در آستانه معرفی گلکسی‌واچ اولترا؛ مروری بر سیر تکامل ساعت‌های هوشمند سامسونگ

سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
مطالعه 8 دقیقه
شارژ گلکسی واچ ۶ کلاسیک با گوشی سامسونگ
در آستانه‌ی رونمایی از گلکسی واچ اولترا، حدود یک دهه فعالیت سامسونگ در حوزه‌ی ساعت‌های هوشمند را مرور می‌کنیم.
تبلیغات

ساعت‌های هوشمند در سال‌های اخیر محبوب‌تر شده‌اند؛ اما شاید بتوان معرفی اولین اپل واچ در سال ۲۰۱۵ را نقطه‌ی عطفی برای این گجت‌های پوشیدنی دانست. سامسونگ از سال ۲۰۱۳ با معرفی Galaxy Gear وارد این حوزه شد و در هر نسل تلاش کرد تا کیفیت و کاربرد ساعت‌های هوشمند را بهتر کند.

سامسونگ فردا (۲۰ تیر ۱۴۰۳) در پاریس رویداد آنپکد را برگزار خواهد کرد؛ رویدادی که نه‌تنها محفل رونمایی از گوشی‌های تاشدنی جدید، بلکه محلی برای معرفی نسل جدید ساعت هوشمند سامسونگ یعنی گلکسی واچ ۷ و اولین نسل گلکسی واچ اولترا هم خواهد بود.

بیمه موبایل ازکی

در مقاله‌ی پیش‌ رو تاریخچه و سیر تکامل ساعت‌های هوشمند سامسونگ را بررسی و انتظاراتمان از ساعت‌های جدید شرکت کره‌ای را مرور می‌کنیم.

گلکسی گیر

رنگ‌بندی ساعت هوشمند سامسونگ گیر
Samsung

در سپتامبر ۲۰۱۳ (شهریور و مهر ۱۳۹۲)، سامسونگ ساعت هوشمند Galaxy Gear را رونمایی کرد. این پوشیدنی در مدل ۴۱٫۴ میلی‌متری عرضه شد که به کاربران امکان برقراری تماس، زمان‌بندی رویدادها، تنظیم آلارم و بررسی وضعیت آب‌و‌هوا را می‌داد.

به لطف دوربین ۱٫۹ مگاپیکسلی متصل به بند و قابلیت Memographer، می‌توانستید بدون نیاز به گوشی، عکس و فیلم‌های کوتاه بگیرید. گلکسی گیر به‌نوعی زمینه‌ساز ظهور نسل جدیدی از ساعت‌های هوشمند شد.

سامسونگ گیر ۲

سامسونگ گیر ۲ نمای جلو و رنگ‌بندی
Samsung

سامسونگ در فوریه‌ی ۲۰۱۴ (بهمن و اسفند ۱۳۹۲) نسل دوم ساعت هوشمند خود یعنی Gear 2 را عرضه کرد. این دستگاه نسبت به نسل قبلی سبک‌تر و باریک‌تر بود، باتری آن دوام بیشتری داشت و از قابلیت‌های بیشتری برخوردار بود و می‌شد بدون نیاز به گوشی از همه‌ی آن قابلیت‌ها استفاده کرد.

سامسونگ گیر ۲، حسگر ضربان قلب داشت و کاربران می‌توانستند به‌صورت لحظه‌ای تمرینات خود را بررسی یا به‌لطف فضای ذخیره‌سازی، ساعت را به یک پخش‌کننده‌ی موسیقی مستقل تبدیل کنند. در همین حال مدل Samsung Gear 2 Neo با همان امکانات Gear 2 به‌جز دوربین معرفی شد.

سامسونگ گیر S

ساعت گیر اس 2 سامسونگ

سامسونگ در سال ۲۰۱۴ ساعت هوشمند Gear S را عرضه کرد. این اولین ساعت هوشمند سامسونگ بود که از نمایشگر بزرگ و خمیده‌ی اولد (با نام تجاری Super AMOLED) بهره می‌بُرد که دور مچ کاربر می‌پیچید و از فناوری‌های 3G و وای‌فای بدون نیاز به اتصال به گوشی پشتیبانی می‌کرد.

گلکسی Gear S2 در سال ۲۰۱۵، اولین ساعت هوشمند سامسونگ با نمایشگر دایره‌ای و دکمه‌ی چرخان بود که اکنون به‌عنوان یک ویژگی بارز در سری گلکسی واچ کلاسیک شناخته می‌شود.

سامسونگ گیر S3

Gear S3 / گیر اس ۳

سال ۲۰۱۶، سامسونگ ساعت هوشمند Gear S3 را با طراحی ظریف الهام‌گرفته از ساعت‌های سنتی و قابلیت‌های کاربردی‌تر عرضه کرد.

قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن به‌لطف پنل اولد که از ۱۶ میلیون رنگ پشتیبانی می‌کرد، به‌طور مداوم زمان را روی ساعت نشان می‌داد. گیر S3 با داشتن اسپیکر و میکروفون داخلی، امکان برقراری تماس با اسپیکر بدون نیاز به هدفون بلوتوثی را فراهم کرد. از طرفی، GPS به کاربران کمک می‌کرد تا بدون نیاز به گوشی، سابقه‌ی تمرینات خود را ثبت یا مسیرها را روی نقشه‌ بررسی کنند.

سامسونگ گیر اسپرت

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

آخرین مدل از سری گیر سامسونگ، یعنی Gear Sport، با طراحی جذاب‌تر در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این ساعت با داشتن مقاومت در برابر آب تا فشار پنج اتمسفر (5ATM)، می‌توانست در هنگام شنا کردن استفاده شود. قابلیت‌های بهبودیافته‌ی مقاومت در برابر آب شامل حالت Water lock از لمس ناخواسته‌ی نمایشگر در جریان‌ شدید آب جلوگیری می‌کرد.

گلکسی واچ

رنگ‌بندی گلکسی واچ سامسونگ
Samsung

در آگوست ۲۰۱۸ (مرداد و شهریور ۱۳۹۷)، سری گلکسی واچ متولد شد. اولین نسل گلکسی واچ قابلیت‌هایی همچون ردیاب سلامتی، دستیار صوتی، لوازم جانبی جذاب‌تری داشت.

گلکسی واچ آغازگر نسلی کاملاً جدید از ساعت‌های هوشمند سامسونگ بود

برای بهبود تجربه‌ی کاربری و حفظ الگوی طراحی نسل‌های قبلی، گلکسی واچ همچنان حاشیه‌ی دایره‌ایِ خاص مدل‌های قبلی را حفظ کرد، اما سامسونگ برای اولین بار، زنگ و صدای تیک‌تاک عقربه‌ی ثانیه‌شمار را به آن اضافه کرد.

گلکسی واچ با سه رنگ و در مدل‌های ۴۲ و ۴۶ میلی‌متری در دسترس بود و برای ارتقاء سلامتی و تندرستی کاربران، قابلیت‌هایی برای مدیریت استرس و مدیریت خواب ارائه می‌داد. کاربران می‌توانستند سابقه‌ی تمرینات خود را از ۳۹ حالت ورزشی مختلف ارزیابی کنند، که در آن زمان در هیچ ساعت هوشمند دیگری در بازار وجود نداشت.

گلکسی واچ اکتیو

گلکسی واچ اکتیو 2 سامسونگ روی دست چپ یک زن با لباس سبز

سال ۲۰۱۹، سامسونگ Galaxy Watch Active را رونمایی کرد. این ساعت با نمایشگر اولد به‌قطر ۲۸٫۱ میلی‌متر، همچنان شکل دایره‌ای را حفظ کرد، اما حاشیه‌‌های کمتری داشت و با استفاده از آلومینیوم، وزنش ۲۵ گرم کمتر شد.

گلکسی واچ اکتیو گزینه‌های بیشتری برای انتخاب بند در اختیار کاربران قرار داد. کاربران می‌توانستند به‌صورت لحظه‌ای، تمرینات، خواب، سطح استرس و فشار خون خود را پایش کنند و حتی می‌توانستند مراحل خواب خود را بررسی کنند.

در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد و شهریور ۱۳۹۸)، گلکسی واچ اکتیو ۲ رونمایی شد. این ساعت هوشمند افزون‌بر بهبودهای تجربه‌ی کاربری، با قابلیت My Style امکان استفاده از واچ‌فیس‌های شیک‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را برای کاربران فراهم کرد.

گلکسی واچ اکتیو ۲ با به‌روزرسانی قابلیت‌های پایش استرس و خواب، و ردیابی بیش از ۳۹ حالت ورزشی مختلف، به محصولی کامل‌تر تبدیل شد.

گلکسی واچ ۳

پنل نمایشگر گلکسی واچ ۳ در دو رنگ کنار هم
Samsung

سال ۲۰۲۰، پس از دو سال وقفه، سامسونگ با سری گلکسی واچ ۳ دوباره به میدان بازگشت. گلکسی واچ ۳ با حفظ فرم دایره‌ای‌شکل و بدنه‌ای از جنس استیل ضدزنگ، به کاربران امکان انتخاب مدل بزرگ‌تر ۴۱ یا ۴۵ میلی‌متری با بدنه‌ای سبک‌تر و باریک‌تر را می‌داد.

سامسونگ برای اولین بار در تاریخ سری گلکسی واچ، مدل سبک‌تر، محکم‌تر و باکیفیت‌تری را از جنس تیتانیوم عرضه کرد. این دستگاه با قابلیت‌های سلامتی، تناسب اندام، مدیریت خواب و پایش فشار خون، تجربه‌ای یکپارچه از مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌کرد. افزون‌بر این، سامسونگ برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون در طول زمان، قابلیت‌ ثبت نوار قلب (ECG) و اندازه‌گیری اکسیژن خون را در گلکسی واچ ۳ به‌کار گرفت.

گلکسی واچ ۴

گلکسی واچ ۴ کلاسیک روی مچ دست
زومیت

یک سال بعد سری گلکسی واچ ۴ در دو مدل عادی و کلاسیک معرفی شد. حسگر جدید BioActive، شاخص‌های مختلف سلامتی مانند فشار خون، نوار قلب (ECG) و سطح اشباع اکسیژن خون را با دقت بیشتری نسبت‌ به ساعت‌های قبلی اندازه‌گیری می‌کرد.

گلکسی واچ ۴ به‌لطف حسگر BioActive، شاخص‌های سلامتی را با دقت بالاتری اندازه‌گیری می‌کرد

کاربرانی که به‌دنبال بینش‌های جامع‌تر سلامتی بودند، می‌توانستند با قرار دادن دو انگشت روی ساعت، ترکیب بدنی خود را اندازه‌گیری کنند و نحوه‌ی مدیریت و دستیابی به اهداف سلامتی‌شان را بیاموزند.

گلکسی واچ ۴ به سیستم‌عامل جدید Wear OS مجهز شد که به‌صورت مشترک با گوگل توسعه یافته بود تا کاربران بتوانند به طیف گسترده‌تری از اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشند. در همین حال، به‌روزرسانی جدید One UI Watch با اتصال راحت‌تر ساعت به گوشی سامسونگ، ایربادها و سایر دستگاه‌ها، تجربه‌ی کاربری را بهبود بخشید.

گلکسی واچ ۵

گلکسی واچ ۵ پرو در دست بهزاد

سامسونگ با سری گلکسی واچ ۵ فصل جدیدی را در دنیای ساعت‌های هوشمند رقم زد. مدل گلکسی واچ ۵ پرو برای کاربرانی که به ورزش‌ در فضای باز علاقه‌مند بودند امکانات مناسبی داشت؛ زیرا حسگر BioActive، دقت اندازه‌گیری ترکیب بدنی، ضربان قلب و نوار قلب را بهبود بخشید. حسگر دمای جدیدی که در گلکسی واچ ۵ تعبیه شد، با اندازه‌گیری دمای پوست، پیش‌بینی‌هایی را برای کمک به بانوان در زمینه‌ی چرخه‌ی قاعدگی ارائه می‌داد.

گلکسی واچ ۶

تغییر واچ‌فیس در گلکسی واچ ۶ کلاسیک
زومیت

سری گلکسی واچ ۶ با ارائه‌ی قابلیت‌های جامع سلامتی، راهکارهای شخصی‌سازی‌شده‌ی بیشتری را برای کاربران به همراه می‌آورد. صفحه‌نمایش این ساعت با حاشیه‌ی باریک‌تر، حدود ۲۰ درصد نسبت به نسل‌های قبلی بزرگ‌تر شد تا کاربران بتوانند با یک نگاه، اطلاعات بیشتری را مشاهده کنند.

طراحی گلکسی واچ ۶ دایره‌ای‌ بود، در حالی که گلکسی واچ ۶ کلاسیک دارای حاشیه‌ی چرخان مشابه با ساعت‌های آنالوگ بود. دکمه‌ی جدیدی جایگزین ساختار میله‌ی فنری شد که به کاربران امکان می‌داد بند ساعت را به‌راحتی تعویض کنند.

گلکسی واچ ۷ و گلکسی واچ اولترا

سامسونگ برای اولین بار می‌خواهد مدلی جدید از ساعت هوشمند خود را با نام گلکسی واچ اولترا معرفی کند؛ ساعتی که گفته می‌شود حسگرها پیشرفته‌، بدنه‌ی تیتانیومی، نمایشگر ۱٫۵ اینچی اولد، تراشه‌ی اگزینوس W1000 و باتری ۵۹۰ میلی‌آمپرساعتی خواهد داشت.

از سوی دیگر گلکسی واچ ۷ نیز احتمالاً بهبودهای گوناگونی را تجربه خواهد کرد و در مدل‌های ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات