمال کرد و از رقبا پیشی گرفت.
چند سالی است که صحبتهایی از احتمال تبدیل شدن اپل به یک بانک میشود. با اینکه این امر هنوز محقق نشده، اما شاهد حرکت آن به سمت این موضوع هستیم.
اپل پیشتر مجبور شده بود تا برای راهاندازی سرویس Pay Later اقدام به دریافت مجوز بانکی کند اما ظاهراً بعدها بهدلیل مشکلات نظارتی که گریبانگیرش میشد، از این موضوع عقب نشینی کرد.