نمایی از نورپردازی RGB لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G16 ایسوس

گنجینه رنگارنگ و نوستالژیک والپیپرهای ویندوز: از ویندوز ۳ تا ۱۱

یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 14 دقیقه
اگر به‌دنبال والپیپرهای قدیمی ویندوز هستید تا حس نوستالژی‌تان را برانگیخته کنید، در این مطلب می‌توانید به تمام آن‌ها دسترسی داشته باشید.
تبلیغات

نزدیک ۴۰ از عمر ویندوز می‌گذرد؛ در این مدت، مایکروسافت نسخه‎‌های مختلفی از این سیستم‌عامل محبوب را با مجموعه‌های رنگارنگ و منحصربه‌فردی از تصاویر پس‌زمینه منتشر کرده است که بی‌شک برخی از آن‌ها برای ما خاطره‌انگیزند. البته در نسخه‎‌های اولیه‌ی ویندوز، خبری از دسکتاپ به شکلی که این روزها می‌شناسیم نبود و به‌همین‌خاطر، کاربران نمی‌توانستند تصویری را برای پس‌زمینه انتخاب کنند؛ اما از ویندوز ۳.۰ به بعد، والپیپر به سیستم‌عامل مایکروسافت اضافه شد.

تجربه لمسی سرفیس پرو ۸

در اوایل راه، تصاویر پس‌زمینه‌ی ویندوز بسیار ساده و ابتدایی بودند، اما به‌مرور زمان و پابه‌پای ارتقای ویندوز، والپیپرهای جذاب‎‌تر و باکیفیت‌تری در اختیار کاربران قرار گرفت. ازاین‌رو، نگاهی به تاریخچه‌ی رنگارنگ والپیپرهای ویندوز تجربه‌ی خوشایندی خواهد بود. مجموعه تصاویر زیر توسط کاربری ناشناس در گوگل درایو آپلود شده است و می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را دانلود کنید.

ویندوز ۳.۰

والپیپرهای ویندوز ۳ برای نسخه دسکتاپ
والپیپرهای ویندوز ۳ برای نسخه دسکتاپ
والپیپرهای ویندوز ۳ برای نسخه دسکتاپ

ویندوز ۳.۰، اولین نسخه‌ از ویندوز بود که به کاربران اجازه می‌داد تصویر پس‌زمینه‌ای را برای صفحه دسکتاپ خود انتخاب کنند. در آن زمان چند تصویر با ابعاد قابل‌قبول برای انتخاب وجود داشت، اما اکثر تصاویر کوچک بودند تا با انتخاب حالت Tile، در سرتاسر دسکتاپ تکرار شوند. در این مجموعه هم می‌توانید تصاویر اصلی با ابعاد کوچک را دریافت کنید و هم تصاویر 4K که در آن این تصاویر کوچک به‌صورت Tile تکرار شده‌اند.

ویندوز 3x و 3x NT

والپیپرهای ویندوز 3x برای صفحه دسکتاپ
والپیپرهای ویندوز 3x برای صفحه دسکتاپ
والپیپرهای ویندوز 3x برای صفحه دسکتاپ

پس از ویندوز ۳.۰، ویندوز 3x و 3x NT منتشر شدند که تعداد زیادی تصویر پس‌زمینه داشتند. بیشتر این تصاویر، الگوهای تکرارشونده‌ای بودند که برای آن زمان جذاب بودند. در ادامه می‌توانید ۲۵ الگوی موجود در این دو نسخه را مشاهده و آن‌ها را با کیفیت 4K دانلود کنید.

ویندوز ۹۵ و ۹۸

تصویر پس زمینه ویندوز ۹۵ و ۹۸ به صورت الگوی تکرار شونده
تصویر پس زمینه ویندوز ۹۵ و ۹۸ به صورت الگوی تکرار شونده
تصویر پس زمینه ویندوز ۹۵ و ۹۸ به صورت الگوی تکرار شونده

در ویندوز ۹۵ و ۹۸ نیز روند قبلی ادامه یافت و کاربران برای انتخاب تصویر پس‌زمینه دسکتاپ، مجبور به استفاده از تصویرهای کوچک در حالت Tile بودند. البته، فرمت BMP تصاویر در آن زمان زیاد کارآمد نبود و اگر قرار بود حجم بیشتری داشته باشند، به‌سرعت فضای اندک ذخیره‌سازی کامپیوترها را اشغال می‌کرد.

ویندوز ۹۵ دارای ۱۹ طرح مختلف بود که بسیاری از آن‌ها با اندکی تغییر، شباهت بسیاری به تصویرهای موجود در ویندوز 3x دارند. در ویندوز ۹۸ هم تغییری صورت نگرفت و مایکروسافت مجدداً از همین تصاویر استفاده کرد.

ویندوز NT 4.0

والپیپر ویندوز ان تی ۴.۰ با سبک پترن
واپیپر ویندوز ان تی ۴.۰ با سبک پترن
والپیپر ویندوز ان تی ۴.۰ با طرح پترن

ویندوز NT 4.0 عمدتاً مبتنی‌بر ویندوز ۹۵ بود که کمی دیرتر منتشر شد. مایکروسافت از همین فرصت استفاده کرد و طرح‌های جدیدی را به‌عنوان تصویر پس‌زمینه‌ی دسکتاپ اضافه کرد. جزئیات در این طرح‌ها کمی بیشتر شده بود و در مقایسه با نسخه‌ی قبلی، جذاب‌تر به نظر می‌رسید. در ادامه می‌توانید این الگوها را با کیفیت 4K دانلود و روی صفحه‌ی دسکتاپ خود تنظیم کنید.

ویندوز ۲۰۰۰ و Me

والپیپرهای طبیعت ویندوز ۲۰۰۰ و me
والپیپرهای طبیعت ویندوز ۲۰۰۰ و me
والپیپرهای طبیعت ویندوز ۲۰۰۰ و me

با آغاز سال ۲۰۰۰، کامپیوترها می‌توانستند تصاویر باکیفیت‌تری را ذخیره کنند و نمایش دهند و این فرصتی طلایی برای مایکروسافت بود تا بالأخره تصاویری واقعی از چشم‌اندازهای طبیعی را به ویندوز بیاورد. البته در این نسخه‌ها، تصاویر الگویی جدید هنوز وجود داشتند، اما بیشتر وال‌پیپرها تصاویر جذابی از مناظر طبیعی بودند.

ویندوز XP

والپیپرهای با طرح طبیعت ویندوز ایکس پی
والپیپرهای با طرح طبیعت ویندوز ایکس پی
والپیپرهای با طرح طبیعت ویندوز ایکس پی

آسمان صاف آبی با تپه‌های سرسبز به یکی از خاطره‌انگیزه‌ترین والپیپرهای سیستم‌عامل مایکروسافت تبدیل شد که با ویندوز XP  از راه رسید. ویندوز XP تحول بزرگی در ویندوز به‌شمار می‌رود، چراکه کل سیستم‌عامل را در یک نسخه‌ی واحد مبتنی‌بر کرنل ویندوز NT گرد هم آورد و برای اولین بار، کرنل DOS را برای همیشه کنار گذاشت.

در این زمان که کامپیوترها توانمندتر شده بودند، ویندوز XP منحصراً روی اضافه کردن تصاویر جدید از جمله Bills (همان تصویر خاطره‌انگیز ویندوز XP)  تمرکز داشت. البته  تصاویر دیگری هم در دسترس بودند که کاربران می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند.

در ویندوز XP خبری از الگوهای جدید نبود و تمرکز مایکروسافت فقط روی تصاویر واقعی از مناظر بود؛ هرچند چند الگو از نسخه‌های قبلی به چشم می‌خوردند. برخی از وال‌پیپرها نیز با کیفیت بیشتری ارائه شدند، اما همچنان با تصاویر 4K امروزی فرسنگ‌ها فاصله داشتند.

ویندوز ویستا

والپیپرهای ویندوز ویستا
والپیپرهای ویندوز ویستا
والپیپرهای ویندوز ویستا

پس از ویندوز XP، کامپیوترها با سرعت چشمگیری در حال تکامل بودند و به‌لطف تکنیک‌های جدید فشرده‌سازی و افزایش فضای ذخیره‌سازی، توانستند تصاویر با وضوح بالاتر را ذخیره کنند و به نمایش درآورند.

در همین راستا، ویندوز ویستا با وجود محوبیت کم، والپیپرهای بسیار چشم‌نوازی داشت که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانستند به دسکتاپ خود، حس‌وحال تازه‌ای ببخشند. حدود ۲۹ والپیپر جدید در ویندوز ویستا وجود دارد که از طریق لینک زیر می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید.

ویندوز ۷

والپیپر ویندوز ۷ با لوگوی ویندوز
والپیپر ویندوز ۷ با تصویری از طبیعت
والپیپر ویندوز ۷ با با طرح فانتزی

مایکروسافت رویه‌ای را که با ویندوز ویستا آغاز کرده بود، در ویندوز ۷ ادامه داد و تصاویر جذابی را همراه‌ با این نسخه منتشر کرد. به‌غیر از منظره‌های طبیعی، تصاویر پس‌زمینه‌ی هنری با طرح‌های مختلف و رنگانگ نیز به این نسخه اضافه شد. البته کاربران برخی از مناطق جهان به تصویرهای بیشتری دسترسی داشتند. با در نظر گرفتن این تصاویر، ویندوز ۷ بیشترین تصویر پس‌زمینه را برای صفحه‌ی دسکتاپ ارائه کرد.

ویندوز ۸

والپیپر ویندوز ۸ با رنگ آبی
والپیپر ویندوز ۸
والپیپر ویندوز ۸ با عکسی از گل زرد رنگ

مایکروسافت پس از مجموعه تصاویر رنگارنگ و متنوع ویندوز XP و ویندوز ۷، سرعت افزودن والپیپرهای جدید را در ویندوز ۸ کاهش داد. ردموندی‌ها در این نسخه، تمرکز خود را روی صفحه‌ی استارت گذاشتند که دیگر از تصاویر عادی استفاده نمی‌کرد؛ بلکه الگوهای مختلفی برایش طراحی شده بود که متناسب با تم‌ سیستم‌عامل، تغییر رنگ می‌دادند. صفحه‌ی لاک اسکرین نیز با انتشار ویندوز ۸ معرفی و تصاویر پیش‌فرضی برای آن ارائه شد.

ویندوز ۸.۱

والپیپر ویندوز ۸.۱ با رنگ زرد
والپیپر ویندوز ۸.۱ با رنگ آبی
والپیپر ویندوز ۸.۱ با طرح رنگارنگ

مایکروسافت با انتشار ویندوز ۸.۱ همان روند قبلی خود در ویندوز ۸ را در پیش گرفت؛ با این تفاوت که قابلیت مشاهده‌ی تصاویر پس‌زمینه در لاک اسکرین فراهم شده بود. البته چند تصویر جدید و عمدتاً مینیمال نیز به این نسخه اضافه شد که جذاب به نظر می‌رسند. همچنین، تصویر جدیدی برای لاک اسکرین نیز اضافه شد.

ویندوز ۱۰

والپیپر ویندوز ۱۰ با طرح طبیعت
والپیپر دریا ویندوز ۱۰
والپیپر طبیعت ویندوز ۱۰

مایکروسافت تصاویر پس‌زمینه‌ی زیادی به ویندوز ۱۰ اضافه نکرد. برای لاک‌اسکرین هم از تصاویر اینترنتی استفاده کرد تا جلوه‌ی جذاب و تازه‌ای به محیط دسکتاپ ببخشد. بیشتر تمرکز مایکروسافت در طراحی خودِ لوگوی ویندوز ۱۰ بود که در وال‌پیپر اصلی ویندوز ۱۰ که مایکروسافت آن را «قهرمان» می‌نامید، به‌کار رفت. این والپیپر در به‌روزسانی‌های بعدی ویندوز ۱۰ چندین نسخه‌ی مختلف ازجمله نسخه‌ای برای لایت مود و نسخه‌ای برای ویندوز ۳۶۵ دریافت کرد.

ویندوز ۱۱

والپیپر ویندوز ۱۱ با عکس طبیعت
والپیپر اصلی ویندوز ۱۱
والپیپر ویندوز ۱۱ با عکس فانتزی

مایکروسافت که سرعت اضافه کردن تصاویر جدید از ویندوز ۸ به بعد را کاهش داده بود، ویندوز ۱۱ را با تعداد زیادی والپیپر منتشر کرد. در این بین، تصویر بلوم که به نمادی از ویندوز ۱۱ تبدیل شده است، در رنگ‌ها و طرح‌های انتزاعی مختلفی در دسترس کاربران قرار دارد. به علاوه، تصاویر جدیدی برای لاک اسکرین و  حتی کیبورد لمسی به این سیستم‌عامل اضافه شده است.

آیا ویندوز ۱۲ با تصاویر پس‌زمینه‌ی جدید از راه می‌رسد؟

تصاویر پس‌زمینه‌ی ویندوز و صدالبته خود سیستم‌عامل، سفر پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشتند تا به آنچه حالا از ویندوز انتظار داریم، برسند. با نگاهی به عقب می‌توان گفت والپیپرهای ویندوز با نسخه‌ی ویستا و ویندوز ۷ به اوج رسیدند، هرچند ویندوز ۱۱ هم با گزینه‌های جذابی برای انتخاب همراه بود.

متأسفانه ویندوز ۱۲ امسال منتشر نمی‌شود تا سیر تحول تصاویر پس‌زمینه‌ی ویندوز را تا این نسخه از سیستم‌عامل دنبال کنیم؛ هرچند به‌لطف قابلیت ویندوز اسپات‌لایت و تصاویر پس‌زمینه‌ای که به‌طور روزانه از وب روی دسکتاپ نمایش داده می‌شوند، لازم نیست برای دیدن تصاویر جدید تا انتشار ویندوز ۱۲ منتظر بمانیم.

شما بیشتر از کدام والپیپر ویندوز برای دسکتاپ خود استفاده کرده‌اید؟

تبلیغات
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات