همزمان‌با ورود اپل به حوزه واقعیت مجازی، ویندوز از این بازار خارج شد

جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
عینک واقعیت مجازی مایکروسافت هلولنز۲ با پس‌زمینه‌ای آبی
مایکروسافت پلتفرم Windows Mixed Reality خود را متوقف و اعلام کرد که «واقعیت ترکیبی ویندوز» را منسوخ می‌کند.
تبلیغات

کار واقعیت ترکیبی ویندوز (Windows Mixed Reality) دیگر تمام شده است. مایکروسافت در به‌روزرسانی فهرستی از ویژگی‌های منسوخ‌شده، سرویس واقعیت ترکیبی ویندوز را به همراه برنامه‌ی Mixed Reality Portal و نسخه‌ی Steam VR واقعیت ترکیبی ویندوز اضافه کرد.

مایکروسافت می‌گوید که واقعیت ترکیبی ویندوز در نسخه‌ی بعدی حضور نخواهد داشت. غول ردموندی برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ واقعیت ترکیبی ویندوز را به عنوان بخشی از تلاش خود برای رقابت با رقبای واقعیت مجازی مانند HTC و Oculus (که به متا ملحق شد) معرفی کرد.

واقعیت ترکیبی ویندوز به عنوان درگاه وب‌محور برای بازی‌ها، برنامه‌ها و سایر تجربیات در فضای واقعیت مجازی عمل می‌کرد. علاوه بر مایکروسافت هولولنز، شرکت‌های دیگری از جمله ایسر، دل، لنوو، ایسوس، اچ‌پی و سامسونگ، هدست‌های واقعیت ترکیبی را با پلتفرم مایکروسافت سازگار کرده‌اند.

ظاهراً تولید هدست هولولنز ۲ که برای سازمان‌ها طراحی شده است، فعلاً متوقف نمی‌شود. مایکروسافت در اوایل سال جاری ارتقاء رایگان به ویندوز ۱۱ و چندین ویژگی دیگر را برای هدست ۳٬۵۰۰ دلاری خود اضافه کرده بود.

این تغییر رویه‌ی مایکروسافت درحالی‌که اپل به تازگی به این حوزه ورود کرده است، در نوع خود جالب است. اپل همین اواخر به حوزه‌ی واقعیت مجازی و به‌طور کلی واقعیت ترکیبی ورود کرده است.

احتمال می‌رود اواخر بهمن اولین هدست واقعیت مچازی اپل عرضه شود. اپل برخلاف هولولنز ۲، هدستش را برای مشتری‌های عادی عرضه می‌کند. قیمت هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو ۳٬۵۰۰ دلار خواهد بود.

مایکروسافت به تدریج میزان فعالیت بخش واقعیت مجازی خود را کاهش داده است. الکس کیپمن، رئیس هولولنز، سال گذشته به دلیل اتهامات سوء رفتار جنسی، این شرکت را ترک کرد. مایکروسافت اوایل سال ۲۰۲۳، ۱۰ هزار نیرو را تعدیل کرد که در بین آن‌ها، کارکنان پروژه‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت نیز وجود داشتند.

با وجود این، مایکروسافت همچنان روی سایر برنامه‌های VR تمرکز می‌کند، مانند برنامه Microsoft Mesh که به زودی به همکاران اجازه می‌دهد در یک فضای مجازی بدون هدست ملاقات کنند. مایکروسافت همچنین به کاربران Quest اجازه‌ی دسترسی به برنامه‌های آفیس و پلتفرم Xbox Cloud Gaming خود را از طریق مشارکت با Meta داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات