سلطه اپل واچ بر بازار ساعتهای هوشمند همچنان ادامه دارد
اپل واچ هنوز هم در بازار ساعتهای هوشمند جهانی سلطنت میکند و با اختلاف زیادی نسبت به رقبای خود برتری دارد. اپل چند سالی است که از موقعیت خود در صدر بازار ساعتهای هوشمند لذت میبرد و در سال ۲۰۲۱ نیز این پیشتازی را حفظ کرد. بهنقل از appleinsider و براساس تجزیه و تحلیل شرکت Counterpoint Research، اپل همچنان نیز نقشآفرین اصلی بازار است و بیشترین فروش را در میان فروشندگان ساعت هوشمند دارد.
طبق گزارش، اپل در سال ۲۰۲۱ جایگاه اصلی خود را در فهرست ۹ برند برتر اسمارت واچ از نظر Counterpoint براساس سهم فروش حفظ کرد. اپل با سهم ۳۰٫۱ درصدی بسیار جلوتر از رقبای خود است و نزدیکترین رقیب آن سامسونگ با ۱۰٫۲ درصد است که پس از آن هواوی با ۷٫۷ درصد قرار دارد.
اپل در سال ۲۰۲۰، سهم ۳۲٫۹ درصدی در بازار داشت که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهشی جزئی را تجربه کرده است. با اینکه بازار جهانی ساعتهای هوشمند بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ رشد ۲۴ درصدی داشته، رقابت تشدیدشده به کاهش سه درصدی سهم اپل منجر شد.
با وجود افت مختصر سهم بازار، متوسط قیمت فروش اپل برای اپل واچ بدون عرضهی اپل واچ SE در سال ۲۰۲۱، سه درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرد. بهدلیل این افزایش، کانترپوینت اعلام کرد که اپل نیمی از کل درآمد بازار را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است.
یکی از دلایل رشد بازار ساعتهای هوشمند در سال ۲۰۲۱، گسترش بازار هند است. با اینکه هند در سال ۲۰۲۰ فقط سه درصد از بازار را به خود اختصاص داده بود، اکنون در مجموع نزدیک به ده درصد سهم بازار را دراختیار دارد. از طرفی دیگر، تقاضای زیاد برای ساعتهای هوشمند زیر ۱۰۰ دلار نیز بهعنوان یک عامل رشد ذکر شده است.
سوجونگ لیم، معاون عملیاتی گفت: «رشد خوب بازار جهانی ساعتهای هوشمند در سال ۲۰۲۱ به خودی خود معنادار است و ما را به رشد آینده امیدوار میکند. این پوشیدنیها با توانایی نظارت بر پارامترهای سلامتی مانند فشار خون، ECG و محاسبه سطح اکسیژن خون (SPO2) محبوبتر شدهاند.»
لیم همچنین پیشنهاد میکند که اگر ساعتهای هوشمند بیشتری از اتصال سلولی (cellular connectivity) پشتیبانی کنند، جذابیت آنها بهعنوان دستگاههای پوشیدنی مستقل افزایش پیدا میکند. اپل واچ درحالحاضر با یک مدل سلولار دردسترس است، بنابراین به نظر میرسد این تفسیر عمدتاً متوجه رقبای بازار اپل باشد.