مهندس سابق مایکروسافت تصویری دیده‌نشده از اولین نسخه ویندوز ۹۵ را منتشر کرد

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
صفحه شروع ویندوز ۹۵
برد سیلوربرگ، مهندس سابق مایکروسافت تصویری از اولین نسخه‌ی تولیدی ویندوز ۹۵ را به‌همراه رسید آن به‌اشتراک گذاشت که بسیار جالب به‌نظر می‌رسد.
تبلیغات

ویندوز ۹۵ که از دیدگاه برخی افراد، مهم‌ترین سیستم‌عامل ساخته‌شده تا به امروز است، ۲۹ سال قبل در ۱۴ جولای ۱۹۹۵ (۲۳ تیر ۱۳۷۴) دنیا را متحول کرد. حالا می‌دانیم برخی کارمندان فعلی و سابق مایکروسافت ازجمله برد سیلوربرگ، معاون وقت، هنوز نسخه‌های اورجینال این سیستم‌عامل را نگه داشته‌اند. درواقع سیلوربرگ افتخار داشتن اولین نسخه‌ی خروجی از خط تولید ویندوز ۹۵ را دارد.

طبق رسید همراه ویندوز ۹۵ سیلوربرگ، او بسته‌ی سیستم‌عامل را درست بعد از ساعت ۵ عصر همان ۲۳ تیر ۱۳۷۴ تهیه کرده است. او چند روز پیش، در پاسخ به پستی از دیو پلامر، توسعه‌دهنده‌ی سابق و مدیر واحد مدیریت توسعه‌ی نرم‌افزار در مایکروسافت، تصویری از این نسخه‌ی تاریخی ویندوز ۹۵ منتشر کرد.

اولین نسخه تولیدی ویندوز ۹۵
Bradsilverberg on X/Twitter

چه چیزی نسخه‌ی ویندوز ۹۵ برد سیلوربرگ را انقدر خاص می‌کند؟ غیر از اینکه اولین نسخه‌ی خروجی از خط تولید است، ارزش تاریخی آن مستقیماً به اهمیت ویندوز ۹۵ برمی‌گردد. این سیستم‌عامل برای کسانی که در آن زمان نمی‌توانستند از کامپیوتر استفاده کنند، سرآغاز بسیاری از قابلیت‌ها ازجمله منوی استارت، تسکبار مدرن و قابلیت Plug and Play برای سازگاری با لوازم‌جانبی بود که امروزه در کامپیوترها کاملاً عادی هستند.

نسخه اولیه ویندوز ۹۵ با  رسید خرید برد سیلوربرگ
Bradsilverberg on X/Twitter

انتشار ویندوز ۹۵ نقطه‌ای است که ویندوز را به سیستم‌عامل غالب کامپیوترهای شخصی که بسیاری از ما همچنان از آن استفاده می‌کنیم، تبدیل کرد. بزرگ‌ترین ویژگی‌های غایب ویندوز ۹۵ نسبت‌به جانشین مستقیمش، پشتیبانی از USB و فریم‌ورک دات نت بود. به‌هر حال، در آن زمان، هیچکدام از این موارد به همه‌گیرشدن حتی نزدیک هم نشده بودند، بنابراین تا زمانی‌که مایکروسافت می‌توانست نسخه‌ای از ویندوز با کارکرد آسان ارائه دهد، مشکلی وجود نداشت.

قبل‌از ویندوز ۹۵، استفاده از سیستم‌های کامپیوتری با نسخه‌های پیشین این سیستم‌عامل ازجمله ویندوز ۳٫۵ یا حتی MS-DOS چندان با راه‌اندازی سیستم‌‌عامل‌های پیچیده‌تری مثل یونیکس یا لینوکس تفاوت نداشت. با اینکه لینوکس و هم‌قطارانش امروزه بسیار دسترس‌تر هستند، همچنان راه‌اندازی و شروع کار با آن‌ها، نسبت‌به نسخه‌های مدرن ویندوز، نیاز به دانش فنی بیشتری دارد.

علاوه‌بر پست برد سیلوربرگ برد در ایکس از اولین نسخه‌ی تولیدی ویندوز ۹۵، دیو پلامر نیز تصویری از نسخه‌ی ویژه‌ی ویندوز ۹۵ (Special Edition) را به‌اشتراک گذاشته است. این نسخه در بسته‌بندی خاصی عرضه می‌شد که برای توسعه‌دهندگان، روزنامه‌نگاران و شرکت‌کنندگان در رویدادهای معرفی نسخه‌های جدید ویندوز طراحی شده بود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات