چگونه نوار وظیفه ویندوز را شخصی‌سازی کنیم؟

شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
مطالعه 6 دقیقه
لپ تاپ ایسوس روی میز که نرم افزار Object Dock روی آن اجرا شده است
شخصی‌سازی تسکبار ویندوز ۱۱ به زیبایی رابط کاربری کمک می‌کند و کاربردهای این بخش از سیستم‌عامل کامپیوتر را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

نوار وظیفه‌‌ی ویندوز از حدود ۳۰ سال قبل، بخشی جدایی‌ناپذیر از ویندوز بوده است و اولین‌بار در ویندوز ۹۵ ارائه شد. این بخش، عنصری فوق‌العاده‌مهم در سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت به‌حساب می‌آید که به مدیریت کارهای در حال اجرا، مشاهده‌ی نوتیفیکیشن‌ها و حتی به‌عنوان لانچری برای برنامه‌های شما عمل می‌کند.

تسکبار ویندوز در طول زمان تکامل یافته و تغییرات زیادی کرده؛ اما حتی پس‌ از این همه سال، همچنان مشکلاتی دارد که بارزترین آن‌ها، نبود شخصی‌سازی است.

شما در ویندوز قطعاً می‌توانید رنگ تسکبار را تغییر دهید و آیکون‌ها را به سمت چپ یا راست بچینید، اما این تقریباً تمام کاری است که می‌توان انجام داد.

نصب جایگزین‌های تسکبار ویندوز ۱۱ تجربه‌ی کاربری بهتری به‌ارمغان می‌آورد و علاوه‌براین می‌توانید نوار وظیفه (Taskbar) ویندوز را با راهکارهایی ساده بهینه‌سازی کنید؛ بنابراین، اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، در ادامه به دلایلی برای اینکه چرا شخصی‌سازی تسکبار ویندوز ۱۱ ایده‌ی خوبی است اشاره می‌کنیم.

شفاف کردن تسکبار برای دید بهتر

کمبود گزینه‌های شخصی‌سازی برای تسکبار ویندوز ۱۱ به‌دلایل مختلفی مشکل‌ساز است و یکی از آن‌ها صرفاً به زیبایی‌شناسی ارتباط دارد. درحالی‌که پلتفرم‌هایی مثل macOS داک دارند که باعث می‌شود دید بهتری روی والپیپر داشته باشیم، ویندوز همواره بخشی از صفحه را با تسکبار اشغال می‌کند به‌سختی می‌توانید جزئیاتی از تصویرزمینه‌ی خود را از روی نوار وظیفه تشخیص دهید.

خوشبختانه، نرم‌افزارهای متفرقه‌ی متعددی برای جایگزینی با تکسبار وجود دارند که گزینه‌های بسیار بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر به‌دنبال نرم‌افزار رایگان هستید، TranslucentTB ابزاری عالی محسوب می‌شود. می‌توانید ظاهر پیش‌فرض تسکبار را با استایل شفاف سنتی‌تر جایگزین یا پس‌زمینه‌ی این بخش را کاملاً حذف کنید و اجازه دهید والپیپر ویندوز، کل صفحه را اشغال کند.

نرم افزار TranslucentTB
نرم افزار TranslucentTB

نرم‌افزارهای دیگری مانند StartAllBack نیز گزینه‌های مشابهی ارائه می‌دهند، اما رایگان نیستند.

تبدیل تسکبار به ابزاری کاربردی

شاید تسکبار را به‌عنوان مکانی برای نگه‌داشتن آیکون‌های برنامه‌ها بشناسید، اما کاربردهای این بخش می‌تواند بسیار بیشتر باشد؟ مایکروسافت فقط اجازه می‌دهد نرم‌افزارها را روی نوار وظیفه سنجاق کنید، اما Start11 ساخته‌ی استارداک آن را بسیار کاربردی‌تر می‌کند. این برنامه به کاربر کمک می‌کند پوشه‌ها را به تسکبار پین کند و آیکون‌ها همچنین می‌توانند فراتر از لینک ساده به File Explorer عمل کنند.

نرم افزار Start11
نرم افزار Start11

Start11 گزینه‌ای برای پین‌کردن منوی پوشه دارد؛ جایی‌ که محتوای پوشه به‌طور مستقیم ازطریق تسکبار نمایش داده می‌شود. ویژگی مذکور قابلیت‌های دیگری مثل بازکردن چندین زیرپوشه و مشاهده‌ی محتوای آن‌ها را ارائه می‌دهد. دیگر نیازی نیست File Explorer را باز کنید و برای یافتن فایل مورد نظر، بین بخش‌های مختلف جابه‌جا شوید.

تغییر مکان تسکبار به بخش‌های مختلف صفحه

یکی دیگر از دلایل خوب برای شخصی‌سازی تسکبار، به‌ویژه در ویندوز ۱۱، امکان جابه‌جایی و تغییر اندازه‌ی واقعی آن است.

ویندوز ۱۱ رابط کاربری را تا حد زیادی ساده کرده و تسکبار در نتیجه‌ی این موضوع آسیب دیده؛ زیرا همیشه در پایین صفحه چسبیده است و ابعاد ثابتی دارد.

تغییر مکان تکسبار ویندوز ۱۱
تغییر مکان تکسبار ویندوز ۱۱
تغییر مکان تکسبار ویندوز ۱۱
تغییر مکان تکسبار ویندوز ۱۱

با برنامه‌هایی مثل Start11 می‌توانید کاری کنید که تسکبار دوباره قابل جابه‌جایی شود. البته Start11 تمام قابلیت‌های کامل را برنمی‌گرداند، اما حداقل می‌توانید تسکبار را در بالای صفحه داشته باشید، که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند همین‌ کار را انجام دهند.

برای اعمال شخصی‌سازی‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ روی تکسبار، ابتدا Settings را باز کنید و سپس به‌ مسیر Personalization > Taskbar بروید. در این بخش گزینه‌های مختلفی برای تغییر رنگ، تغییر محل، مخفی‌کردن نوار وظیفه و موارد دیگر وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌دلخواه خود تنظیم کنید.

تسکبار شبیه به داک macOS

اگر داک macOS را دوست دارید، خوشبختانه برنامه‌ای به نام ObjectDock برای شما وجود دارد. این نرم‌افزار از استارداک می‌تواند نوار وظیفه‌ را با رابط کاربری جدیدش جایگزین کند که بیشتر یادآور داک macOS است؛ این یعنی مجموعه‌ای از آیکون‌های بزرگ‌تر بدون پس‌زمینه دریافت می‌کنید. نرم‌افزار مذکور همچنین روش دیگری برای ارائه‌ی فضای بیشتر به والپیپر محسوب می‌شود.

نرم افزار Object Dock
نرم افزار Object Dock

آیکون‌های ثابت تسکبار ویندوز نسبتاً خسته‌کننده هستند، اما ObjectDock انیمیشن‌های بسیار جالبی برای حرکت ماوس روی نوار وظیفه دارد. به‌صورت پیش‌فرض با حرکت ماوس روی داک، آیکون‌ها بزرگ‌تر می‌شوند که تجربه‌ی کاربری را بسیار سرگرم‌کننده‌تر و پویاتر می‌کند. این ابزار همچنین باعث می‌شود به‌راحتی ببینید روی کدام نماد کلیک می‌کنید. البته می‌توان انیمیشن دیگری برای حرکت ماوس روی آیکون‌ها انتخاب کرد.

موارد اشاره‌شده در مقاله‌ی فوق، مهم‌ترین دلایلی هستند که شاید بخواهید تسکبار ویندوز خود را شخصی‌سازی کنید. همچنین در آموزش وسط‌چین کردن آیکون‌های در نوار وظیفه ویندوز ۱۰ می‌توانید این بخش را مثل ویندوز ۱۱ به‌سمت راست یا وسط جابه‌جا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات