تمرکز روی گوشیهای تاشو احتمالا سامسونگ را در رقابت ساخت هدستهای واقعیت افزوده عقب خواهد انداخت
اگر اخبار را دنبال کرده باشید، قطعاً میدانید که مدتی است اخبار و شایعات دنیای متاورس بیش از هر زمان دیگری شنیده میشوند؛ دنیایی خیالی که درمقابل گسترهی دید کاربر ایجاد و آن را در خود غرق میکند. درواقع، مهمترین تکنولوژی نهفته در متاورس واقعیت مجازی (VR) یا زیرشاختههای آن همچون واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت ترکیبی (MR) خواهد بود.
بهنظر میرسد که جاهطلبی بعدی اپل ورود به این حوزه خواهد بود و شواهدی وجود دارد که به این موضوع رنگوبوی حقیقت میبخشد. در سالیان اخیر، کوپرتینوییها مهندسان بیشماری از شرکت اچتیسی، سونی، فیسبوک، مایکروسافت و... استخدام کردهاند که گمان میرود همگی در تیم واقعیت افزوده این شرکت در حال کار روی نخستین دستگاههای HMD (نصبشده-روی-سر) این شرکت مبتنیبر فناوری AR و VR هستند.
بااینحال، بهنظر میرسد که سامسونگ سیاست متفاوتی در پیش گرفته است و ظاهراً تولید گوشیهای هوشمند تاشو را در اولویت قرار داده و روی آیندهی آنها شرطبندی کرده است. گفته میشود دلیل غول کرهای صنعت فناوری این است که ساخت گوشیهای تاشو ریسک کمتری بهدنبال دارد و این شرکت بخت موفقت بیشتری در این زمینه دارد. درحقیقت، جاهطلبی سامسونگ کاملاً متفاوت از اپل است؛ چراکه شنیدهها حاکی از آن است که اپل در چشمانداز بلندمدت خود قصد دارد تا اوایل دههی آینده هدست یا عینگهای واقعیت افزوده را بهکلی جایگزین گوشیهای آیفون کند.
دیگر رقبای سامسونگ نظیر متا، مایکروسافت، سونی و تا حدی کوالکام نیز سرمایهگذاری هنگفتی در این زمینه انجام دادهاند؛ بهطوریکه فیسبوک نیز بدنامی خود در پوشش دنیای متاورس پنهان کرده و نامش را به «متا» تغییر داده است و با پیشنهاد حقوقهای هنگفت در حال جذب کهنهکاران این صنعت است. با این تفاسیر، شاید بیراه نباشد که بگوییم سامسونگ از قافله عقب افتاده است.
این احتمال نیز وجود دارد که سامسونگ در سکوت خبری و در شرایط آزمایشگاهی روند ساخت هدستهایش را دنبال کند. تحلیلگری به نام کیم گوانگ سو معتقد است که سامسونگ باید به محصولات تاشو پایبند باشد؛ زیرا این شرکت بهتنهایی گزینههای محدودی بری ساخت دستگاههای HMD دراختیار دارد. بهعبارتدیگر، شرکتهای بزرگ فناوری بهجای تمرکز روی محصول سختافزاری خاص، روی ساخت پلتفرم تمرکز میکنند.
گوگل سیستمعامل اندروید را دارد و مایکروسافت با ایکس باکس و سونی با پلیاستیشن در صنعت گیمینگ فرمانروایی میکنند؛ بنابراین، بهراحتی میتوانند برای دستگاه XR (واقعیت گسترده) خود بازاریابی کنند. این در حالی است که سامسونگ از این ویژگی برخوردار نیست؛ ازاینرو، ساخت چنین محصولی میتواند بسیار پرریسک باشد. بهزبان ساده، قطعاً هدست سامسونگ به سیستمعامل و برنامه و حتی بازی احتیاج خواهد داشت و سامسونگ قطعاً باید با شرکتهای ثالث در گرفتن مجوزهای لازم همکاری کند که بسیار دشوار خواهد بود.
بنابراین، حتی اگر سامسونگ محصولاتی با تمرکز بر واقعیت افزوده بسازد، این شرکت فاقد محتوا و پلتفرم برای ایجاد اکوسیستم متاورس است؛ اما چشمپوشی روی آینده و درآمد هنگفت این بازار نیز قابل صرفنظرکردنی نیست. طبق آمار، فروش هدستهای واقعیت افزوده واقعیت مجازی و دستگاههای مرتبط میتوانند درمجموع تا سال ۲۰۲۴ به بالغبر ۷۰ میلیون دستگاه برسد که ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد را روانهی شرکتها خواهد کرد.
برای ماندن در رقابت با شرکتهایی مانند اپل، سامسونگ باید شریکی در این زمینه پیدا کند که سالها تجربه در زمینهی محتوا و پلتفرم داشته باشد. برای مثال، مایکروسافت و کوالکام چنین مشارکتی را ایجاد کردهاند؛ بنابراین، دلیلی وجود ندارد که سامسونگ نتواند این کار را تکرار کند و شاید بتواند شریک قابلی برای گوگل باشد.
سامسونگ سهم بازار بینظیری در تجارت گوشیهای هوشمند تاشو دارد؛ اما بهواقع بدیندلیل است که اپل هنوز وارد بازار گوشیهای تاشو نشده است. بهگفتهی مینگچی کو، اپل بهدلیل اکوسیستم خود میتواند در سال حداکثر ۲۰ میلیون دستگاه آیفون تاشو بفروشد که بهطور چشمگیری بیشتر از فروش گوشیهای تاشو سامسونگ است.
بههرحال، باید منتظر بمانیم و ببینم سامسونگ در آینده چه تصمیمی درقبال ورود به دنیای متاورس خواهد گرفت و آیا میتواند مانند بازار گوشیهای هوشمند به یکی از بازیگران اصلی در ساخت هدستهای AR و VR تبدیل شود.