تلویزیونهای سهبعدی احتمالا به بازار بازمیگردند
یک دهه پیش و قبل از آنکه 4K و HDR بهعنوان استاندارد و قابلیتهای پیشنیاز تلویزیون مطرح شوند، تلویزیونهای سهبعدی (3D) فرمانروای بازار بودند. در آن سالها، مدت زیادی از عرضهی محصولات تخت HD به بازار گذشته بود و البته، OLED هم فناوری دستنیافتنیای محسوب میشد.
اگر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ از نمایشگاههای مخصوص محصولات الکترونیکی بازدید میکردید، قطعاً با انواع محصولات در دستهبندی تلویزیونهای سهبعدی روبهرو میشدید. در آن سالها، تقریباً همهی تولیدکنندگان به فکر عرضهی چنین محصولاتی بودند و روزبهروز امکانات بیشتری به آنها اضافه میکردند. بهعلاوه، محصولات جانبی همچون پخشکنندههای بلوری 3D هم بهوفور عرضه میشدند و در هر نمایشگاه، خیل عظیمی از بازدیدکنندگان را مشاهده میکردیم که با عینکهای سهبعدی روبهروی تلویزیونهای مخصوص ایستادهاند.
کارشناسان سال ۲۰۱۶ را بهعنوان پایان انقلاب تلویزیونهای 3D عنوان میدانند. سامسونگ از اولین شرکتهایی بود که تولید چنین محصولاتی را متوقف کرد. امروزه نیز، تقریباً هیچ مدل جدیدی از محصولات سهبعدی را این شرکت کرهای تولید نمیکند.
آیا تلویزیون سهبعدی فناوری زودگذری بود؟ آیا موجی بهراه افتاده بود که سرنوشتی جز شکست نداشت؟ شاید این تصور تا حدودی برای تلویزیونهای سهبعدی قدیمی صحیح باشد و درمقابل، شاید فناوری سهبعدی جدید هولوگرافیک، فرصت مجددی به آن بخش از بازار بدهد. درواقع، هولوگرافیک احتمالاً توانایی جبران بخشی از ضعفهای تلویزیونهای قبلی را خواهد داشت.
شرکت لایت فیلد لبز (Light Field Labs) از فعالان پیشگام در صنعت نمایشگرهای هولوگرافیک محسوب میشود. آنها نمونهی اولیهای از نمایشگری با ابعاد ۴ در ۶ اینچ ساختهاند که توانایی نمایش تصاویر هولوگرافیک را روی هوا دارد. درحقیقت، کاربران برای نمایش تصاویر هولوگرافیک (هولوگرام) شرکت، به عینکهای اضافه نیازی ندارند. بهعلاوه، میتوان حتی با حرکت در زوایای گوناگون، تصویر هولوگرام را بهخوبی مشاهده کرد. قابلیتهای جدید قطعاً پیشرفتهای مهمی در مقایسه با تلویزیونهای 3D محسوب میشوند.
جان کارافین، مدیرعامل لایت فیلد لبز، برنامههایی جدی برای پیشرفت شرکتش دارد. این شرکت سایتهای تولیدی خود را آماده کرده است تا با ترکیب پنلهای متعدد، نمایشگرهای بزرگتری برای محتوای هولوگرافیک تولید کند. روش لایت فیلد لبز مشابه روشی است که برای ساخت پنلهای نمایشگر MicroLED هم استفاده میشود.
سرمایهگذاران زیادی با شرکت لایت فیلد لبز همکاری میکنند تا فناوری لازم برای ساخت نمایشگرهای بزرگ هولوگرافیک توسعه یابد. سرمایهگذاری آنها بیشازپیش تولید تلویزیونهای سهبعدی نسل جدید را به واقعیت نزدیک میکند. از میان شرکای مالی این شرکت میتوان به صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر رابرت بوش (RBVC) و Taiwania Capital اشاره کرد. اینگو رامشول، مدیر اجرایی RBVC، در مصاحبهای دربارهی سرمایهگذاری در لایت فیلد لبز میگوید:
فناوریهای مرتبط با نمایشگر هولوگرافیک فرصتهای کسبوکاری متعددی در بازارهای مصرفکننده و تجاری ایجاد میکنند. بهعنوان مثال، میتوان به سرگرمی و اطلاعرسانی با دادههای هولوگرافیک در خودروها اشاره کرد.
اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا میتوان برای لایت فیلد لبز در بازاری که دیگران در آن شکست خوردند، پیروزیای متصور شد؟ درواقع، تلاش برای فناوری سهبعدی بدون نیاز به عینکهای اضافی تلاش جدیدی محسوب نمیشود. بهعنوان مثال، توشیبا در سال ۲۰۱۱ برای ساخت چنین محصولاتی تلاش کرد. از دیگر بازیگران این حوزه میتوان به دالبی لبز و فیلیپس و حتی کارگردان مشهور هالیوودی، جیمز کامرون، اشاره کرد. از میان آنها دالبی لبز به موفقیت نسبی رسید و محصولات خود را حتی در بازار آمریکا عرضه کرد.
عرضهی نمایشگرهای هولوگرافیک بزرگ، مسئلهی مهم فناوری جدید خواهد بود
کارافین، بنیانگذار لایت فیلد لبز، قبلا شرکتی بهنام لیترو (Lytro) داشت که از فعالان جدی بازار محتوای تصویری محسوب میشد. لیترو دوربینی ساخته بود که نهتنها نور را بهوسیلهی لنزها ثبت میکرد؛ بلکه اطلاعات نور نیز به آن جذب میشد. عکسهایی که با لیترو ثبت میشدند، امکان تغییر فاصلهی کانونی را پس از ثبت به کاربر میدادند. چنین رویکردی اکنون در حالت پرترهی محصولاتی همچون آیفون دیده میشود؛ اما با آن دوربینها انعطافپذیرتر بود. در آن سالها، کارشناسان لب به تحسین محصول لیترو گشودند؛ ولی آن شرکت در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را متوقف کرد.
لایت فیلد لبز بهنوعی ادامهدهندهی راه لیترو محسوب میشود. فناوریای که در دوربینهای آن شرکت استفاده شده بود، امروزه تا حدودی در فناوریهای هولوگرافیک لایت فیلد لبز دیده میشود. شاید حتی بتوان فناوری سهبعدی موجود در شرکت جدید را مبتنیبر لیترو دانست. امروزه، تلویزیونهای سهبعدی هولوگرافیک در فهرست نیازهای کاربران از دنیای فناوری حضور ندارند. البته اگر لایت فیلد لبز بتواند محصول نهایی را با کیفیت نمونهی اولیهی معرفیشده در سال ۲۰۱۸ و حتی بهتر عرضه کند، احتمالاً تغییر سریع در روند بازار را شاهد خواهیم بود.
با وجود تمامی پیشرفتهایی که بازیگرانی همچون لایت فیلد لبز در فناوری سهبعدی هولوگرافیک ایجاد کردند، نمیتوان انتظار زودهنگامی از محصولات مخصوص مصرفکننده داشت و درحقیقت، احتمالاً سالها تا عرضهی اولین محصول نهایی فاصله داریم. کارافین در مصاحبهای هدف اولیهی شرکت خود را نفوذ به بازار نمایشگرهای LED بزرگ بیان کرد که پس از رسیدن به تولید انبوه، بهسمت آن حرکت میکند. او برنامهی اولیهی ورود به بازار را سال ۲۰۲۰ بیان کرد که پسازآن، بازار مصرفکننده را نیز هدف قرار میگیرد.
مسئلهی بزرگ لایت فیلد لبز را میتوان در تولید محتوایی خلاصه کرد که از قابلیت منحصربهفرد نمایشگرهای شرکت بهره ببرد. احتمالاً فیلمهای سهبعدی کنونی برای چنین مقصودی مناسب باشند؛ اما برای بهرهبرداری از حداکثر قابلیتها، قطعاً باید محتوای جدیدی تولید شود.
نظرات