سرفیس پرو ۹ از پشت

پروژه جاه‌طلبانه مایکروسافت؛‌ شکست اپل با ویندوز آرم و هوش مصنوعی

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت با ترکیب جاه‌طلبانه‌ی ویندوز آرم و هوش مصنوعی خود را برای رویارویی نفس‌گیری با اپل آماده کرده است
تبلیغات

مایکروسافت در رویداد امشب از برنامه‌های جاه‌طلبانه‌اش برای آغاز عصر جدیدی در بازار کامپیوترهای ویندوزی پرده برمی‌دارد؛ کامپیوترهایی که به تراشه‌‌‌های مبتنی‌‌بر معماری آرم کوالکام و قابلیت‌‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی مجهز خواهند شد تا جدی‌ترین تلاش ردموندی‌ها برای احیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی در رقابت نفس‌گیرتری با مک‌بوک‌ها باشند.

دستگاه‌های ویندوزی جدید به‌لطف قدرت تراشه‌ اسنپدراگون X Elite و ویژگی‌‌های هوش مصنوعی، همواره از تمام کارهایتان در محیط سیستم‌عامل آگاه خواهند بود، می‌توانند زبان‌های مختلف را در لحظه ترجمه کنند، کیفیت وب‌کم را با فیلتر و نورپردازی مصنوعی بهبود بخشند، تجربه‌ی گیمینگ را بهتر کنند و به‌صورت محلی و بدون نیاز به اینترنت، متن و تصویر مدنظرتان را تولید کنند.

پروژه CADMUS اولین قدم مایکروسافت برای ترکیب تراشه آرم با هوش مصنوعی بود

مایکروسافت از سال ۲۰۲۱ قدم‌های ابتدایی را برای رسیدن به ترکیب قدرتمند تراشه‌های آرم و هوش مصنوعی برداشته است. غول دنیای فناوری به‌دنبال راهی برای شکست اپل سیلیکون، جلسه‌ای با رهبران ویندوز و سرفیس برگزار کرد. در این جلسه، پروژه‌ای به‌ نام CADMUS مطرح شد که هدفش عرضه‌ی نسل جدیدی از دستگاه‌های ویندوزی با عملکردی عالی و مصرف انرژی بهینه و توانایی‌های هوش مصنوعی بود.

مایکروسافت در توسعه‌ی تراشه‌های اسنپدراگون X Elite همکاری بسیار نزدیکی با کوالکام کرده است. ایکس الیت با فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC تولید شده است و ۱۲ هسته‌ی پرقدرت ۳٫۸ گیگاهرتزی در دل دارد و با گرافیک ۴٫۶ ترافلاپس، با بهترین‌های اینتل و اپل با کسری از توان مصرفی آن‌ها رقابت می‌کند.

تراشه‌‌ی آرم کوالکام قرار است لحظه‌ای را برای ویندوز رقم بزند که نظیر آن را هرگز ندیده بودیم. موج جدید دستگاه‌های ویندوز آرم با ویژگی‌های مهمی نظیر عمر باتری طولانی‌تر و همواره آماده‌به‌کار بدون افت عملکرد همراه خواهند بود و تراشه‌های آن‌ها قرار است پا‌به‌پای اپل سیلیکون پیش بیایند.

کپی لینک

نسل جدید پی‌سی‌های ویندوزی

به‌گفته‌ی ویندوز سنترال، مایکروسافت دستگاه‌های کادموس را «نسل بعدی پی‌سی‌های ویندوزی» توصیف کرده است که با تجربیات هوش مصنوعی انحصاری، از سایر پی‌سی‌ها متمایز خواهند شد. ردموندی‌ها اولین پی‌سی‌های کادموس را در قالب لپ‌تاپ‌های سرفیس و سرفیس پرو جدید مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس و نمایشگر اولد برای مدل پرو و طراحی جدید همراه با ترک‌پد هپتیک روانه‌ی بازار خواهند کرد.

دستگاه‌های کادموس قابلیت‌های هوش مصنوعی انحصاری خواهند داشت

نکته‌ی جالب‌ این است که این دستگاه‌ها فقط با تراشه‌ی آرم کوالکام عرضه خواهند شد و دیگر از نسخه‌های اینتلی خبری نخواهد بود. این اتفاق بسیار بزرگی است؛ چراکه اعتماد کامل مایکروسافت را به موفقیت پروژه‌ی کادموس نشان می‌دهد. علاوه‌براین، تمام OEMهای مطرح قرار است دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های آرم خود را همراه با مایکروسافت در تابستان عرضه کنند.

این اولین‌بار در تاریخ پلتفرم Windows on Arm است که چنین اتفاقی می‌افتد. تمام شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت دست‌در‌دست هم داده‌اند تا احیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی را با‌هم رقم بزنند و کاملاً مطمئن هستند ویندوز آرم برای کاربران عادی آماده است. تراشه‌های جدید که در بنچ‌مارک‌های اولیه طوفان به‌پا کرده‌اند، آن‌قدر قدرتمند هستند تا بتوانند بزرگ‌ترین مانع این پلتفرم، یعنی اجرای روان برنامه‌های x86 را برای همیشه کنار بزنند.

دستگاه‌های جدید برای اولین‌بار با رم ۱۶ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت در کانفیگ پایه ظاهر خواهند شد و دیگر نشانه‌ای از دستگاه کادموس با رم ۸ گیگابایت نخواهید یافت.

کپی لینک

پایان روزهای نادیده‌گرفتن ویندوز آرم

به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن نیز بالاخره ویندوز آرم را جدی گرفته‌اند. برنامه‌های محبوبی مانند کروم و اسپاتیفای و فتوشاپ یکی‌دو سالی است که به‌صورت بومی روی ویندوز آرم اجرا می‌شوند و واتساپ و داوینچی ریزالو و نرم‌افزارهای بیشتری از ادوبی قرار است به‌زودی به این فهرست ملحق شوند. دیگر روزهای نادیده‌گرفتن این پلتفرم به‌پایان رسیده‌ است.

دستگاه‌های ویندوز آرم موجود نیز از این اتفاق سود خواهند برد. هرچه تعداد برنامه‌های بومی برای آرم بیشتر شود، به شبیه‌سازی کمتری برای اجرای آن‌ها نیاز است و این یعنی عملکرد بهتر و عمر باتری بیشتر. مایکروسافت قصد دارد تمام پی‌سی‌های سرفیس پرچم‌دار خود را با تراشه‌ی آرم عرضه کند؛ هرچند برای این اتفاق احتمالاً باید تا سال ۲۰۲۵ منتظر بمانیم.

تایپ دوانگشتی با سرفیس پرو ۹

برنامه‌های بزرگ هوش مصنوعی ویندوز فعلاً در انحصار دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم خواهند بود؛ البته تا زمانی که اینتل و AMD بتوانند به واحدهای پردازش عصبی هم‌پای کوالکام دست پیدا کنند. درنهایت، برنامه این است که معماری پتلفرم دیگر برای کاربر ویندوزی اهمیتی نداشته باشد. اگر عملکرد پی‌سی ویندوزی با تراشه‌ی کوالکام به‌اندازه‌ی پی‌سی‌ ویندوزی با تراشه‌ی اینتل باشد، دیگر چه اهمیتی دارد پلتفرم آرم باشد یا x86؟

کپی لینک

آغاز نبرد هیجان‌انگیز مک و پی‌سی

امشب مایکروسافت می‌خواهد سرفیس‌های جدید را با تراشه‌ی کوالکام و ویندوز آرم معرفی کند؛ اما جزئیات مربوط به برنامه‌های جاه‌طلبانه‌اش برای آینده‌ی هوش مصنوعی و Windows on Arm را فردا اعلام خواهد کرد. بنابراین، اگر از دوست‌داران مایکروسافت هستید، اخبار امشب و فرداشب را از دست ندهید. برای آغاز نبرد هیجان‌انگیز و نفس‌گیر مک و پی‌سی آماده‌اید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات