چطور قابلیت سنجش فشار خون و ECG را در گلکسی واچ فعال کنیم؟

شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
اندازه گیری ضربان قلب با گلکسی واچ اولترا
در این آموزش با نحوه‌ی فعال‌سازی و استفاده از قابلیت اندازه‌گیری فشار خون و ECG در انواع گلکسی واچ سامسونگ آشنا خواهید شد.
تبلیغات

قابلیت‌های سنجش فشار خون و ECG یا همان نوار قلب، از امکانات مهم و بسیار کاربردی ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ در زمینه‌ی سلامتی به‌شمار می‌روند اما استفاده از این قابلیت‌ها تنها به‌برخی از کشورها محدود شده است. ایران نیز از جمله مناطقی محسوب می‌شود که از ابتدا تاکنون در دسته‌ی این کشورها قرار نداشته و کاربران ایرانی هم از دسترسی به‌ آن محروم هستند.

اندازه‌گیری این دو پارامتر به‌وسیله‌ی ابزار مستقلی به‌نام Samsung Health Monitor صورت می‌گیرد که باید دو نسخه‌ی اندروید و WearOS آن روی گوشی و ساعت نصب شوند؛ اما درصورتی‌که این برنامه را روی گوشی نصب و اجرا کنید، با خطای محدودیت جغرافیایی مواجه می‌شوید.

از آنجا که فقط ایران نیست که به امکانات مذکور دسترسی ندارد، برای رفع این محدودیت یکی از توسعه‌دهندگان انجمن XDA به‌نام Dante63 نسخه‌ی ویرایش‌شده‌ای از این برنامه را منتشر کرده است که با نصب آن می‌توان به‌امکانات یادشده دسترسی پیدا کرد. در ادامه روش نصب و فعال‌کردن فشار خون و ECG گلکسی واچ را به‌ شما آموزش خواهیم داد.

ویدئو آموزش فعال‌سازی فشار خون و ECG در گلکسی واچ

آموزش فعال‌سازی ECG و فشار خون در گلکسی واچ

درصورتی‌که برنامه‌ای با نماد زیر را در لیست اپلیکیشن‌های گلکسی واچ خود مشاهده می‌کنید،‌ ساعت هوشمندتان قابلیت اندازه‌گیری فشار خون و ECG را ارائه می‌دهد، اما این نسخه در ایران کار نمی‌کند و باید نسخه‌ی دیگری از آن‌ را در ساعت هوشمندتان با استفاده از روشی که شرح می‌دهیم، نصب کنید.

لوگو برنامه Samsung Health Monitor

برای این‌ کار نیاز به یک سیستم ویندوزی خواهید داشت و باید لپ‌تاپ و ساعت هوشمند خود را به‌ یک وای‌فای مشترک وصل کنید، سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا در کامپیوتر Platform-Tools گوگل را برای استفاده از ADB دانلود کنید. درصورتی‌که برای دانلود با خطا مواجه شدید، می‌توانید از طریق سایت‌های دانلود ایرانی ابزارهای SDK Platform Tools را دانلود کنید.
  • محتویات فایل فشرده دانلود‌شده را در یک پوشه استخراج کنید.
  • در ساعت خود وارد تنظیمات شوید و در انتها وارد قسمت About watch (درباره ساعت) بروید.
  • روی Software information (اطلاعات نرم‌افزار) ضربه بزنید.
لیست برنامه های گلکسی واچ
تنظیمات گلکسی واچ
اطلاعات نرم افزار گلکسی واچ
  • روی Software version (نسخه نرم‌افزار) چندبار ضربه بزنید تا پیامی در پایین صفحه مبنی‌بر فعال‌شدن Developer mode (حالت توسعه‌دهنده) ظاهر شود.
  • به منوی اصلی تنظیمات برگردید تا در انتهای لیست گزینه‌ی Developer options (گزینه‌های برنامه‌نویسان) را ببینید. روی آن ضربه بزنید.
  • در لیست اسکرول کنید تا گزینه ADB debugging (اشکال‌زدایی ADB) را ببینید، سپس آن‌ را فعال کنید و روی تأیید بزنید.
اطلاعات نرم افزار گلکسی واچ
گزینه های توسعه دهنده گلکسی واچ
adb debugging گلکسی واچ
  • کمی پایین‌تر بیایید و وارد بخش Wireless debugging (اشکال‌زدایی بی‌سیم) شوید.
  • گزینه‌ی Wireless debugging را روشن کنید، ممکن است در این لحظه ساعت پیامی مبنی‌بر وصل‌شدن به شبکه‌ی وای‌فای را نشان دهد، درصورتی که این اتفاق نیفتاد به منوی اول تنظیمات بازگردید و از قسمت Connections (اتصالات) به‌صورت دستی به وای‌فای وصل شوید.
تایید اشکال زدایی در گلکسی واچ
اشکال زدایی بی سیم در گلکسی واچ
فعال کردن اشکال زدایی بی سیم در گلکسی واچ
  • گزینه‌ی Always allow on this network (همیشه در این شبکه مجاز شود) را انتخاب کنید و روی allow (مجاز) بزنید.
  • در همین منو روی گزینه‌ی Pair new device (مرتبط کردن دستگاه جدید) بزنید تا آی‌پی، پورت و کد Pairing را نشان دهد. در همین صفحه بمانید و اجازه ندهید تا صفحه خاموش شود.
تایید دسترسی به اشکال زدایی adb
مرتبط کردن در منو adb گلکسی واچ
مرتبط کردن در منو adb گلکسی واچ
  • در کامپیوتر وارد پوشه‌ی platform-tools شوید، روی نوار آدرس کلیک و عبارت cmd را تایپ کنید و اینتر بزنید.
  • در خط فرمان عبارت زیر را وارد کنید. در بخش IP:PORT، آدرس آی‌پی و پورت نشان‌داده‌شده در ساعت (شماره ۱) را وارد کنید.
adb pair IP:PORT
  • در قسمت Enter pairing code، کد Pair را که در صفحه‌ ساعت به‌صورت بزرگ نمایش داده‌ شده است (شماره ۲) وارد کنید. پس‌ از این‌ کار باید پیغام Successfully paired نشان داده شود، در غیر این‌ صورت یا آی‌پی و کد را به‌درستی وارد نکردید یا به‌وای‌فای مشترکی وصل نیستید یا اینکه باید ابزار تغییر آی‌پی و VPN خود را خاموش کنید.
متصل شدن به adb بی سیم در ویندوز
  • در ساعت به‌ منوی Wireless debugging برگردید تا از بخش IP address and port، آی‌پی و پورت متفاوتی را از آنچه در بخش pairing وجود داشت، ببینید.
مرتبط سازی گلکسی واچ با adb بی سیم
  • در خط فرمان عبارت زیر را وارد کنید. در بخش IP:PORT، آدرس آی‌پی و پورت نشان‌داده‌شده در ساعت (شماره ۳) را وارد کنید. پس‌ از این‌ کار باید پیغام connected to را مشاهده کنید.
adb connect IP:PORT
  • در کامپیوتر وارد لینک زیر شوید و فایل APK در مسیر اصلی پوشه را دانلود کنید.
  • فایل دانلودشده را به پوشه platform-tools انتقال داده و نام آن‌ را به shmw.apk تغییر دهید.
  • داخل خط فرمان عبارت زیر را تایپ کنید و اینتر بزنید.
adb install shmw.apk
  • مدتی صبر کنید تا فایل apk به ساعت انتقال داده‌ و نصب شود. پس‌ از نصب، نماد آن‌ را در لیست اپلیکیشن‌ها مشاهده خواهید کرد.
نصب apk با adb
  • اکنون با گوشی خود وارد لینک زیر شوید و فایل APK ابزار Health Monitor مختص‌ به گوشی را دانلود کنید. درصورتی‌که گوشی شما مجهز به اندروید ۷ و بالاتر بود، فایلی که نامش با A7 شروع می‌شود و اگر اندروید ۹ به‌ بالا داشتید، فایلی را که نامش با A9 شروع می‌شود دانلود و سپس آن‌ را نصب کنید.
  • برنامه‌ی Health Monitor را باز کرده و پس‌ از ورود اطلاعات و مشخصات فردی و مجاز کردن دسترسی‌های لازم، بخش‌های ECG و اندازه‌گیری فشار خون را باز کنید و پس‌ از تأیید هشدارها و دستورعمل‌ها، روی ساعت خود با توجه به‌ راهنمای گفته‌شده فشار خون و نوار قلب خود را اندازه‌گیری کنید.
راه اندازی ECG گلکسی واچ در گوشی
راه اندازی ECG گلکسی واچ در گوشی
دستورعمل راه اندازی ECG گلکسی واچ در گوشی
  • برای جلوگیری از مصرف باتری، گزینه‌ی ADB debugging را از منوی Settings > Developer options در تنظیمات ساعت خود خاموش کنید.

علاوه‌بر روش گفته‌شده در این مقاله، با استفاده از اپلیکیشن SHM MOD Companion نیز می‌توانید تنها با استفاده از گوشی خود، قابلیت ECG و فشار خون گلکسی واچ خود را فعال کنید. این اپلیکیشن امکان فعال‌سازی قابلیت‌های یادشده را در ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ اکتیو ۲ و گلکسی واچ ۳ با سیستم‌عامل تایزن را نیز فراهم می‌کند.

توجه داشته باشید برای استفاده از ویژگی اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از گلکسی واچ، به‌ یک دستگاه اندازه‌گیری فشار خون نیاز دارید تا با اندازه‌گیری مقادیر گزارش‌شده توسط دستگاه، ساعت هوشمند خود را کالیبره کنید. پس‌ از کالیبره‌کردن ساعت هوشمند، به‌مدت یک‌ ماه می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید و بعد از این مدت مجدداً نیاز به کالیبره‌کردن گلکسی واچ با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری فشار خون خواهید داشت.

همچنین با معرفی سری گلکسی واچ ۷ قابلیت تشخیص آپنه‌ی خواب به ابزار Samsung Health Monitor افزوده شده که درحال‌حاضر توسعه‌دهنده مذکور درحال‌کار روی نسخه‌ی جدیدی از آن برای فعال‌سازی این ویژگی برای تمامی مناطق در آینده‌ای نزدیک است.

درصورتی‌که در مراحل نصب و فعال‌سازی نسخه‌ی مودشده‌ی Samsung Health Monitor و فعال‌کردن ECG و فشار خون در گوشی و ساعت خود به مشکلی برخوردید، در بخش نظرات مطرح کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات