دوشنبه سایبری یا سایبر ماندی چیست؟ چه فرقی با بلک فرایدی دارد؟
هرسال با نزدیکشدن به اواخر ماه نوامبر (آبان و آذر)، هیجان خریدهای آنلاین به اوج خود میرسد. در میان این تبوتاب، سایبر ماندی (Cyber Monday) بهعنوان روزی استثنایی برای خرید آنلاین شناخته میشود. اگر میپرسید سایبر ماندی چه روزی است باید اشاره کنیم این رویداد فرصتی بینظیر برای خریداران بهشمار میرود تا با بهرهگیری از تخفیفها و پیشنهادهای ویژه، محصولات و خدمات موردنظرشان را با قیمتی مقرونبهصرفه سفارش دهند.
اگر تاکنون دربارهی رویداد جذاب دوشنبه مجازی نشنیدهاید، در ادامه، با تاریخچه، روش عملکرد و دلایل محبوبیت بینظیر سایبرماندی در سرتاسر جهان آشنا میشوید.
دوشنبه سایبری چیست؟
سایبر ماندی چه روزی است؟ سایبرماندی به اولین دوشنبهی پس از تعطیلات شکرگزاری در ایالاتمتحده اشاره دارد. در این رویداد، فروشگاههای آنلاین معمولاً تخفیفها و پیشنهادهای ویژهای ارائه میدهند که مشابه تخفیفهای بلک فرایدی (Black Friday) است.
درحالیکه بلک فرایدی هم برای فروشگاههای فیزیکی و هم آنلاین برگزار میشود، سایبر ماندی بهطور ویژه برای خریدهای اینترنتی طراحی شده است تا بدینترتیب از ازدحام جمعیت در فضای محدود فروشگاههای حضوری جلوگیری شود.
تاریخچه سایبر ماندی
روز شکرگزاری بهعنوان آغاز فصل خرید تعطیلات در ایالاتمتحده شناخته میشود. بلک فرایدی که پساز شکرگزاری برگزار میشود، شلوغترین رویداد خرید در سال بهشمار میرود. دوشنبه سایبری بهعنوان مهمترین روز خرید آنلاین پساز بلک فرایدی، هر سال مورد استقبال میلیونها خریدار قرار میگیرد.
سایبر ماندی را فروشگاه Shop.org در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد. ایدهی اولیهی این رویداد از مشاهدهی خریدهای آنلاین مردم پساز تعطیلات شکرگزاری نشأت گرفت. ازجمله مهمترین دلایل مطرحشدن ایدهی دوشنبه مجازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- استفاده از اینترنت سریعتر در محیط کار: بسیاری از مردم برای خرید آنلاین تا دوشنبه صبر میکردند تا از اینترنت پرسرعت محل کار خود استفاده کنند.
- جلوگیری از ازدحام بلک فرایدی: دوشنبه سایبری فرصتی فراهم کرد تا مردم بتوانند بدون ترک خانه و حضور در صفهای طولانی، خریدهای خود را ازطریق اینترنت انجام دهند.
برخی از مهمترین نقاط عطف تاریخچهی سایبرماندی عبارتنداز:
- سال ۲۰۰۵: فروش سایبر ماندی به ۴۸۴ میلیون دلار رسید.
- سال ۲۰۱۰: فروش از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد.
- سال ۲۰۱۹: فروش به ۹٫۴ میلیارد دلار افزایش یافت.
- سال ۲۰۲۲: فروش سایبر ماندی به بیش از ۱۱ میلیارد دلار رسید.
- سال ۲۰۲۳: فروش آنلاین رکورد ۱۲٫۴ میلیارد دلار را شکست.
سایبر ماندی ابتدا فقط در ایالاتمتحده برگزار میشد" اما اکنون به رویداد جهانی تبدیل شده است. درحال حاضر، حدود ۲۸ کشور در این رویداد شرکت میکنند که ازجمله میتوان به انگلستان، آلمان، اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد.
سایبرماندی فرصتی برای خردهفروشان فراهم میکند تا به بازارهای جدید دسترسی یابند و با تحلیل روند خرید مصرفکنندگان، نیازهای آنان را بهتر برآورده کنند.
با همهگیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، خریدهای آنلاین به اوج خود رسیدند. اگرچه بلک فرایدی همچنان شلوغترین روز خرید بود، میزان فروش سایبر ماندی نیز در این دوران تقریباً به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. در آن زمان، بسیاری از مردم، سایبرماندی را بهدلیل امنیت و راحتی ترجیح دادند.
با کاهش محدودیتهای ناشی از کرونا در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، بلک فرایدی بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت، اما دوشنبه مجازی همچنان به رشد خود ادامه داد. در سال ۲۰۲۳، فروش در این رویداد نسبت به سال قبل ۹٫۶ درصد افزایش یافت.
روزهای مرتبط با سایبر ماندی
در ادامه به روزهای مهم مرتبط با رویداد دوشنبه مجازی اشاره میکنیم:
- Small Business Saturday: این روز در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و هدفش حمایت از کسبوکارهای کوچک محلی است.
- Giving Tuesday: این روز در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و با هدف تشویق به خیریه و کاهش جنبههای تجاری فصل تعطیلات برگزار میشود.
- Green Monday: ایدهی این رویداد را eBay در سال ۲۰۰۷ مطرح کرد و بهعنوان دومین سایبرماندی شناخته میشود. رویداد مذکور بر خریدهای آنلاین در آخرین لحظات فصل تعطیلات تمرکز دارد.
محبوبترین خریدها در سایبر ماندی
طبق آمارهای تحلیلی ادوبی، ازجمله محبوبترین کالاهایی که در سایبرماندی خریداری میشوند میتوان به پوشاک، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، اسباببازی، جواهرات و لوازم ورزشی اشاره کرد. فروش آنلاین سایبرماندی ۲۰۲۳ حدود ۱۸۹ درصد بیشتر از روزهای عادی ماه اکتبر (مهر و آبان ۱۴۰۲) آن سال بود.
سایبر ماندی فرصت بزرگی برای خریداران و فروشندگان محسوب میشود تا از تخفیفهای ویژه و افزایش فروش بهره ببرند. این رویداد که از ایالاتمتحده آغاز شد، اکنون به پدیدهای جهانی تبدیل شده است و هر ساله رکوردهای جدیدی ثبت میکند.
سوالات متداول
سایبر ماندی چه روزی است؟
اولین دوشنبه پس از تعطیلات شکرگزاری در ایالاتمتحده به عنوان سایبرماندی یا دوشنبه سایبری یا دوشنبه مجازی شهرت دارد.
هدف رویداد دوشنبه مجازی چیست؟
در سایبرماندی، تخفیفات چشمگیری روی بسیاری از کالاها اعمال میشود و این رویداد فقط مختص خریدهای آنلاین طراحی شده است تا از ازدحام در فروشگاههای فیزیکی جلوگیری شود و افرادی که از رویداد بلک فرایدی جا ماندهاند، همچنان بتوانند از تخفیفات آخر سال لذت ببرند.