اپل به دنبال همه‌گیر کردن فناوری واقعیت افزوده است

سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کمپانی اپل قصد دارد با سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید خود، استفاده از فناوری واقعیت افزوده را در بین کاربران گسترش دهد.
تبلیغات

اپل خود را برای فراگیر کردن فناوری واقعیت افزوده آماده می‌کند. این شرکت طی چند روز آینده سخت‌افزار و نرم افزار جدیدی معرفی خواهد کرد که امکاناتی مثل خرید مجازی آسان یا پخش ویدیو در محیط اتاق را به کاربران ارائه خواهند داد.

انتظار می‌رود در رویداد ۱۲ سپتامبر اپل، آیفون رده‌بالا و جدید این کمپانی به همراه سیستم دوربین دوگانه‌ی پشتی و سنسورهای سه‌بعدی معرفی شود. سنسورهای موجود در این گوشی هوشمند، تشخیص عمق را ارتقاء می‌دهند و تجربه‌ی واقعیت افزوده بهبودیافته‌ای به کاربران ارائه خواهند داد. سیستم عامل جدید موبایل اپل یعنی آی‌اواس ۱۱، پاییز امسال در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت؛ این نسخه قابلیت‌های واقعیت افزوده جدیدی ارائه خواهد داد که پیش‌نمایشی از آن‌ها را در ماه ژوئن دیده‌ایم. علاوه بر این انتظار می‌رود اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده‌ی جدید به‌زودی در اپ استور منتشر شوند. این نوع اپلیکیشن‌ها توسط شرکت‌هایی مثل AMC و IKEA Networks Inc توسعه داده خواهند شد؛ کمپانی‌هایی که امیدوار هستند از مزیت‌های فناوری واقعیت افزوده‌ی اپل نهایت بهره را ببرند.

مدیرعامل کمپانی اپل، تیم کوک، در ماه گذشته توضیحاتی در مورد فناوری واقعیت افزوده ارائه کرد. در بخشی از بیانه‌ی وی به این مورد اشاره شده که واقعیت افزوده یکی از موضوعات مهمی است که اپل از ابتدا آن را زیر نظر داشته تا فرصتی برای شروع حضور در این‌ حوزه به‌ دست آورد.

arkit

یکی از تحلیل‌گران شرکت تحقیقاتی مورگان استنلی به‌ نام کیتی  هابرتی، اعلام کرده است که اپل اضافه شدن فناوری واقعیت افزوده را عاملی برای ایجاد تحول در کسب و کار اپ استور می‌داند. با این تکنولوژی می‌توان تصاویر مجازی را از طریق نمایشگر یک گوشی‌ هوشمند یا دستگاه‌های دیگر با محیط واقعی اطراف ترکیب کرد.

اگر واقعیت افزوده‌ی اپل مورد توجه کاربران قرار بگیرد، قطعا میزان فروش گوشی‌های آیفون جدید اپل به دلیل بهره گرفتن از این فناوری افزایش خواهد یافت. این مورد همچنین می‌تواند تردیدهای رایج فعلی در مورد توانایی‌های اپل در نوآوری را از ذهن منتقدان پاک کند.

بسیاری از علاقمندان به حوزه‌ی واقعیت افزوده امیدوار هستند که اپل این فناوری را در بین کاربران گسترش دهد؛ به‌طوری‌که این تکنولوژی مشتریانی پیدا کند. با این حال برخی افراد نسبت به پتانسیل‌های این تکنولوژی در کوتاه مدت، کمی شک دارند.

یکی از شرکای تجاری سوپر ونچرز به‌نام مت ماینزنیکس، انتظار دارد اولین اپلیکیشن‌های سازگار با فناوری واقعیت افزوده‌ی اپل نوآوری کمی داشته باشند. سوپر ونچر یکی از شرکت‌هایی است که استارتاپ‌های مرتبط با فناوری واقعیت افزوده را شناسایی و با آن‌ها همکاری می‌کند. وی همچنین گفته است که پلتفرم توسعه واقعیت افزوده‌ی اپل موسوم به ARKit، محدودیت‌هایی دارد و علاوه بر این از نظر بسیاری مردم، قرار دادن گوشی در جلوی صورت برای ترکیب دنیای مجازی و واقعی کمی عجیب است.

ماینزنیکس می‌گوید مردم محدودیت‌های فناوری واقعیت افزوده‌ی ارائه‌شده در گوشی‌های هوشمند را واقعا درک نمی‌کنند و انتظارات بسیار زیادی از این تکنولوژی دارند. به عقیده‌ی وی، اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده تا اواخر سال آینده موفق به جلب توجه کاربران نخواهند شد؛ زیرا تا آن زمان قابلیت‌های ARKit با امکانات جدیدی آپدیت خواهد شد.

Pokemon GO

سال گذشته با انتشار بازی محبوب پوکمون گو، مشخص شد که فناوری واقعیت افزوده تا چه حد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در این بازی کاربران باید در دنیای واقعی، آیتم‌های مجازی را جستجو کنند. پوکمون گو از فناوری ردیابی موقعیت مکانی بهره می‌برد تا بدین ترتیب هیولاهای دیجیتال را در اطراف کاربران قرار دهد. البته باید اشاره کنیم که شور و اشتیاق اولیه‌ و بسیار بالای کاربران به این بازی پس از مدتی کوتاه کم‌رنگ‌ شد.

در عین حال، شرکت‌های دیگری مثل آلفابت گوگل، فیسبوک و شارپ سعی دارند در رقابت با اپل در حوزه‌ی واقعیت افزوده، این فناوری را به جلو پیش ببرند. گوگل اخیرا سیستم نرم‌افزاری واقعیت افزوده‌ی خود را معرفی کرده است. این سیستم ARCore نام دارد و هدف غول جستجو از توسعه‌ی آن، رقابت با سیستم واقعیت افزوده‌ی اپل است. افزون بر این، گفته شده که ۵۰۰ میلیون نفر از دارندگان آیفون، احتمالا مشتریان فناوری واقعیت افزوده‌ی اپل خواهد بود.

بری اونیل گفته است با توجه به این‌که شرکت تاچ‌ پرس موفق شده در حدود شش هفته یک اپلیکیشن واقعیت افزوده بر اساس کتاب کودک The Very Hungry Caterpillar تولید کند، به‌ نظر می‌رسد استفاده از ARKit بسیار آسان باشد. اگر نگاهی به سابقه‌ی اپل در پروژه‌های واقعیت افزوده‌ داشته باشیم، قطعا به این نکته پی خواهیم برد که این پروژه‌ها همگی ناموفق بوده‌اند و حالا به‌ نظر می‌رسد با ورود ARKit ،اپل این‌بار قدم محکمی در حوزه‌ی واقعیت افزوده برداشته است.

بر اساس اعلام ای‌مارکتر، انتظار می‌رود در سال جاری تقریبا ۴۰ میلیون کاربر آمریکایی در هر ماه حداقل یک‌ بار از فناوری واقعیت افزوده استفاده کنند. بدین ترتیب این آمار نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. ای‌مارکتر همچنین پیش‌بینی کرده است که تعداد کاربران واقعیت افزوده‌ در آمریکا، در سال ۲۰۱۹ به ۵۴ میلیون نفر خواهد رسید.

پلتفرم ARKit اپل همچنین این امید را در خرده‌فروشی‌ها به وجود آورده است که از این فناوری برای کمک به خریداران آنلاین بهره ببرند؛ به‌نحوی که افراد بتوانند پیش از خرید، دید بهتری از محصولات به‌دست آورند. فروشگاه مبلمان سوئدی آیکیا یک اپلیکیشن منتشر کرده است که در آن بیش از ۲۰۰۰ محصول وجود دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از این اپ، محصولات این فروشگاه را به‌طور مجازی در فضای خانه یا محیط کار خود قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند که ابعاد و ظاهر محصول مورد نظر با نیازهای آن‌ها همخوانی داشته باشد. تصاویر مجازی ارائه‌شده از محصولات در این اپلیکیشن به اندازه‌ای واقعی هستند که کاربران بتوانند با دقت آن‌ها را در محیط مورد نظر قرار بدهند و آن را از زاویه‌های مختلف مشاهده کنند.

مایکل والدسگارد، یکی از مدیران اجرای آیکیا، در توضیح این فناوری می‌گوید: «ما در حال نزدیک شدن به مرز تخیل برای فروشندگان هستیم.»

پلتفرم واقعیت افزوده‌ی اپل همچنین قابلیت‌های مرتبط با بازی‌های موبایل مثل پوکمون گو را گسترش خواهد داد. AMC هم‌اکنون در حال توسعه‌ی اپلیکیشن واکینگ‌دد است؛ این اپ، زامبی‌های مجازی را به دنیای واقعی خواهد آورد. توسعه‌دهندگان دیگر از جمله فوود نتورک و گیفی نیز اپلیکیشن‌های اجتماعی خود را برای اشتراک‌گذاری تصاویر کیک‌ها یا تصاویر متحرک خوراکی‌های تازه منتشر کرده‌اند.

اپل از وضعیت فعلی فناوری مورد بحث چندان راضی نیست و در آینده، عینکی را معرفی خواهد کرد که به‌‌جای گوشی‌ هوشمند، تکنولوژی واقعیت افزوده را در جلوی صورت کاربران ارائه خواهد داد. ماینزنیکس همچنین اعلام کرده است که سه سال تا معرفی عینک واقعیت افزوده‌ی اپل فاصله داریم؛ زیرا در حال حاضر امکان استفاده از سنسورها و الگوریتم‌های ارائه‌شده در پلتفرم ARKit در عینک‌ها وجود ندارد. اپل تا به این لحظه از بیان هرگونه جزئیات در این مورد خودداری کرده است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اپل واقعا می‌تواند فناوری واقعیت افزوده در بین عموم کاربران گسترش دهد و آن را وارد مرحله‌ای جدید کند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات