ویندوز ۹۵

جشن ۲۹ سالگی ویندوز ۹۵؛ میراث جاودانه منو استارت

شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴مطالعه 4 دقیقه
پس از گذشت ۲۹ سال از انتشار ویندوز ۹۵، ردپای منوی استارت هنوز هم در نسخه‌های جدید ویندوز به‌چشم می‌خورد.
تبلیغات

۲۹ سال پیش در چنین روزی (۲۴ آگوست ۱۹۹۵)، مایکروسافت، ویندوز ۹۵ را به‌عنوان سیستم‌عامل انقلابی خود برای عموم منتشر کرد. این سیستم‌عامل که قبلا با اسم رمز «شیکاگو» شناخته می‌شد، مزایای یک رابط کاربری جدید و کاربرپسند را در اختیار کاربران قرار می‌داد. هنوز هم پس از گذشت ۲۹ سال از آن روز مهم، تاثیر ویندوز ۹۵ همچنان در دنیای مدرن کامپیوتر مشهود است و بقایای ابزارها و برنامه‌های قدیمی آن کماکان به‌طور خاموش در پس‌زمینه‌ی ویندوز ۱۱ درحال اجرا هستند.

برای مثال، بسیاری از کاربران ویندوز همچنان ترجیح می‌دهند که از تنظیمات قدیمی و ساده‌ای مانند «more sound settings» برای تنظیم صدای میکروفون سیستم استفاده کنند. از سوی دیگر برنامه‌های قدیمی win32 هم به‌لطف پایه‌های ویندوز ۹۵ است که هنوز به‌خوبی کار می‌کنند.

مایکروسافت ۲۹ سال پیش برای معرفی ویندوز ۹۵ حدود ۱۵۰ میلیون دلار هزینه کرد که طبق برآورد نیویورک تایمز، در حد تبلیغات یک ساله‌ی شرکت پپسی برای پیتزا هات یا تاکو بل و ۵۰درصد بیشتر از کل مبلغی بود که شرکت فیلیپ موریس سالانه برای تبلیغ مالبورو، پرفروش‌ترین سیگار آمریکا، خرج می‌کرد.

مایکروسافت همچنین برای معرفی این سیستم‌عامل از جی لنو، کمدین و مجری برنامه‌ی «The Tonight Show with Jay Leno» دعوت به همکاری کرده بود و جنیفر انیستون و متیو پری، ستارگان بزرگ سریال فرندز در ویدیوی آموزشی و طنز‌آمیز یک‌ساعته‌ی ویندوز ۹۵ که سی‌دی‌ آن ۱۹٫۹۵ دلار بود، بازی کرده بودند.

صف خریداران ویندوز ۹۵ در سنگاپور
صف طولانی خریداران ویندوز ۹۵ در مرکز خریدی در سنگاپور
REUTERS

بیل گیتس ۳۹ساله در مراسم رونمایی این سیستم‌عامل گفت: «ویندوز ۹۵ سروکله‌زدن با اطلاعات را آسان‌تر می‌کند.» و بعد درباره‌ی قدرت استفاده از کامپیوتر برای برقراری ارتباط با دیگران صحبت کرد و گفت: «این سیستم شامل ویژگی‌های زیادی است که امکان ارتباط از یک کامپیوتر شخصی با دیگران را فراهم می‌کند؛ حالا چه از طریق MSN، چه ایمیل یا اشتراک‌گذاری فایل. هدف اصلی پی‌سی تبدیل‌شدن به یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده است و ویندوز ۹۵ گامی بزرگ در این مسیر به‌شمار می‌رود.»

آن زمان، استیون رودین، مشاور کامپیوتر پس از خرید سی‌دی ویندوز ۹۵ از فروشگاهی در منهتن گفت: «ویندوز ۹۵ برای دنیای کامپیوتر شبیه معرفی تلویزیون رنگی برای تلویزیون‌های سیاه‌وسفید است.»

دیسک‌های ویندوز ۹۵
برای نصب ویندوز ۹۵ به ۱۳ فلاپی دیسک نیاز بود!
Flicker

ویندوز ۹۵ ویژگی‌های منحصربه‌فردی زیادی داشت؛ اما منوی استارت افسانه‌ای و نمادین آن برجسته‌تر از ویژگی‌های دیگر است؛ میراثی که باوجود تلاش‌های قبلی برای تغییر ظاهر و عملکرد آن، به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی در ویندوز ۱۱ کماکان به‌چشم می‌خورد.

تغییراتی که در سایه‌ی منوی استارت اتفاق افتادند

سایه بیل گیتس روی صحنه هنگام معرفی ویندوز ۹۵
عکس آرشیوی مربوط به ۲۴ آگوست ۱۹۹۵؛ بیل گیتس روی صحنه در طول پخش ویدیوی رونمایی ویندوز ۹۵
Associated Press

این روزها داشتن تسکبار و منوی استارت برای یک سیستم‌عامل مدرن امری بدیهی به‌نظر می‌رسد؛ بااین‌حال منوی استارت ویندوز ۹۵ برای کاربر معمولی ابزاری انقلابی برای دسترسی به تمام برنامه‌ها و تنظیمات به‌شمار می‌رفت.

منوی استارت ویندوز ۹۵
Windows Central

منوی استارت ویندوز ۹۵، همیشه سریع و روان بود؛ البته به‌جز مواردی که پردازنده با اجرای هم‌زمان چند برنامه اشغال شده بود. این منو علاوه‌بر جمع‌آوری تمام برنامه‌های پیش‌فرض مایکروسافت و لیست‌کردن برنامه‌های جدید نصب‌شده در کنار برنامه‌های قبلی، آن‌ها را به چند زیرمجموعه نیز تقسیم می‌کرد تا همه‌چیز مرتب به‌نظر برسد.

سیر تکامل منو استارت؛ مهم‌ترین المان ویندوز [تماشا کنید]
سیر تکامل منو استارت؛ مهم‌ترین المان ویندوز [تماشا کنید]
مطالعه '11

دیدن دیوار بلندی از منوها در برخی از کامپیوتر‌ها به‌ویژه هنگام رشد کتابخانه‌های نرم‌افزاری و مقرون‌به‌صرفه‌شدن هارددیسک‌هایی با ظرفیت بیشتر (تا ۳۲گیگابایت!) اتفاق عجیبی نبود؛ اما مایکروسافت با مرتب کردن این فهرست، منوی استارت را کاربردی کرده بود.

تجربه‌ی استفاده از منوی استارت در آپدیت 24H2 ویندوز ۱۱، عملا مشابه تجربه‌ای است که منوی استارت ویندوز ۹۵ به کاربران خود ارائه می‌کرد. این منو، یک راه‌حل جامع برای دسترسی به برنامه‌ها، تنظیمات و میان‌برها محسوب می‌شود و حتی بازگشت ویجت‌هایی که یادآور کاشی‌های زنده در منوی استارت جنجالی ویندوز ۸ بودند، در دست توسعه است. منوی استارت حالا به نسخه‌ی بسیار ساده‌تری از نسخه‌ی اولیه‌ی خود تبدیل شده و اندازه‌ی آن در حد یک لوگوی کوچک ویندوز کاهش یافته که استفاده از آن دیگر نیازی به توضیح ندارد.

اولین خریدار ویندوز ۹۵
این مرد جوان ۱۹ساله نیوزلندی ظاهرا اولین خریدار ویندوز ۹۵ در دنیا است
Reuters

فراگیرشدن منوی استارت برای ویندوز هم عامل خیر است هم شر؛ چراکه معلوم نیست درصورت حذف آن از ویندوز ۱۲، کاربران چه واکنشی از خود نشان دهند؛ حتی اگر گزینه‌ی جایگزین از منوی استارت بهتر باشد. فعلا تنها چیزی که از آن مطمئن هستیم، تحسین‌برانگیزبودن ویندوز ۹۵ و ترکیب بی‌نظیر تسکبار و منوی استارت آن است. تولدت مبارک ویندوز ۹۵!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات