ویژگی جنجالی جدید ویندوز ‍۱۱ کرک شد

شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
قابلیت هوش مصنوعی recall در ویندوز ۱۱
یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید ویندوز ۱۱ که اخیراً جنجال‌های خبری زیادی ایجاد کرد، اکنون حتی روی سخت‌افزارهای قدیمی‌ نیز اجرا می‌شود.
تبلیغات

مایکروسافت اخیراً از کامپیوترهای کوپایلت پلاس رونمایی کرد؛ محصولاتی که با هدف معرفی نسل جدیدی از قابلیت‌های هوش مصنوعی در ویندوز و به‌صورت انحصاری برای لپ‌تاپ‌های جدید طراحی شده‌اند. اکنون فقط با گذشت حدود دو هفته از رویداد مذکور، علاقه‌مندان به ویندوز موفق شدند قابلیت پیشرفته‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی Recall را روی سخت‌افزارهای قدیمی و ناسازگار اجرا کنند.

ویژگی Recall با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی محلی روی کامپیوترهای جدید کوپایلت پلاس در پس‌زمینه اجرا می‌شود و از هر چیزی که روی کامپیوتر انجام داده‌اید یا دیده‌اید، عکس می‌گیرد. این قابلیت سپس خط زمانی قابل اسکرولی از موارد ثبت‌شده با امکان جست‌وجوی عکس‌ها، اسناد، مکالمات و غیره ارائه می‌دهد. طبق ادعای مایکروسافت، Recall به واحد پردازش عصبی (NPU) روی کامپیوترهای جدید نیاز دارد، اما درواقع می‌توان آن را روی سخت‌افزارهای قدیمی‌تر مبتنی‌بر Arm نیز اجرا کرد.

آلباکور، کارشناس نام‌آشنای ویندوز، ابزاری به نام Amperage توسعه داده است که امکان فعال‌سازی Recall را روی دستگاه‌هایی که تراشه‌ی قدیمی‌تر اسنپدراگون، پردازنده‌های SQ مایکروسافت یا تراشه‌ی Ampere دارند، فراهم می‌کند. برای استفاده از ابزار مذکور باید به‌روزرسانی 24H2 ویندوز ۱۱ را روی یکی از دستگاه‌های Windows on Arm نصب کنید.

ابزار Amperage درحال‌حاضر فقط روی سخت‌افزارهای قدیمی‌تر Windows on Arm کار می‌کند، اما با توجه‌ به اینکه کامپیوترهای کوپایلت پلاس به‌زودی با پردازنده AMD و پردازنده اینتل عرضه خواهند شد، احتمالاً در هفته‌ها یا ماه‌های آینده از طیف وسیع‌تری از پردازنده‌ها پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت اکنون اجزای هوش مصنوعی خود را فقط برای پلتفرم Windows on Arm منتشر کرده است که دلیل اصلی محدودیت اجرای آن روی سخت‌افزارهای مبتنی‌بر اینتل و AMD محسوب می‌شود.

از نظر فنی می‌توانید Recall را روی دستگاه‌های x86 نیز فعال کنید، اما تا زمانی‌ که مایکروسافت اجزای هوش مصنوعی x64 مورد نیاز برای اجرای آن را منتشر نکند، این برنامه کار زیادی انجام نمی‌دهد.

احتمال دارد به‌زودی شاهد ارائه‌ی تعدادی بیشتری از ویژگی‌های کامپیوترهای کوپایلت پلاس مایکروسافت روی سخت‌افزارهای موجود باشیم. امکان اجرای Recall روی سخت‌افزارهای بسیار قدیمی‌تر Arm بی‌شک این سؤال را مطرح می‌کند که چرا مایکروسافت ویژگی مذکور و بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی ویندوز را به دستگاه‌های جدید مجهز به NPU با توانایی بیش‌ از ۴۰ تریلیون عملیات‌برثانیه (TOPS) محدود می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات