رقابت اپل با گوگل را فراموش کنید حالا نوبت سامسونگ با اپل است
بد نیست بدانید که اپل در سال 1999 سرمایهگذاری 100 میلیون دلاری در شرکت سامسونگ کرد تا مطمئن شود موجودی نمایشگرهای مورد نیاز این شرکت تأمین میشود. از آن زمان تا چندی پیش این دو شرکت با یکدیگر همکاری نزدیکی داشتند. همچنین جالب است بدانید که در سال 2010 حدود 4% از درآمد 142 میلیارد دلاری سامسونگ از فروش قطعات به اپل، بدست آمده است.
Tim Cook یکی از مدیران ارشد اپل در این رابطه گفته بود: ما بزرگترین مشتری سامسونگ هستیم و سامسونگ نیز یکی از باارزش ترین منابع تأمینکننده قطعات برای ماست. او در ادامه دلایل شکایت اپل از سامسونگ بدلیل در نظر گرفتن حق الگوی اپل را اعلام کرد. کمی بعدی سامسونگ نیز ساکت ننشست و از اپل به دلیل عدم رعایت حق الگوی های محصولات سامسونگ در 10 مورد مختلف شکایت کرد.
حال به این فکر کنید چرا اپل توانست عنوان با ارزش ترین برند دنیا را از آن خود کند؟ چون این شرکت تمام تمرکز خود را روی رضایت کاربران قرار داده است. اپل نرم افزار تولید میکند، سخت افزار طراحی میکند و سعی میکند محصولات خود را به نحوی وارد بازار کند که همواره بهعنوان رهبر و پیشرو باشد. محصولات اپل همواره دارای طراحی و ظاهر منحصربهفرد و جذاب است. استیو جابز این را نقطه تطابق فناوری با هنر انسانی میداند.
سامسونگ تولید کننده و طراح نرم افزار نیست اما تولید کننده سخت افزار است. این شرکت رنج وسیعی از محصولات مختلف از ماکرو ویو تا نت بوک و تلفن هوشمند یا کامپیوتر رومیزی تولید میکند. سامسونگ برخلاف اپل نیاز کمتری به تولیدکننده های دیگر دارد و اکثر قطعات مورد نیاز این شرکت توسط خودش تولید میشود. یکی از برتری های برجسته سامسونگ نسبت به تولید کننده های سخت افزار، طراحی خوب این شرکت در محصولات مختلف است. اکثر محصولات سامسونگ دارای طراحی قابل قبولی هستند. نگاهی به این نوت بوک زیبا از سری 9 سامسونگ بیاندازید. این نوت بوک با سیستم عامل ویندوز عرضه میشود و باریک، سبک و زیبا است. نوتبوکهای سری 9 سامسونگ به خوبی میتوانند با Macbook Air رقابت کند:
با این نوت بوک، زیبایی و سبکی Macbook Air اپل را خواهید داشت و علاوه بر آن میتوانید با سیستم عامل محبوب ویندوز کار کنید.
در حال حاضر اپل تبدیل به مترادف و معنی "طراحی خوب" تبدیل شده است. یعنی همواره انتظار میرود محصول اپل دارای طراحی خاص و زیبا باشد. مردم باور دارند هر کامپیوتری که طراحی خوبی دارد حتماً ساخت اپل است. به عبارت دیگر متولوژی اپل تأثیر خود را روی باورهای کاربران گذاشته است و مشتریان به خوبی این برند را باور دارند.
حالا iPod را در نظر بگیرید در حال حاضر iPod به Mp3 Player تبدیل شده است. بسیاری از مردم زمان خرید یا صحبت کردن در مورد پخشکننده موسیقی خود بجای بکار بردن عبارت MP3 Player آن را iPod صدا می زنند همانند کاری که نسکافه با کافی های آماده کرد. بسیاری کافی آماده را نسکافه صدا می زنند حتی اگر بخواهند برند دیگری از کافی را خریداری کنند می گویند نسکافه فلان برند را خریده اند. زمانی که iPod محبوب شد و فروش و درآمد باور نکردنی را برای اپل حاصل کرد. رقبای قدرتمندی مانند سامسونگ، Creative، مایکروسافت و غیره برای رقابت با iPod وارد میدان شدند.
رهبری اپل در بازار پخشکننده موسیقی باعث شد تا کار را گسترش دهد و با سامسونگ قرار داد همکاری عقد کند در تابستان ۲۰۰۵ اپل 40 درصد از کل تولید حافظههای فلش سامسونگ را خرید البته در کنار سامسونگ تولید کننده های دیگر مانند Hynix, Intel, Micron و Toshiba نیز تأمینکننده حافظه مورد نیاز اپل بودند.
در حال حاضر اپل با دو محصول iPhone و iPad بازار تلفن های همراه و تبلت ها را در دست دارد این دو محصول به همراه سیستم عامل iOS بیشتر سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند.
رقبا کجا هستند؟
رقیب اصلی اپل، اندروید است، سامسونگ نیز جزء بزرگترین تولیدکنندگان محصولات اندرویدی است. سامسونگ بهتازگی توانست فروش تلفن های هوشمند خود را در اروپا بشدت افزایش دهد و از نوکیا پیشی بگیرد و رقابت خود با اپل را جدی تر کند.
عرضه و تقاضای تلفن های هوشمند سال به سال حدود 76 درصد افزایش یافته است و به رقم 21.2 میلیون دستگاه در سال رسیده است. این میزان 47% فروش کل تلفن های همراه است. ( تلفن های غیر هوشمند یا معمولی 53% سهم دارند) سهم بازار تلفن های iOS اپل در اروپا 20.8 درصد است.
در حال حاضر تلفن وتبلت های Galaxy سامسونگ بزرگترین و مهمترین رقیب iPhone و iPad به شمار میروند. تلفن جدید سامسونگ یعنی Galaxy S II بیش از 3 میلیون پیشفروش داشته است.
زمانی که اپل در حال حفظ موقعیت و رهبری خود در بازار اروپا و امریکا است سامسونگ باید بازار خود را توسعه دهد. از طرفی اپل قصد دارد بازار خود را در چین گسترش دهد:
محصولات اپل بسیار محبوب هستند و مردم همواره چشم به راه محصولات جدید اپل هستند. طی یک سال اخیر تجارت و فروش اپل در چین چهار برابر شده است. جالب است بدانید:
- فروش iPhone سال به سال 250% افزایش داشته است.
- اپل در نیم سال اول سال جاری در چین 5 میلیارد دلار فروش داشته است.
- چین 850 میلیون کاربر تلفن همراه دارد.
- سامسونگ، موتورولا و نوکیا بیشترین سهم بازار تلفن های همراه چین را در دست دارند.
سامسونگ بازی هوشمندانه ای را آغاز کرده است و شاید دلیل انتخاب دوید بکاهم ستاره فوتبال دنیا بهعنوان سفیر این برند در المپیک لندن 2012 نیز در همین راستا باشد. این شرکت کرهای برای گسترش بازار، حمایت مالی خود از وقایع مهم را ادامه میدهد از جمله وقایعی که سامسونگ در حال پشتیبانی مالی از آنهاست میتوان به نمایشگاه سامسونگ در افریقا که در Nairobi پایتخت کنیا و در هفته آینده برگزار میشود، اشاره کرد. سامسونگ قصد دارد تلویزیونهای اینترنتی، دوربینهای دیجیتال و تلفن های هوشمند خود را در این نمایشگاه معرفی کند.
گزینههای اپل
رشد و پیشرفت شدید سامسونگ در بازار برای اپل مشکل ساز خواهد شد. محصولات سامسونگ بسیار متنوع هستند در حال حاضر بیش از 40 درصد از نیاز عمومی حافظه دنیا توسط سامسونگ تأمین میشود این شرکت کرهای یکی از تولید کننده های مطرح نمایشگر دنیا نیز به شمار میرود. بیش از 60 درصد درآمد سامسونگ از تأمین و فروش قطعات به تولیدکنندگان دیگر است. حتی شرکتهای موفق ای مانند اپل نیز برای تأمین قطعات مورد نیاز محصولات خود به شرکتهای مادری همچون سامسونگ نیاز دارند.
یکی از گزینه هایی که به نظر میرسد اپل بهدنبال آن است استفاده از پردازندههای ARM اینتل به جای نمونه های فعلی ساخت سامسونگ است.
در حال حاضر یکی از مهمترین برتری های سامسونگ تولید قطعات و محصولات است و این در حالی است که اپل هیچکدام از محصولاتش را خود تولید نمیکند. از طرفی اپل تولید کننده نرم افزار است و از این جهت از سامسونگ قوی تر است بسیاری معتقدند سیستم عامل iOS اپل بهترین سیستم عامل موبایل است. بههمیندلیل، است که گوگل، سامسونگ را دوست دارد چون ترکیب سیستم عامل گوگل و سخت افزار سامسونگ رقابت را جدی کرده است.
به هر حال جدال بین سامسونگ و اپل هر روز جدی تر میشود محصولات سامسونگ قدرت رقابت با محصولات اپل را دارند و از طرفی اپل همواره پیشرو و رهبر بوده است. امسال رقابت جدی تر خواهد شد.