واقعیتهای مجازی و افزوده با سهبعدیسازی تصاویر دوبعدی جذابتر میشوند
گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در ماه اول سال جاری میلادی، روشی تجربی رونمایی کردند که شخصیتها و جسمها را از عکسهای دوبعدی میبُرد و پس از تبدیل به تصاویر سهبعدی، با بهرهگیری از فناوری واقعیت افزوده، آنها را به نوعی زنده میکند. روش کشفشده با نام Photo Wake-Up معرفی شد و میتوان آن را روی عکسهای معمولی و پوستر و حتی آثار هنری گرافیتی اجرا کرد. تصور کنید با فناوری اینچنینی میتوان تصویری دوبعدی از شخصیتی کارتونی را در دنیای واقعی زنده کرد؛ مدلی که حرکت میکند و میپرد.
گروه تحقیقاتی در مصاحبهای با MIT Technology Review در دسامبر۲۰۱۸ گفتند:
اعتقاد داریم روش جدید نهتنها ابزارهای جدیدی به کاربران میدهد تا از تصاویر لذت ببرند و با آنها ارتباط برقرار کنند؛ بلکه راههایی جدید در مسیر ساخت مدلسازی افراد و شخصیتها با استفاده از عکسهای عادی پیش روی ما قرار میدهد.
ایدهی ساخت مدلهای سهبعدی از تصاویر دوبعدی آنچنان جدید نیست. گروه تحقیقات بازسازی تصاویر سهبعدی در دانشگاه استنفورد از یک دهه پیش روی چنین طرحی کار میکردند. البته، امروز بهترین فرصت برای توسعهی آن فناوری است و نیازها به آن نیز در اوج قرار دارد. نیاز مذکور بهدلیل کمبود محتوای دردسترس برای صنایع جوان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ایجاد شد.
توسعهی ابزارهای مدلسازی سهبعدی
درحالحاضر، اکثر مدلهای سهبعدی موردنیاز برای فناوریهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را متخصصان هنر سهبعدی تولید میکنند. آن مدلها به زمان و هزینهی هنگفتی نیاز دارند و قابلیت مقیاسپذیریشان نیز کمتر است. بهعلاوه، مشکل کمبود نیروی متخصص برای ساخت مدلها نیز وجود دارد که حتی با رشد سریع اقتصاد گیگ هم جبران نشد. بههمیندلیل، مخازن مدلهای سهبعدی در اینترنت همچون Sketchfab شهرت بسیاری در بین کاربران دارند. در آن مخازن، هنرمندان میتوانند محتوای سهبعدی مرتبط با فناوریهای واقعیت افزوده و مجازی را منتشر کنند و بهاشتراک بگذارند و درنتیجه، نمونههای جدید نیز در آن پیدا کنند.
با وجود تمام ابزارهای موجود، هنوز جامعهی فعال در فناوریهای فوق باید نیاز و وابستگی خود را به نیروی انسانی کاهش دهد و از فناوریهای اتوماسیونی استفاده کند؛ فناوریهایی که تبدیل مدلهای دوبعدی به نمونههای سهبعدی موردنیاز در محیطهای مجازی و واقعیت افزوده را با سرعت بیشتری انجام دهند.
جان مایکل ترسلر، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Trnio، دربارهی مدلسازی برای واقعیت مجازی میگوید:
تولیدکنندگان محتوا برای ساختن جهانهای مجازی عمیق ترکیبی از چندین روش و نرمافزار را بهکار میگیرند. برخی هنرمندان از فناوریهای فتوگرامتری استفاده میکنند تا نمونهای اولیه از شیئی بسازند. سپس، از آن بهعنوان نقطهی شروع استفاده و با تغییر جزئیات، مدل نهایی را برای محیطهای AR و VR آماده میکنند.
اسکنرهای سهبعدی اکنون فقط ابزار سرعتبخشیدن به تولید محتوا هستند
فتوگرامتری نوعی فناوری اسکن سهبعدی است که به ثبت تصویر حجمی (Volumetric Capture) در بحث کیفیت خروجی درحالپیشرفت شبیه است و بهمرور، زمانهای موردنیاز برای تولید نمونههای نهایی را کاهش میدهند. درنتیجهی پیشرفت آنها، اسکن کامل دنیای واقعی و واردکردن آن در محیطهای مجازی بهمرور آسانتر میشود. همین فناوریها ترس تولید فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده را هم برای بازیگران کنونی و هم علاقهمندان به ورود به این حوزهها کمتر میکند.
Threedy.ai
چارلز کریر، بنیانگذار و مدیرکل شرکت Scandy در نیواورئلانز، دربارهی تولید محتوای حرفهای سهبعدی میگوید:
بهباور من، اکثر تولیدکنندگان محتوا بهدلیل دردسترسنبودن ابزارهای لازم، از ورود به صنعت محتوای سهبعدی خودداری میکنند. درواقع، تقریبا تمامی محتوایی که امروز تولید میشوند، در دستهبندی دوبعدی قرار دارند؛ چون تولیدکنندگان محتوا دسترسی و تجربهی لازم را درزمینهی ابزارهای دوبعدی دراختیار دارند. مهمترین ابزار دردسترس نیز دوربینهای گوشیهای هوشمند است.اگر به همین هنرمندان کنونی خلاق اسنپچت و اینستاگرام و یوتیوب ابزارهای لازم برای تولید محتوای سهبعدی و نیز پلتفرمی برای ارتباط با مشتریان را بدهیم، قطعا انفجاری در تولید محتوای سهبعدی رخ خواهد داد.
با وجود امیدوارکنندهبودن فناوری اسکن سهبعدی، هنوز بهنظر نمیرسد ابزارهای آن بهسرعت دردسترس تولیدکنندگان محتوا قرار گیرد. درواقع، نمیتوان راهکاری سریع پیدا کرد که از طرف آن فناوریها با هدف جبران کمبود محتوای سهبعدی در صنایع موردنیاز اجرا شود. دلیل اصلی نیز آن است که بازار مصرفکننده و تجاری توجه کمی به آن حوزه میکند. درنتیجه، نیاز به تولید و تکرار محتوای AR و VR بهاندازهی نیاز و مصرف محتوای دوبعدی نیست.
تبدیل محتوای دوبعدی به سهبعدی
ابزارهای تبدیل محتوای دوبعدی به سهبعدی مانند Photo Wake-Up میتوانند تقریبا تمامی مؤلفهها و عکسها و کتابخانههای دوبعدی موجود را برای استفاده در فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به مدلهای سهبعدی تبدیل کنند. استفاده از آن ابزارها حتی فرایندهای اتوماسیون را نیز به تولید محتوا اضافه میکند که دستاوردهای درخورتوجهی خواهد داشت. آن روشها نهتنها صنعت جدید را بهسمت بازارهای مصرفکننده پیش میبرد؛ بلکه مقیاسپذیری سریع و انفجاری آن را نیز بههمراه خواهد داشت.
Photo Wake-Up
فضای خردهفروشی در حوزهی واقعیت افزوده اولین محلی است که روشهای مدرن تبدیل محتوا به آن ورود پیدا خواهند کرد. برای پاسخ به نیاز مذکور گروهی از کارآفرینان بازنشستهی غولهایی همچون اپل و فیسبوک و پیپال، شرکتی بهنام Threedy.ai تشکیل دادهاند که با هدف تأمین همان محتوای موردنیاز سهبعدی فعالیت میکند.
نیما سرشار، همبنیانگذار و مدیرعامل Threedy.ai، دربارهی مأموریت شرکت خود میگوید:
شاید تصور کنید تولیدکنندگان محصولات مختلف مدلهای سهبعدی را در جایی نگهداری میکنند. واقعیت آن است که حتی اگر به فایلهای CAD آنها نیز دسترسی داشته باشیم، تنها میتوانیم از آنها برای تولید مشهای سهبعدی استفاده کنیم؛ مشهایی که ساختار یا مادهی خاصی برای آنها ایجاد نشده است.مدل مشخص و منسجمی برای مسیر تولید مدل در فضای واقعیت افزوده وجود ندارد. بهعلاوه، در فضایی که بیش از ۶ توزیعکنندهی اصلی فایلهای CAD و بیش از ۱۴ فرمت فایل برای آنها داریم، توسعهی چنین مسیری آسان هم نخواهد بود. درنتیجه، اکنون برای نهاییسازی طرحها و اضافهکردن بافت و مواد به آنها، صنعتی مستقل با نیازهای فراوان ایجاد شده است.
با تبدیل محتوای دوبعدی به سهبعدی، سرعت رشد AR و VR در بازار هم افزایش مییابد
بهعنوان مثالی از بازیگران صنعت واقعیت افزوده، میتوان Houzz AR را نام برد که قابلیت بررسی مبلمان در خانه را به کاربر ارائه میدهد. میتوان با استفاده از آن سرویس، مناسببودن طراحی و ابعاد و رنگ انواع مبلمان را در محیط خانه بررسی کرد. مشکل اصلی آن است که حتی اپلیکیشنهای پیشگام این حوزه همچون Houzz و Wayfair و OverStock نیز فقط برای درصد کمی از محصولات مدلهای سهبعدی دارند. بهعنوان مثال، Houzz، تنها مدل سهبعدی، ۳ درصد از دستهبندی مبلمان نهارخوری خود را در اپلیکیشن ارائه میدهد.
سرشار میگوید آنها قصد دارند شرکت خود را به سرویسی شبیه به Getty Images برای مدلهای سهبعدی تبدیل کنند. شاید آنها به مخزنی از مدلهای سهبعدی تبدیل شوند که برای هر آیتم موجود در آمازون، مدل اختصاصی دارند.
اولین محصول شرکت سرشار Threedy Convert نام دارد که تصاویر دوبعدی لوازمخانگی و مبلمان را دریافت و آنها را به مدلهای سهبعدی باکیفیت تبدیل میکند. آنها از الگوریتمهای یادگیری عمیق و هندسهی کامپیوتری اختصاصی خود برای آن مقصود استفاده میکنند. فناوری بهکاررفتهی آنها را میتوان بسیار سریع روی دستهی خاصی از محصولات اجرا کرد و قیمت آن نیز تقریبا نصف روشهای مرسوم تولید روشهای کنونی خواهد بود.
درنهایت، میتوان گفت اضافهشدن فناوریهای جدید به مسیر تولید محتوا برای محصولات AR و VR در زمان مناسبی درحالوقوع است. بهعقیدهی کارشناسان، امسال میتواند نقطهی اوجگیری آن فناوریها باشد و ظهور روشهای جدید برای بهبود محتوا، دقیقا به آن اوجگیری کمک میکند.
نظرات