نایکی فروشگاهی اختصاصی برای فروش کفش مجازی راهاندازی کرد
نایکی، برند معروف کفش و لوازم ورزشی، فروشگاهی آنلاین و پلتفرمی معاملاتی برای کفشهای ورزشی مجازی راهاندازی کرده است. در ماههای اخیر، اعضای هیئتمدیرهی نایکی توجه بیشتری به حوزهی متاورس نشان دادهاند و بهنظر میرسد این برند برنامههای بزرگی برای حضور در دنیای مجازی دارد.
بهنوشتهی بلومبرگ، بزرگترین تولیدکنندهی پوشاک ورزشی در دنیا گفته است که محصولات مجازی اختصاصی را در پلتفرم «داتسووش» (Swoosh.) دردسترس خریداران قرار میدهد. کاربران میتوانند محصولات مدنظرشان را بخرند یا در این پلتفرم بهنمایش بگذارند.
نایکی میگوید شماری از محصولات مجازی فروشگاه داتسووش دسترسی به آیتمهای فیزیکی را ممکن میکنند و برخی از آنها در بازیهای ویدئویی کاربردی خواهند بود. ثبتنام در فروشگاه داتسووش نایکی از ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) شروع میشود.
رون فرس، رئیس برند Nike Virtual Studios، در مصاحبهای میگوید: «در حال ورود به مرحلهی آزمونوخطا هستیم. هنوز بهطورکامل نمیدانیم که مشتریان با محصولات مجازی چه رفتاری خواهندکرد.»
نایکی فعلاً روی شناساندن محصولات مجازی به مشتریان متمرکز است و بهزودی رویدادهایی در ۶ شهر آمریکا برگزار میکند تا نحوهی کار با Web3 و فناوری بلاکچین را به طرفدارانش آموزش دهد. قیمت تمامی محصولات به دلار آمریکا خواهد بود تا میزان نوسان قیمت کاهش یابد و خریداران جدید با روند تهیهی محصول ناآشنا نباشند.
اولین مجموعه از محصولات مجازی نایکی در ژانویهی ۲۰۲۳ (دی و بهمن ۱۴۰۱) دردسترس قرار میگیرد. کاربران بعداً خواهند توانست کیفهای پول دیجیتال خود را به پلتفرم نایکی متصل کنند تا امکان انتقال آیتمها به سایر بازارگاهها فراهم شود.
تعدادی از ورزشکارانی که با نایکی قرارداد امضا کردهاند، ویترین فروشگاهیِ اختصاصی خواهند داشت. تولیدکنندگان نیز میتوانند در همکاری با نایکی محصول بسازند و بخشی از درآمد حاصل از فروش را بهجیب بزنند. در یک سال اخیر، نایکی سرمایهگذاری در حوزهی متاورس را شروع کرده است و اکنون تیم طراحی مجزایی برای پوشاک دیجیتالی دارد.
در سال ۲۰۲۱، نایکی ثبت علامت تجاری کالاهای دیجیتالی را شروع و دنیای مجازی اختصاصی در Roblox باز کرد. همچنین، این شرکت از خرید RTFKT، سازندهی کفشهای ورزشی مجازی، خبر داد.
تلاشهای نایکی فعلاً جواب داده است. براساس دادههای مؤسسهی Dune Analytics، نایکی توانسته است ازطریق فروش NFT تقریباً ۲۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند و با اختلاف زیاد از رقبایی نظیر آدیداس و گوچی و دولچهگابانا پیشی بگیرد.