صفحه‌نمایش ال جی QNED81

بررسی تلویزیون QNED81 2023؛ گیمینگ خوش‌قیمت ال‌جی

شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸
مطالعه 14 دقیقه
تلویزیون QNED81 با قابلیت‌های هوش مصنوعی و امکانات گیمینگ، یکی از گزینه‌های خوش‌‌قیمت 4K برای کاربران کنسول‌های نسل نهمی است.
تبلیغات

تلویزیون‌های ۱۲۰هرتزی متعددی برای علاقه‌مندان کنسول‌های نسل نهمی در بازار وجود دارند؛ اما برخی از این مدل‌ها با قیمت نجومی‌شان از دسترس عمده‌ی کاربران خارج است. بدون شک، با خرید چنین تلویزیون‌های بالارده‌ای، تجربه‌ی عالی و بی‌نقص از تماشای فیلم و انجام بازی خواهید داشت؛ اما اگر به دنبال گزینه‌ای اقتصادی‌تر هستید و می‌خواهید بدون صرف هزینه‌ی زیاد از امکانات لازم بهره‌مند شوید، باید به مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری فکر کنید که همچنان کیفیت خوبی ارائه می‌دهند.

تلویزیون‌ QNED81 ال‌جی از معدود تلویزیون‌های بازار است که در عین خوش‌قیمت‌ بودن، کیفیت مطلوبی را ارائه می‌دهد و می‌تواند تجربه‌ای رضایت‌بخش از بازی و تماشای محتوا را برایتان فراهم آورد. تلویزیون QNED81 ابتدا در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شد؛ اما کره‌ای‌ها نسل‌های بعدی را نیز در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با همین نام وارد بازار کردند. ما مدل ۲۰۲۳ را در اختیار داشتیم؛ پس با بررسی تلویزیون QNED81 ال‌جی همراه زومیت باشید.

تلویزیون ال‌جی QNED81 در ابعاد ۵۰، ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۶ اینچی تولید می‌شود؛ آنچه در بررسی پیش‌رو مشاهده می‌کنید، نسخه‌ی ۷۵ اینچی تلویزیون است که با قیمت حدودی ۸۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. توجه کنید که ال‌جی، مدل‌های QNED80 و QNED82 را نیز در بازار دارد که غیر از طراحی ظاهری و نوع پایه (دو تکه یا در میانه‌ی دستگاه)، با QNED81 هیچ تفاوتی فنی و ظاهری دیگری ندارند.

کپی لینک

بررسی ویدیویی تلویزیون ال‌جی QNED81

پخش از رسانه

کپی لینک

طراحی و درگاه‌های تلویزیون ال‌جی QNED81

QNED81 از همان طراحی ساده و مینیمال مدل QNED80 استفاده می‌کند. به‌لطف زبان طراحی 3 Side Cinema، حاشیه‌ها بسیار باریک‌تر از همیشه طراحی شده‌اند و تمام نمای جلویی نمایشگر را پوشش می‌دهند. در تمام لبه‌های صفحه‌نمایش به‌جز لبه‌ی پایین، حاشیه‌ها باریک هستند تا کاربر روی محتوای در حال پخش، تمرکز بیشتری داشته باشد.

حاشیه‌های تلویزیون ال جی
لوگوی ال جی در گوشه‌ی تلویزیون

تفاوت ظاهری کلیدی تلویزیون QNED81 با مدل QNED80 که پیش‌تر در مقاله‌ی بررسی تلویزیون QNED80 درباره‌اش صحبت کردیم، صرفا به نوع پایه بازمی‌گردد؛ درحالی‌که پایه‌های QNED80 در دوطرف دستگاه قرار گرفته‌اند مدل QNED81 از پایه‌ی مرکزی استفاده می‌کند؛‌ بنابراین باتوجه به ابعاد غول‌پیکر ۷۵ اینچی تلویزیون، طبیعی است که به‌اندازه‌ی مدل‌هایی با پایه‌های دوطرفه تعادل نداشته باشد. با همه‌ی این‌ها، اگر در منزل فرزند کوچک ندارید و خطری تلویزیون را تهدید نمی‌کند، می‌توانید با خیال راحت آن را روی میز قرار دهید.

ضخامت تلویزیون ال جی
پایه‌ی تلویزیون ال جی

مثل همیشه امکان اتصال تلویزیون به دیوار هم بااستفاده‌از براکت VESA با ابعاد ۳۰۰x۴۰۰ میلی‌متر وجود دارد. برخلاف تلویزیون‌های OLED که بدنه‌ی باریک‌تری دارند، تلویزیون QNED81 ضخامتی حدوداً ۳۰ میلی‌متری دارد؛‌ اما خوشبختانه ضخامت تمام بخش‌های بدنه یکنواخت است و وقتی تلویزیون روی دیوار قرار می‌گیرد، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

تمام درگاه‌های تلویزیون QNED81 به‌صورت عمودی در سمت راست چیده شده‌اند؛ بنابراین فاصله‌ی ایجادشده بین دیوار و تلویزیون باعث می‌شود دسترسی به درگاه‌ها نیز نسبتاً راحت باشد. تلویزیون ال‌جی QNED81 در مجموع از ۴ درگاه HDMI بهره می‌برد که همگی از قابلیت eARC و ARC برای اتصال ساندبار و دستگاه‌های صوتی پشتیبانی می‌کنند.

پورت‌های تلویزیون ال جی QNED81
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

دو درگاه HDMI 2.0 می‌توانند سیگنال تصویر 4K را با نرخ ۶۰ هرتز دریافت کنند؛ اما دو درگاه HDMI 2.1 قابلیت دریافت سیگنال تصویر 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز را دارند و همین مسئله، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که تلویزیون ال جی را به گزینه‌ای مناسب برای کنسول‌های نسل نهمی تبدیل می‌کند.

تلویزیون ال‌جی QNED81 با شبکه‌ی Wi-Fi 5 و بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۰ نیز سازگاری دارد. دیگر درگاه‌های تلویزیون به‌شرح زیر هستند:

  • دو درگاه USB 2.0
  • یک پورت LAN
  • دو ورودی RF
  • خروجی اپتیکال صدا
کپی لینک

کیفیت تصویر و صدای تلویزیون ال‌جی QNED81

تلویزیون‌های ال‌جی QNED81 2023 در کلیه‌ی ابعاد از جمله نسخه‌ی ۷۵ اینچی از پنل IPS-LCD با وضوح 4K، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و عمق رنگ ۱۰ بیت استفاده می‌کنند. برای اینکه از تماشای فیلم و سریال در ابعاد ۷۵ اینچی، بیشترین لذت را ببرید، باید حدود ۲ تا ۲٫۵ متر با تلویزیون فاصله داشته باشید؛ چراکه در فاصله‌ی نزدیک‌تر پیکسل‌ها از هم قابل تفکیک خواهند بود و اگر فاصله‌ی بیشتری با تلویزیون داشته باشید، لذت تماشای محتوای 4K را از دست خواهید داد.

صفحه‌نمایش ال جی QNED81
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

ال‌جی پاره‌ای از تلویزیون‌های QNED را با فناوری نوردهی MiniLED تولید می‌کند؛ اما متأسفانه هیچ‌کدام از نسخه‌های QNED80 و QNED81 و QNED82 از این فناوری پیشرفته استفاده نمی‌کنند. کره‌ای‌ها در ابعاد ۵۰، ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچی، راهکاری نوردهی از لبه (Edge-lit) را به‌کار می‌گیرد؛ اما در مدل ۸۶ اینچی، از راهکار پیشرفته‌تر Direct Full Array LED را به‌کار می‌گیرد.

در همه‌ی ابعاد QNED81 و البته مدل‌های QNED80 و QNED82، فناوری نوردهی موضعی (Local Dimming) برای کنترل دقیق‌تر روشنایی به‌کار گرفته شده است؛ اما طبیعتا، در ابعاد ۸۶ اینچی به‌لطف تعداد بسیار بیشتر نواحی نوردهی، دقت بالاتری را شاهد خواهیم بود. به‌لطف Local Dimming روشنایی چراغ‌های LED به‌صورت ناحیه‌ای و مستقل کنترل می‌شود.

استفاده از فناوری Local Dimming در کنار بهبود کنتراست، تشدید پدیده‌ی Blooming (ایجاد سایه در اطراف سوژه‌های سفید مثل زیرنویس روی پس‌زمینه‌ای تاریک) به‌همراه دارد؛ این پدیده در محیط‌های تاریک بیشتر به‌چشم می‌آید؛ البته امکان غیرفعال کردن یا کاهش شدت Local Dimming در بخش تنظیمات وجود دارد.

صفحه‌نمایش ال جی QNED81
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

ال‌جی می‌گوید استفاده از فناوری Dimming Pro در کاهش بلومینگ نقش مؤثری دارد. این فناوری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص دقیق نقاط روشن و تاریک تصویر استفاده و اطلاعات آن‌ها را به پردازنده ارسال می‌کند. پس از آن، عملیات Dimming (کاهش نور) صورت می‌گیرد تا تصویر اصلی واضح‌تر، طبیعی‌تر و شارپ‌تر دیده شود و در عین‌حال، Blooming (نشت نور) تاحد امکان کاهش یابد.

تست صفحه‌نمایش تلویزیون ال جی
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

پنل‌های IPS نسبت به پنل‌های OLED و حتی پنل‌های VA، عملکرد جالب‌توجهی در کنتراست و تولید مشکی‌های عمیق ندارند؛ اما ال‌جی تلاش کرده است به‌کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی و همچنین ترکیب فناوری نانوسل با ذرات نانوکریستالی Quantum Dot، این ضعف را تا حدودی جبران کند.

در تلویزیون‌هایی که از فناوری کوانتوم‌دات استفاده می‌کنند، لایه‌ی نازکی از ذرات نانوکریستالی ۲ تا ۱۰ نانومتری به پنل LCD اضافه می‌شود که هرکدام نور را با رنگ خاصی بازتاب می‌دهند. ذرات کوچک‌تر رنگ سبز و ذرات بزرگ‌تر نور قرمز تولید می‌کنند. به‌همین دلیل، کنتراست پنل تلویزیون QNED81 اگرچه به‌پای پنل‌های VA نمی‌رسد، در سطح بالاتری از پنل‌های LCD بدون فناوری Quantum Dot قرار می‌گیرد.

تست کنتراست تلویزیون ال جی
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

ال‌جی می‌گوید در کنار استفاده از کوانتوم‌دات‌ها از فناوری نانوسل نیز برای تلویزیون QNED81 بهره می‌برد؛‌ این فناوری با فیلترکردن نورهای اضافی و ناخواسته که ممکن است باعث کاهش دقت رنگ‌ها شوند، رنگ‌ها را شفاف‌تر و طبیعی‌تر نمایش می‌دهد؛‌ برای مثال، وقتی رنگ قرمز در تصویر وجود دارد، نانوسل کمک می‌کند تا به‌صورت دقیق و بدون تداخل با سایر رنگ‌ها نمایش داده شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، پنل تلویزیون QNED81 از عمق رنگ ۱۰بیتی بهره می‌برد؛‌ بدین مفهوم که بدون نیاز به فناوری FRC و به‌صورت بومی یک میلیارد رنگ نمایش می‌دهد. مانند تمام تلویزیون‌های ال جی، در بخش تنظیمات چند پروفایل رنگی مختلف وجود دارد که در تست‌های ما، پروفایل رنگی Cinema، با درصد خطای بسیار پایین‌، فضاهای رنگی DCI P3 و sRGB را بسیار دقیق به‌تصویر کشید؛ درحالی‌که پروفایل پیش‌فرض تلویزیون یعنی حالت Vivid، در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها دقت بسیار پایینی دارد.

کپی لینک

حالت‌های نمایش تصویر SDR

  • Personalized Picture
  • Vivid
  • Standard
  • Eco
  • Cinema
  • Football
  • Filmmaker Mode
  • ExpertBright
  • Expert Dark
کپی لینک

حالت‌های نمایش تصویر HDR

  • Vivid
  • Standard
  • Cinema Home
  • Cinema
  • FilmMaker Mode

تنظیمات پیش‌فرض تلویزیون (پروفایل Vivid) با روشنایی ۷۷۰ نیت، بیشترین روشنایی را هنگام پخش محتوای SDR ارائه می‌دهد؛ این عدد در شرایطی به‌دست می‌آید که تنها ۱۰ درصد از صفحه‌نمایش سفید باشد و باقیمانده‌ی صفحه رنگ مشکی را نمایش دهد. درصورت روشن‌بودن ۵۰ درصد از صفحه‌نمایش، شدت روشنایی ۵۶۲ نیت خواهد بود. همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، تفاوت چندانی از نظر بیشترین روشنایی و کنتراست در حالت SDR، بین مدل‌های QNED80 و QNED81 وجود ندارد.

مقایسه روشنایی و کنتراست QNED81 با تلویزیون‌های دیگر

تلویزیون / پارامتر

(پرنورترین پروفایل)

روشنایی (الگوی ۵۰ درصد)

کنتراست

LG QNED81

۵۶۲

۱۰۳

LG QNED80

۵۸۰

۱۱۶

LG NANO84

۲۹۵

۱۴۹

LG QNED96

۴۷۰

--

LG C3

۶۰۳

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

با پخش محتوای HDR روی تلویزیون، پروفایل‌های تصویر به‌صورت خودکار به‌حالت HDR تغییر وضعیت می‌دهند تا روشنایی و کنتراست مورد نیاز برای نمایشگر این نوع محتوا را فراهم کنند. شدت روشنایی صفحه‌نمایش هنگام پخش محتوای HDR به ۸۱۰ نیت می‌رسد که با توجه به Edge-lit بودن پنل، عملکرد بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. متأسفانه تلوزیون اقتصادی ال‌جی از استاندارد Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کند؛ اما با پشتیبانی از استانداردهای HDR10 و HLG تجربه‌ی قابل قبولی از نمایش محتوای HDR را به‌نمایش می‌گذارد.

روشنایی صفحه‌نمایش تلویزیون ۷۵ اینچی LG QNED81

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۱۰ درصد

۵۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Vivid

۷۷۰

۵۶۲

۵۲۵

Standard

۵۹۰

۵۱۵

۴۹۵

Cinema

۴۰۳

۴۰۸

۴۱۰

Expert Bright

۵۰۲

۵۱۵

۵۱۸

Expert Dark

۳۰۶

۳۱۳

۳۱۴

HDR

Vivid

۷۹۳

--

--

Standard

۸۱۰

--

--

Cinema

۷۷۳

--

--

FILMMAKER MODE

۴۹۳

--

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

تلویزیون‌های ال‌جی دارای پروفایلی موسوم‌به FilmmMaker Mode هستند و قرار است محتوا را دقیقاً با همان کیفیت بصری که سازنده در نظر دارد، برای کاربر تلویزیون به‌نمایش بگذارد. همان‌طور که از اعداد و ارقام جدول زیر برداشت می‌شود، حالت Filmmaker Mode رنگ‌ها را با دقت بسیار خوبی به‌نمایش می‌گذارد. حالت ExpertBright هم همین وضعیت را دارد و رنگ‌ها را بسیار واقعی به‌تصویر می‌کشد.

عملکرد تلویزیون ۷۵ اینچی LG QNED81 در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Vivid

۱۰۰

۹٫۵

۹۲٫۸

۹

۶۹

--

Standard

۱۰۰

۷٫۴

۹۲٫۲

۷٫۷

۶۸٫۶

--

Cinema

۱۰۰

۳٫۲

۹۱٫۷

۲٫۲

--

--

Expert Bright

۱۰۰

۳٫۵

۹۱٫۹

۲٫۳

۶۶٫۵

--

Filmmaker Mode

۱۰۰

۳٫۵

۹۱٫۷

۲٫۶

۶۶٫۴

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، تلویزیون QNED81 درمقایسه با تلویزیون C3 ال‌جی که دارای صفحه‌نمایش OLED است و با قیمتی بسیار بالاتر از مدل اقتصادی QNED81 به‌فروش می‌رسد، در زمینه‌ی پوشش فضای رنگی DCI-P3 بهتر ظاهر می‌شود و رنگ‌ها را نیز با دقت بالاتری تولید می‌کند.

مقایسه دقت رنگ QNED81 با تلویزیون‌های دیگر

تلویزیون / پارامتر

(دقیق‌ترین پروفایل)

DCI-P3

پوشش‌دهی

دقت رنگ

LG QNED81

۹۲٫۸

۲٫۲

LG QNED80

۹۰٫۷

۲٫۷

LG NANO84

۸۲٫۹

--

LG QNED96

۹۰٫۸

۳٫۹

LG C3

۹۶٫۸

۳٫۰

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

پنل‌های IPS درمقایسه‌با پنل‌های VA زاویه‌ی دید بسیار وسیع‌تری دارند و این موضوع درمورد تلویزیون ال جی QNED81 نیز صادق است؛ بدین‌ترتیب، حتی اگر به‌صورت مستقیم روبه‌روی تلویزیون ننشینید و با زاویه از کناره‌ها، به محتوای در حال پخش نگاه کنید نیز طراوت و روشنایی رنگ‌های تلویزیون حفظ می‌شود. زاویه‌ی دید وسیع پنل‌های IPS آن‌ها را برای قرار گرفتن در سالن خانه‌ها به‌گزینه‌ی مناسب‌تری تبدیل می‌کند.

تست زاویه‌ی دید تلویزیون ال جی
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

مشابه بسیاری از دستگاه‌های امروزی، تلویزیون ال‌جی QNED81 نیز دارای انبوهی از قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی از جمله AI Picture Pro و AI Brightness Control و AI Super Upscaling است که براساس ادعای ال‌جی هرکدام به‌نحوی برای بهبود کیفیت تصویر، افزایش کنتراست و روشنایی و بهبود کیفیت صدا استفاده می‌کنند.

امکانات هوش مصنوعی تلویزیون QNED81 الجی
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

فناوری AI Brightness Control با تکیه‌بر هوش مصنوعی، به‌طور خودکار روشنایی محتوای در حال پخش را براساس روشنایی محیط تنظیم می‌کند و بهترین تنظیمات روشنایی را ارائه می‌دهد. ویژگی AI Super Upscaling یکی دیگر از قابلیت‌های هوش مصنوعی تلویزیون ال‌جی QNED81 است که می‌تواند تصاویری با وضوح پایین‌تر را بدون افت کیفیت تصویر برای پخش روی صفحه‌نمایش 4K بهبود دهد.

ال‌جی برای تکمیل تجربه‌ی کاربر از تماشای ویدیو و از همه مهم‌تر بازی‌کردن، مجموعه‌ی اسپیکری ۲۰ واتی را درنظر گرفته است. ۲ اسپیکر ۱۰ واتی که صدا را به‌طرف پایین پرتاب می‌کنند و درمجموع عملکرد رضایت‌بخشی دارند. بااین‌حال، چند پروفایل مختلف صدا در بخش تنظیمات وجود دارد که هرکدام عملکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند.

پروفایل‌های صدای تلویزیون ال جی
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

براساس تست‌هایی که برای ارزیابی کیفیت صدا انجام دادیم، پروفایل Cinema نسبت به سایر پروفایل‌ها صدایی فراگیرتر ارائه می‌دهد و تجربه‌ای مشابه حضور در سینما را فراهم می‌کند. در حالت‌های Game Optimiser و Football نیز حجم صدا به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد تا هنگام بازی یا تماشای مسابقات ورزشی، احساس غرق‌شدن در محیط بازی یا حضور در استادیوم را تجربه کنید.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی در بهبود کیفیت صدای تلویزیون QNED81 نیز نقش زیادی دارند؛ به‌عنوان نمونه، قابلیت AI Acoustic Tuning حجم صدای محیط را تشخیص می‌دهد و براساس آن، بهترین تنظیمات صدا را انتخاب می‌کند. ویژگی AI Sound Pro نیز با بهینه‌سازی کیفیت صدا، بهترین تجربه‌ی صوتی ممکن را هنگام تماشای مسابقات ورزشی فراهم می‌آورد.

تنظیمات Game Optimizer
قابلیت AMD FreeSync

در کنار تجربه‌ی بصری مطلوب تلویزیون، پشتیبانی از دو ویژگی AMD FreeSync و NVIDIA G-Sync از دیگر نکات مثبتی هستند که تلویزیون ال‌جی را به گزینه‌ای مناسب برای کاربران کنسول‌های نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس تبدیل می‌کنند. این دو ویژگی، با همگام‌سازی نرخ نوسازی پنل و نرخ فریم بازی، مانع گسستگی یا پارگی تصویر هنگام اجرای بازی‌ها می‌شوند.

دو ویژگی Game Optimiser و Game Dashboard پس از اتصال کنسول بازی یا PC به تلویزیون، امکان کنترل بیشتری روی بازی را فراهم می‌آورند؛ به‌عنوان نمونه می‌توانید نرخ فریم بازی را مشاهده کنید یا برخی تنظیمات دیگر مثل نرخ نوسازی متغیر (VRR) را به دلخواه تغییر دهید.

کپی لینک

نرم‌افزار و کنترل تلویزیون ال‌جی QNED81

تمام تنظیمات و قابلیت‌هایی که درموردشان صحبت کردم، در قالب سیستم‌عامل webOS در اختیارتان قرار می‌گیرند. تلویزیون QNED81 از سیستم‌عامل webOS 8 بهره می‌برد و تجربه‌ای کم‌وبیش نرمی ارائه می‌دهد. هرچند شاید برخی Google TV را به سایر سیستم‌های عامل ترجیح دهند، وجود امکاناتی همچون Magic Remote می‌تواند کار با رابط کاربری ال‌جی را لذت‌بخش‌تر کند.

مجیک‌ریموت ال‌جی عملکردی مشابه ماوس دارد و به‌شما اجازه می‌دهد با استفاده از اشاره‌گر روی صفحه، به‌راحتی بین منوها و اپلیکیشن‌ها جابه‌جا شوید. مجیک‌ریموت ال‌جی برای دریافت و اجرای دستورات صوتی به میکروفون نیز مجهز شده است تا بدون نیاز به فشردن دکمه‌ها، فرمان‌هایی مانند تغییر کانال و تنظیم صدا را به تلویزیون بدهید.

مجیک ریموت تلویزیون ال جی
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

تلویزیون QNED81 شامل مجموعه‌ای اپ‌های مهم همچون اسپاتیفای و یوتیوب است و بااینکه از اپ‌های ایرانی به‌صورت پیش‌فرض خبری نیست، بااستفاده‌از اپ‌استور خود تلویزیون می‌توانید برنامه‌های دلخواهتان را دانلود کنید. باتوجه به اینکه حدوداً ۵ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی تلویزیون در دسترس قرار دارد، درصورت نیاز به اپلیکیشن‌های بیشتر امکان اجرای نسخه‌ی وب برنامه‌ها نیز از طریق مرورگر فراهم است.

تلویزیون QNED81 قابلیت‌های دیگری نیز دارد؛ از جمله ویژگی Multi View که از طریق آن می‌توان دو محتوای مختلف را در یک صفحه نمایش داد. این ویژگی از سه‌حالت مختلف Dual Monitor و Picture In Picture و Side By Side پشتیبانی می‌کند.

با قابلیت Dual Monitor می‌توانید دو دستگاه مختلف را از طریق ورودی HDMI به تلویزیون متصل کرده و همزمان از هر دو دستگاه استفاده کنید. ویژگی Picture in Picture به‌شما امکان می‌دهد تصاویر دو دستگاه را به‌طور همزمان روی تلویزیون نمایش دهید، به‌طوری که یکی از تصاویر در گوشه‌ای از صفحه قرار می‌گیرد. قابلیت Side by Side نیز تصاویر هر دو دستگاه را در دو طرف صفحه‌نمایش نشان می‌دهد.

کپی لینک

جمع‌بندی

تلویزیون QNED81 ال‌جی با قابلیت‌های هوش مصنوعی و امکاناتی که برای پشتیبانی از کنسول‌های نسل نهمی ارائه می‌دهد، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب‌ها برای گیمرها به‌حساب می‌آید. مدل ۷۵ اینچی تلویزیون در محدوده‌ی قیمت ۸۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌‌رسد؛ اما مدل‌های ۵۵ یا ۶۵ اینچی تلویزیون را می‌توان با مبالغ ۴۵ و ۶۵ میلیون تومان در بازار پیدا کرد.

باتوجه به اینکه مدل‌های QNED80 و QNED82 از لحاظ مشخصات فنی تقریباً مشابه تلویزیون QNED81 هستند، در صورت مشاهده‌ی این مدل‌ها با قیمت مناسب‌تر یا مشابه در بازار، می‌توانید آن‌ها را نیز برای خرید در نظر بگیرید.

نکات مثبت

  • پنل ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از AMD FreeSync
  • زاویه‌ی دید وسیع در مقایسه با پنل‌های VA
  • روشنایی SDR و HDR معقول
  • پنل ۱۰بیتی با رنگ‌های دقیق

نکات منفی

  • محدودیت‌های سیستم‌عامل webOS
  • وجود پدیده‌ی Blooming
  • کنتراست پایین
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات