تبلیغ و بستهبندی شکیل و زیبا، دو عنصر مهم در افزایش فروش یک محصول هستند. این مسئله به ویژه در مورد مواد خوراکی اهمیت بیشتری پیدا میکند. چند بار وارد یک مغازه یا فروشگاه شدهاید، گشتی زده و تنها با نگاه کردن به بستهبندی یک محصول آن را خریداری کردهاید؟ در واقع تصاویر خوش رنگ و لعابی که روی بستهبندی این محصولات درج شده، به همین منظور طراحی شدهاند. تبلیغی بصری که مشتری را وسوسه کرده و او را برای خرید یک محصول متقاعد میکنند. تا این جای کار امری طبیعی و پذیرفته شده است. مشکل از جایی شروع میشود که پای تبلیغات خلاف واقع به میان آمده و به جای جذب کردن مشتری، او را فریب میدهند.
متأسفانه در کشور ما نیز این تبلیغات خلاف واقع به معضلی تبدیل شده است. شما مواد خوراکی را با اعتماد به تصویری که روی جلد آن مشاهده میکنید خریداری کرده، ولی پس از باز کردن با محصولی کاملاً متفاوت روبرو میشوید. محصولی که نه تنها شباهتی به آن تصویر خوش و آب و رنگ ندارد، بلکه چه بسی از اساس چیز دیگری است. به عنوان مثال خوراک لوبیا جای خود را به ذرت پخته میدهد، کمپوت گیلاس ناگهان گلابی میشود و مواردی مشابه که بیشک هر کدام چند باری با آنها مواجه شدهایم. این امر در وهلهی اول اعتماد شما را خدشه دار ساخته و شاید میل شما به خرید دیگر محصولات یک کارخانه یا شرکتی خاص را کمرنگتر کند.
اما این معضل تنها مختص کشور ما نیست. با نگاهی به تصاویری که برای شما گرد آوری کردیم، متوجه خواهید شد که از این دست فریبکاریها در گوشه و کنار جهان فراوان است. تبلیغاتی دروغین که نه تنها در عالم مواد خوراکی، بلکه در تبلیغ بسیاری دیگر از محصولات نیز به کار رفته و خریدار را شگفتزده کردهاند.
باید دید ادامهی چنین روندی تا کجا به نفع شرکتها و کارخانجات تولیدکننده است و آیا در نهایت این مشتری است که متضرر شده یا تولید کننده؟
خب نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ شما چه تجربیاتی را در این زمینه پشت سر گذاشتهاید؟ خوشحال خواهیم شد که از تجربیات مشابه شما هم آگاه شویم؛ پس لطفا همچنان با نظرات خود همراه ما باشید.