چطور درآمد کانال یوتیوب را محاسبه کنیم؟
چند سال پیش ایدهی ناقصی مطرح شد که میگفت شبکههای اجتماعی بهتر است تعداد دنبالکنندگان یک صفحه یا کانال را در پلتفرمهای مختلف ازجمله یوتیوب، توییتر و اینستاگرام مخفی کنند، زیرا نمایش تعداد دنبالکنندهها به نمایش موجودی حساب آن فرد بهصورت عمومی شباهت دارد.
محاسبهی درآمد کانال یوتیوب افراد سرشناش بدون دسترسی به ریزجزئیات فعالیتهای آنها شدنی نیست. درآمد یوتیوب میتواند از بخشهای مختلفی تشکیل شود که بستگی به نوع استراتژی درآمدزایی آن کانال دارد. بهطور کلی، روش مرسوم، استفاده از ابزارهای محاسبهگر برای تخمین درآمد کانال یوتیوب است که این فرایند غالباً با آمار تعداد مشترکان انجام میشود؛ بنابراین، شبیه دانستن تعداد دنبالکننده به موجودی حساب بانکی چندان غیرمنطقی نیست.
اگر کنجکاوید بدانید یک یوتیوبر چقدر درآمد دارد و چطور درآمد کانال یوتیوب را محاسبه کنیم؟ زومیت را در این مقاله همراهی کنید.
عوامل مؤثر بر درآمد یوتیوب
برخلاف شرایط مانیتایز شدن یوتیوب، درآمد یوتیوب صرفاً مربوطبه تعداد مشترکین یک کانال یا تعداد بازدیدهای ویدئو نیست و میتواند تحت تأثیر بخشهای مختلفی باشد که فقط مالک کانال درجریان آن قرار دارد. درواقع، کسب درآمد از یوتیوب شامل بازدیدها، کلیک روی لینکها، اسپانسرشیپ و تبلیغات هدفمند حین ویدئو میشود.
درآمد یک کانال یوتیوب را میتوان در دستههای زیر طبقهبندی کرد:
۱. RPM: این شاخص مخففی از عبارت Revenue per mille است و میزان درآمد یک تولیدکنندهی محتوا برحسب هر ۱۰۰۰ بازدید را نشان میدهد. این بخش از درآمد بعد از کسر سهم یوتیوب از تبلیغات، یوتیوب پریمیوم (یکی از قابلیت های یوتیوب پریمویم تماشای ویدئو بدون تبلیغات است، پس باید ازطریق دیگری روی درآمد کانال تأثیر داشته باشد)، عضویت کانال و Super Chat میشود. تولیدکنندگان محتوا با کمک شاخص RPM میتوانند درآمد اصلی خود را از یوتیوب بهدست بیاورند.
۲. CPM: این شاخص مخفف عبارت Cost per mille است و بهعنوان بخشی از درآمد کانال یوتیوب تعریف میشود که تبلیغکنندگان برحسب هر ۱۰۰۰ تعامل کاربران با تبلیغاتشان روی ویدئوهای کانال، پرداخت میکنند.
غالباً میزان درآمد RPM کمتر از CPM میشود
معمولاً میزان RPM کمتر از CPM است، زیرا مبلغ آن شامل سهم یوتیوب نیز میشود. سهم یوتیوب از بخش RPM درآمد کانال ۴۵ درصد از درآمد تبلیغاتی و ۳۰ درصد درآمد حمایت مالی طرفداران را دربر میگیرد.
عوامل مختلفی ازجمله موضوع کانال و موقعیت جغرافیایی بینندگان ویدئو روی درآمد اثر دارد. برای مثال، ویدئوهایی با موضوع مالی بیشترین پرداخت را دارد. همچنین، بازدیدکنندگان کشورهای ایالات متحده و بریتانیا بیشترین ارزش مالی را بین بازدیدکنندگان برای کانال ایجاد میکنند و درمقابل کشور هند درمیان کمترینها قرار میگیرد. پس نمیتوان فهمید که بهطور دقیق، هر 1000 بازدید در یوتیوب چقدر درآمد دارد.
موضوع کانال، موقعیت جغرافیایی، دموگرافی و زمان و تاریخ روی درآمد تأثیر دارند
دیگر عوامل مؤثر بر میزان درآمد CPM شامل دموگرافی و تاریخ و زمان سال میشود. بخش دموگرافی به عواملی اشاره دارد که در آن تبلیغکننده حاضر است پول بیشتری بدهد تا تبلیغاتش بیشتر برای محدوده سنی خاصی پخش شود. اهمیت تاریخ پخش تبلیغ نیز در این است که با نزدیک شدن به رویدادهای خاص مثل شروع فصل مدرسه تبلیغات کالاهای مرتبط با آن بیشتر نمایش داده میشود.
دیگر بخشهای درآمدزایی کانال یوتیوب شامل فروش محصولات ازطریق استراتژی بازاریابی آشناسازی (Affiliate Marketing) یا فروش مستقیم در پلتفرمهای دیگر میشود که تخمین آن با ابزارهای آنلاین ممکن نیست.
تخمین درآمد یوتیوب
سادهترین روش فهمیدن درآمد کانال یوتیوب، استفاده از ابزارهای آنلاین است. ابزارهای مختلفی برای تخمین درآمد یوتیوب طراحی شدهاند که بهکمک استخراج برخی اطلاعات و تطبیق آن با گزارشهای مختلف، محاسباتی را انجام میدهند. درادامه به چند مورد از این ابزار اشاره میکنیم.
پلتفرم Influencer Marketing Hub
یکی از محبوبترین ابزارهای تخمین درآمد یوتیوب پلتفرم Influencer Marketing Hub است که امکان محاسبهی درآمد یک کانال بهصورت کلی و تخمین درآمد یک ویدئو بهصورت تکی را فراهم میکند. فقط باید لینک کانال دلخواه را در ابزار آن کپی کنید و روی دکمهی ذرهبین بزنید تا فرایند محاسبه تکمیل و نمایش داده شود.
درتصویر بالا نتیجهی تخمین درآمد کانال یوتیوب بازی همستر را مشاهده میکنید. پلتفرم Influencer Marketing Hub ابزارهای متنوعی برای تجزیهوتحلیل حرفهای جهت بهبود درآمدزایی کانال یوتیوب ارائه میکند و مالکان کانال میتوانند با عضویت در آن از این ابزار نیز بهرهمند شوند.
پلتفرم Views4You
روش تخمین درآمد یوتیوب با ابزار Views4You نیز شبیه مورد قبلی ازطریق آدرس کانال انجام میشود با این تفاوت که امکان برآورد درآمد یک ویدئو وجود ندارد و صرفاً درآمد تخمینی ماهانهی کانال را نمایش میدهد. علاوهبراین، پلتفرم Views4You میزان درآمد تخمینی کانال از سمت اسپانسر را نیز محاسبه میکند.
پلتفرم NoxInfluencer
پلتفرم NoxInfluencer نیز دیگر ابزار محبوب برای تخمین درآمد کانال یوتیوب است. با وارد کردن URL کانال یوتیوب دلخواه و کلیک روی دکمهی Read Now میتوانید درآمد هر کانالی را مشاهده کنید. نام و لوگوی چنل در بالای نتایج نمایش داده میشود و در پایین آن درآمدهای تخمینی برآورد میشوند.
همانطور که مشاهده میکنید نتایج تخمین درآمد یوتیوب توسط ابزار معرفیشده اختلافات جزئی دارند؛ بنابراین، پیشنهاد میکنیم برای دستیابی به اعداد نزدیکتر از چند پلتفرم کمک بگیرید و نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید.
پلتفرمهای متنوعی برای تخمین درآمد کانال یوتیوب وجود دارند؛ اما درنهایت محاسبهی دقیق درآمد به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان به اعداد بهدست آمده ازطریق پلتفرمها اتکا کرد. شما از چه روشی برای تخمین درآمد کانال یوتیوب استفاده میکنید؟
اگر محاسبهی درآمد یوتیوبر محبوبتان شما را به این فکر انداخت که چگونه از یوتیوب کسب درآمد کنیم، میتوانید پیشاز هرکاری با روش برداشت درآمد از یوتیوب نیز آشنا شوید و سپس اگر شرایط برایتان مناسب بود، برای ساخت کانال و خرید تجهیزات اقدام کنید.